پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ ۱۷:۳۸
۹
۰
نسخه چاپی

واکنش همایون شجریان به درگذشت سایه

واکنش همایون شجریان به درگذشت «سایه»
همایون شجریان خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی در تازه ترین پستی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده ضمن انتشار یک قطعه اوازی درگذشت امیر هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت.

به گزارش تیتربرتر؛ همایون شجریان خواننده شناخته شده موسیقی ایرانی روز چهارشنبه نوزدهم مرداد ماه در تازه‌ترین پستی که در صفحه شخصی خود منتشر کرده ضمن انتشار یک قطعه آوازی درگذشت امیر هوشنگ ابتهاج را تسلیت گفت.

در متن نوشته شده از سوی همایون شجریان آمده است:

از آن شبی که نامم را برگزیدی، همان شبی که این شعر به آواز پدرخوانده می‌شد، دانه مهرت در دلم گذاشتی و امروز می‌روی پیش آن یار دیرین و یاران همنشین.

بدرود عزیزترین. برسان سلام عاشق

فتنه چشم تو چندان ره بیداد گرفت
که شکیب دل من دامن فریاد گرفت

آنکه ایینه ی صبح و قدح لاله شکست
خاک شب در دهن سوسن آزاد گرفت

آه از شوخی چشم تو، که خونریز فلک
دید این شیوه‌ی مردم کشی و یاد گرفت

منم و شمع دل سوخته، یارب مددی
که دگرباره شب آشفته شد و باد گرفت

شعرم از ناله‌ی عشاق غم انگیزتر است
داد از آن زخمه که دیگر ره بیداد گرفت

سایه! ما کشتۀ عشقیم، که این شیرین کار
مصلحت را، مدد از تیشه فرهاد گرفت

روایت هوشنگ ابتهاج از ربنای شجریان

شجریان و هوشنگ ابتهاج
شجریان و هوشنگ ابتهاج

 

هوشنگ ابتهاج جنس صدای محمدرضا شجریان را فوق‌العاده شیرین و پاکیزه توصیف می‌کند و می‌گوید: شجریان آدم پاکیزه‌ای بود. یک استثنا بود در هنرمندان ما. و بعد هم کنجکاو بود.

در شب شعری که چندی پیش به صورت مجازی با حضور هوشنگ ابتهاج (ه‍.ا.سایه) برگزار شد، این شاعر درباره محمدرضا شجریان گفت: شجریان برای من مثل پسرم است، مثل برادرم است، مثل پدرم است. اصلا مخلوط همه این مناسبات است. خیلی دوستش دارم. و تا حد زیادی هم این دوست داشتن متقابل است خیال می‌کنم. آخرین باری که باهاش صحبت کردم پیارسال بود. یلدا به من گفت خانم شجریان گفته اگر این دوتا با هم تلفنی بیشتر صحبت کنند در روحیه و احوال شجریان تاثیر دارد. یلدا هم ترتیبی داد که یک دیدار تصویری داشته باشیم. سلام آقای شجریان، سلام، فلان و این‌ها. من دیدم که نمی‌توانم ادامه دهم؛ یعنی بغض کردم. او شروع کرد به حرف زدن؛ "شما همیشه برای من پدری کردین، فلان کردین و فلان کردین و..."، زد به گریه. من هم تلفن را دادم به یلدا و گفتم بگیر، دیگر هم از این کارها نکن. این آخرین باری بود که من با ایشان صحبت کردم. بعد هم که متاسفانه رفت در کما و هنوز هم ... . 

حافظ یک بیتی دارد که می‌گوید «هرکس که دید روی تو بوسید چشم من/ کاری که کرد دیده من بی‌نظر نکرد». امکانات صوتی شجریان، جنس صدایش فوق‌العاده شیرین است، پاکیزه است. خودش هم آدم پاکیزه‌ای بود؛ نه اهل الکل بود نه اهل افیون بود. یک استثنا بود در هنرمندان ما. و بعد هم کنجکاو بود. رفتیم شیراز. یکی بهش گفته بود سر فلان قهوه‌خانه یک کسی هست آواز می‌خواند. یقه لطفی را گرفته بود بریم ممدرضا (دوتایی به هم می‌گفتند ممدرضا) بریم ببینیم چه می‌خواند. یعنی هرجا سراغی داشت می‌رفت یاد بگیرد.

مطالب مرتبط:

همچنین در ویدئو دیگری منتشرشده در صفحه هوشنگ ابتهاج که زیرنظر دخترش، یلدا ابتهاج گردانده می‌شود، این شاعر با تمجید از شجریان، می‌گوید: ... اگر حافظ زنده بود، پا می‌شد غرق بوسه بوسه می‌کرد شجریان را، آن‌جا که می‌گوید «مفلسانیم و هوای.. »، خیلی قشنگ است.

سر این ابوعطا هم متلکی به لطفی گفتم. یک روز نوار کاستی به من داد و گفت آقا دیشب این کنسرت را اجرا کردیم. اصلا به من نگفته بودند این کنسرت را. من هیچی نگفتم. بعد یک روز دیگر به لطفی گفتم اگر من می‌دانستم همچین کنسرتی هست می‌آمدم جلو سالن گردنم را کج می‌کردم و شاید کسی دلش می‌سوخت و من را هم راه می‌داد به کنسرت شما. لطفی سرخ شد.

بیوگرافی همایون شجریان

همایون شجریان و سحردولتشاهی
همایون شجریان و سحردولتشاهی

 

همایون شجریان فارغ التحصیل کنسرواتوار موسیقی تهران است که با حمایت پدرش استاد محمدرضا شجریان با نواختن تنبک شروع کرد و حالا در موسیقی تلفیقی جزو مفاخر است.

همایون پسر استاد محمدرضا شجریان و فرخنده گل افشان می باشد که سه خواهر بزرگتر از خود بنام فرزانه ، افسانه و مژگان و یک برادر کوچکتر ناتنی بنام رایان دارد.

علاقه اش به موسیقی از چهار – پنج سالگی با زدن ریتم روی اشیای مختلف شروع شد تا اینکه پدرش با تهیه تنبک او را به کلاس های ناصر فرهنگ فر فرستاد.

مدتی هم نزد استاد دادبه مشهور به جانسوز نواختن ساز تنبک را یاد گرفت.

بعد از یادگیری تنبک تصمیم گرفت یک ساز ملودیک را هم یاد بگیرذ که به پیشنهاد و توصیه پدر کمانچه را انتخاب کرد تا اینکه با ورود به آواز کمانچه را رها کرد.

در سال 1370 وقتی 16 ساله بود بعنوان نوازنده تنبک به همراه پدر راهی کنسرت های آمریکا و اروپا شد تا اینکه 8 سال بعد در سال 1378 شروع به همخوانی کرد.

همایون شجریان بعد از 4 سال کسب تجربه توانست اولین بار در سال 1382 آلبوم نسیم وصل را بصورت مستقل منتشر کند که آهنگسازی آن بر عهده محمد ضرابیان بود.

سال 2003 و 2005 همایون آلبوم های بی تو بسر نمی شود و فریاد را منتشر داد و کنسرت های موفقی را هم به اجرا درآورد و حتی نامزد دریافت جایزه گرمی نیز شد.

همایون تا سال 1388 کنار خوانندگی ، پدرش را در کنسرت ها همراهی می‌ کرد و در این زمان آلبوم غوغای عشق بازان پدر نیز با حضور وی در کنسرت ها اجرا شد.

همایون شجریان سالهاست با گیتا خوانساری که خواهر کتایون خوانساری همسر دوم محمدرضا شجریان می باشد ازدواج کرده و یک دختر بنام یاسمین دارد.

به این ترتیب همایون با پدرش باجناق نیز می باشد که البته چندسالیست خبر جدی طلاق و جدایی او رسانه ای شده اما تاکنون تایید یا تکذیب نشده است.

چند سالیست شایعه ازدواج همایون شجریان با سحر دولتشاهی (بازیگر) که همسر سابق رامبد جوان می باشد رسانه ای شده است.

این دو چندین بار کنار هم دیده شده و حتی خانم دولتشاهی در مراسم دفن پیکر استاد شجریان در ماشین همایون در مشهد حضور داشت.

آنچه دیگران می خوانند:



+ 9
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری