پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۹:۰۹
۳
۰
نسخه چاپی

شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟

شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟
قرار است به‌زودی دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای در وین آغاز شود.

به گزارش تیتربرتر؛ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال هشدار داد: در چالش شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، زمان به نفع جو بایدن نیست و فروپاشی قریب‌الوقوع توافق، بخشی از بحران جهانی قدرت آمریکاست.

شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟

 شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟
شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟

 

این نشست احتمالی، حتی در صورت برگزاری نمی‌تواند به نتیجه و خروجی ملموسی برای احیای برجام منجر شود؛ چراکه شدت اختلاف‌نظر و گسل بین تهران و واشنگتن به‌حدی است که عملا تنش کنونی به نقطه غیرقابل‌مدیریت رسیده است.

 عدم تمایل تهران برای احیای برجام به قدری پررنگ است که تقریبا جامعه جهانی نیز به این درک رسیده است. در همین راستا نشریه واشنگتن فری‌بیکن با استناد به یک ویدئوی آپلودشده در یکی از کانال‌های تلگرام‌ نوشت: «ایران تهدید کرده که تنها یک قدم با بمب اتم فاصله دارد و با موشک‌های قاره‌پیمایش نیویورک را به یک ویرانه تبدیل می‌کند». ‌آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هم همسو با این خوانش در دهمین کنفرانس بازبینی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد: «با وجود ابراز تمایل ایران برای احیای برجام، جمهوری اسلامی از پذیرش توافقی که به بازگشت دوجانبه واشنگتن و تهران به توافق هسته‌ای منجر شود، خودداری می‌کند. ایران همچنان در مسیر تشدید تنش‌های هسته‌ای و رسیدن به نقطه گریز قرار دارد».

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: این روزنامه با اشاره به بن بست مذاکرات احیای برجام نوشت: گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اخیرا گفت برنامه هسته‌ای ایران به پیش می‌رود. خوشبین‌ترین افراد در واشنگتن هم ناامید هستند. به تعبیر راب مالی، مذاکره‌کننده ارشد، نمی‌توان جسد مرده را زنده کرد. توافق برجام به مشکل خورده است. از زمانی که ترامپ، آمریکا را از توافق مهارکننده برنامه هسته‌ای ایران خارج کرد، برجام حالت نه مرده و نه زنده، را داشته که در جعبه‌ای در بسته است. اما اکنون نادیده گرفتن بوی تعفن جعبه سخت‌تر شده است.

 شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟
شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟

 

ایران منصرف نشد و با خوشحالی زمان خریده و برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد. یکی از دلایلی که آمریکا اجازه می‌دهد مذاکرات طولانی ادامه پیدا کند، پیامدهای نامطلوب شکست آن است. پایان توافق تقریباً قطعا دولت بایدن را مجبور خواهد کرد که بین پذیرش ایران هسته‌ای و آغاز مقابله که احتمالاً به جنگی دیگر در منطقه می‌انجامد، یکی را برگزیند و هر دومستلزم تهدیدها و هزینه‌های گسترده و غیر قابل پیش‌بینی بزرگ است. اجتناب از این انتخاب بد، هدف عمده دولت بایدن است.

متأسفانه، زمان به نفع بایدن نیست. مذاکرات به سمت شکست پیش رفت چرا که موقعیت بین‌المللی آمریکا ضعیف‌تر شده و فروپاشی قریب‌الوقوع توافق، بخشی از بحران جهانی قدرت آمریکاست. در شرایطی که موشک‌های روسیه بر اودسا می‌بارند و چین تهدید کرده رفتن نانسی پلوسی، رئیس‌مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان عواقب عظیمی در پی خواهد داشت، دولت بایدن با شرایط بین‌المللی به مراتب سخت‌تری از حد انتظار و آمادگی دست به‌گریبان است.

چارچوب مذاکرات بر اساس برجام و اختیارات رئیس جمهور فعلی آمریکا است. هدف از چنین ادعایی این است که افکار عمومی جهان را با خود متحد کنند.

مطالب مرتبط:

آمریکا باید تکاپوی هسته‌ای ایران را در چارچوب جهانی ببیند. مخالفان ما امیدوارند که بحران‌های ژئوپلیتیکی همزمان در اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا، آمریکای مات و خسته را منفعل کند. همان‌طور که پیامدهای اقتصادی این بحران‌ها در اقتصاد ایالات متحده و جهان موج می‌زند، مخالفان ما امیدوارند انسجام آمریکا در داخل و اتحاد خارجی با افزایش تهدیدها تضعیف شود. برای جلوگیری از این، تیم بایدن باید حس بازدارندگی و احتیاط را به دشمنانی برگرداند که از موفقیت‌های طولانی برخوردار بوده‌اند.

اگر آمریکا بخواهد پاسخی مؤثر به این ترکیب تهدیدهای استراتژیک فراهم کند، رهبران ما باید فراتر از بازی سرزنش و متهم کردن بر سر برجام رفتار کنند. جمهوری‌خواهان به درستی می‌توانند مدعی شوند تصمیم اوباما برای امضای چیزی با این حد از پیامدهای بحث‌برانگیز، بدون حمایت دو حزب و تصویب یک معاهده در سنا، اشتباهی تاریخی بود. دموکرات‌ها نیز می‌توانند منطقا بگویند خروج یک‌جانبه ترامپ همه چیز را بدتر کرد. اما اکنون مسئله این نیست که در سال 2015 یا 2018 حق با که بود؟

 شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟
شکست در مذاکرات برجام چه مضراتی برای جهان دارد؟

 

بایدن بارها گفته که دادن اجازه ساخت سلاح هسته‌ای به ایران، یک گزینه نیست. اگر دولت او نتواند این مرز را حفظ کند، عواقب آن برای قدرت آمریکا در خاورمیانه و در سطح جهان عمیق و شاید غیرقابل برگشت باشد. اگر آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران حمله کند و خود را در باتلاق دیگری در خاورمیانه ببیند، تأثیرات آن در داخل و خارج نیز وحشتناک خواهد بود. چین و روسیه از مشغله‌های آمریکا در خاورمیانه برای ایجاد مشکل در جاهای دیگر سوءاستفاده خواهند کرد و افکار عمومی ایالات متحده بیشتر دو قطبی خواهد شد. تعداداندکی از رؤسای جمهور با انتخاب‌های به این دشواری مواجه بوده‌اند. قابل درک است که دولت بایدن، تصمیم نهایی را برای مدت طولانی به تعویق‌انداخته، اما با تشدید بوی تعفن گربه مرده، بایدن به بزرگ‌ترین آزمون دوران حرفه‌ای خود نزدیک می‌شود.

دولت بایدن هم به سیاق دولت سیزدهم در ایران در مسیر احیای برجام کارشکنی‌های خود را انجام داده و می‌دهد که نمونه اخیرش به اعمال تحریم‌هایی علیه شش نهاد کشتیرانی و یک نفتکش در ارتباط با ایران بازمی‌گردد. دوشنبه این هفته وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از اعمال تحریم علیه شش نهاد کشتیرانی واقع در چین، سنگاپور و امارات به بهانه ارتباط با «شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس» خبر داد. درباره روند مذاکرات هسته ای با ایران هر روز شکل تازه ای به خود می گیرد. یک روز جوزپ بورل از آماده بودن توافق می گوید.

این وزارتخانه همچنین نفتکش «گلوری هاروست» با پرچم پاناما را به اتهام ارتباط با شرکت «گلدن‌واریر» در لیست تحریم‌های خود قرار داده است. جالب آنجاست که برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، همان روز (دوشنبه) و تنها به فاصله ساعاتی پس اعمال تحریم علیه ایران در بیانیه‌ای نوشت: «ایالات متحده به دنبال‌کردن مسیر دیپلماسی جهت رسیدن به بازگشت متقابل به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ادامه خواهد داد».

آنچه دیگران می خوانند:



+ 3
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری