پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۱۳
۴
۰
نسخه چاپی

علائم سویه جدید کرونا/ قدرت سرایت بیشتر در سویه جدید کرونا

علائم سویه جدید کرونا/ قدرت سرایت بیشتر در سویه جدید کرونا
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن‌های تولید داخل نیز همان کارایی واکسن‌های خارجی را دارد، گفت: این ویروس گویا به صورت هوشمندانه‌تری سرایت بیشتری دارد.

به گزارش تیتربرتر؛ حمید عمادی در ارتباط با علائم سویه جدید کرونا، اظهار کرد: سویه جدید کرونا دارای علائم جدیدی نیست و نسبت به دلتا، کشندگی کمتری دارد، این ویروس گویا به صورت هوشمندانه‌تری سرایت بیشتری دارد.

وی افزود: سویه‌های جدید هم اکنون در کشور فعال است و خطر مرگ و میر در افرادی که دارای مشکلات زمینه‌ای مانند سن بالا، سرطان، دیابت، بیماری نقص ایمنی و مشکلات دیگری هستند کشندگی بیشتری دارد در حالی که این خطر برای جوانان و مردم عادی کمتر است.

رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه این ویروس‌ها واکسن‌گریز است، ادامه داد: با این وجود تزریق واکسن بهتر از تزریق نکردن آن است و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای به طور حتم باید واکسیناسیون خود را کامل کنند.

استقبال کمتر از دوزهای سوم و چهارم واکسن کرونا

وی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون عمومی کشور، تاکید کرد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم دوز اول و ۵۰ تا ۶۰ درصد دوز دوم را تزریق کرده‌اند. مردم از دوزهای سوم و چهارم استقبال کمتری داشتند که البته در دنیا نیز به همین شکل است و ما جزو ۱۰ کشور اول در میزان واکسیناسیون عمومی هستیم.

عمادی با بیان اینکه واکسن‌ها عوارض جدی ندارند، افزود: برخی افراد که به دلیل ترس از عوارض واکسن، آن را تزریق نمی‌کنند دچار اشتباه می‌شوند و لازم است به طور حتم دوزهای مختلف واکسن خود را تزریق کنند.

مطالب مرتبط:

وی با اشاره به حذف واکسن آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کشور، اظهار کرد: این واکسن دارای بیشترین عارضه بود که از سبد واکسن‌های کشور حذف شد، واکسن‌های فایزر و مدرنا هم برخی جوانان را دچار اختلالات عروقی و سکته‌های قلبی می‌کرد.

اهمیت تزریق دوز چهارم واکسن کرونا

عقدک با اشاره به وضعیت همه‌گیری سویه‌های جدید کرونا که هم اکنون در کشور فعال است، ادامه داد: در بسیاری از کشورهای اروپایی قبل از کشور ما این سویه به پیک خودش رسیده بود و در کشور ما نیز حدود یک ماه است که وارد این فاز شدیم که میزان بستری، تست‌های مثبت و یا تعداد مراجعان در کشور در وضعیت ثابتی قرار دارد اما مرگ و میرها در این هفته نسبت به هفته گذشته دو تا دو و نیم برابر بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه حدود ۸۶ درصد جامعه دوز اول و ۷۷ درصد نیز دوز دوم واکسن‌ها را دریافت کرده‌اند، گفت: همچنین حدود ۳۹ درصد دوز سوم و سه درصد نیز دوز چهارم واکسن را دریافت کرده‌اند.

سبد واکسن‌های داخلی

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه واکسن آسترازنکا از سبد واکسیناسیون کشور خارج شده است، افزود: با توجه به اینکه واکسن تاریخ انقضای واکسن آسترازنکا به پایان رسیده بود از چرخه واکسیناسیون کشور خارج شده اما واکسن‌های داخلی مانند فخرا، پاستوکووک، برکت، نورا و اسپایکوژن در کشور وجود دارند که همه آنها مؤثر بوده و هم اکنون از آنها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تزریق دوز چهارم واکسن، ادامه داد: این واکسن‌ها زمان مشخصی برای اثربخشی دارند و پس از مدتی بی‌اثر می‌شوند، اما دوز چهارم بدن را در سطح قابل قبولی نگه می‌دارد و برای افرادی که واکسن می‌زنند احتمال بستری شدن و مرگ را کاهش می‌دهند.

عقدک با اشاره به عوارض این واکسن‌ها، تاکید کرد: مانند همه واکسن‌ها ممکن است در برخی افراد عوارضی همچون درد، تورم، تب مختصر، علائم سرماخوردگی، قرمزی چشم ایجاد شود اما در کل مشکل خاصی ایجاد نمی‌شود و پس از یکی دو روز این علائم برطرف می‌شوند.

واکسن‌های داخلی و خارجی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: درست است که این واکسن‌ها صددرصد از مرگ پیشگیری نمی‌کنند اما تحقیقات نشان داده تا حدود زیادی مرگ و میرها را کاهش می‌دهد و هیچ تفاوتی نیز بین واکسن‌های داخلی و خارجی وجود ندارد همان اندازه که سینوفارم چینی اثربخش بود فایزر و مدرنا نیز به همان شکل بود بنابراین لزومی به خرید واکسن‌های خارجی وجود ندارد و واکسن‌های تولید داخل نیز همان کارایی واکسن‌های خارجی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینکه کشورهای اروپایی تنها تزریق برخی از واکسن‌ها را برای ورود به کشورشان مجاز می‌دانند یک موضوع سیاسی است کشورهای اروپایی می‌گویند تنها واکسن‌های مدرنا و فایزر را قبول دارند اینها مربوط به عالم سیاست و تحت فشار گذاشتن کشورهای دیگر است اما واقعیت این است که واکسن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

عمادی در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی حتی با وجود تزریق واکسن، تاکید کرد: باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد و لازم است یاد بگیریم چگونه با این ویروس کنار بیاییم تا کمترین آسیب را ببینیم.

آنچه دیگران می خوانند:



+ 4
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری