پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۵۵
۳
۰
نسخه چاپی
به نقل از فرمانداری شهرکرد

بررسی عملکرد مدیریت بحران در رابطه با آب شرب شهرکرد

به نقل از فرمانداری شهرکرد
قطعی آب شرب در مرکز استان چهارمحال و بختیاری همچنان ادامه دارد؛ قطعی‌های مکرری که قرار بود تا چند شب گذشته رفع شود، همچنان وجود دارد و تانکر‌های آبرسانی سیار در سطح شهر فعال هستند .

به گزارش تیتربرتر ؛ کم‌آبی زخم کهنه‌ای است در چهارمحال و بختیاری که هر از چندگاهی به دلایل مختلف سر باز می‌کند و این استان را در تامین آب شرب سالم دچار بحران جدی می‌کند، قطعی آب چند روزه در شهرکرد و چند شهر دیگر این استان که منبع تامین آب آن‌ها چشمه کوهرنگ است، زنگ خطری جدی برای مدیریت صحیح بحران خواهد بود، چشمه آب کوهرنگ برای چندمین بار، دست مسئولان استانی را در تامین آب شرب بست و با قطعیت گفت دیگر نباید به این چشمه به‌عنوان یک منبع آب پایدار نگاه کرد .

از دو سال گذشته موضوعاتی مانند یخ زدگی، کاهش دبی، کدورت آب در پی بارندگی و اکنون گل‌آلود شدن آب باعث خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار آبرسانی به چند شهر در چهارمحال و بختیاری ازجمله شهرکرد شده است و این مسئله بحث تامین آب را دچار چالش‌های جدی کرده است، به‌گونه‌ای که در هفته گذشته در شهر شهرکرد شاهد قطعی مکرر آب در بسیاری از مناطق و کاهش شدید فشار آب بودیم.

چند روز گذشته بود که بارندگی شدید و وقوع سیل در شهرستان کوهرنگ، چشمه کوهرنگ که منبع اصلی تامین آب شرب شهرکرد و چند شهر دیگر است را از مدار آب شرب خارج کرد.
با خارج شدن چشمه کوهرنگ از مدار، آب شرب شهرکرد و مناطق اطراف دچار قطعی شد و آب شرب در این مناطق به یک بحران تبدیل شد، بحران قطعی آب که تا حدودی با ورود تانکر‌های آبرسانی سیار کاهش یافت، اما باز هم مشکل اصلی وجود داشت

از چند شب گذشته عملیات ورود چاه‌های کشاورزی و برخی دستگاه‌های اجرایی به مدار آب شرب آغاز شد تا مقداری از نیاز آب شهرکرد را تامین کند که تاکنون اکثر این چاه‌ها به مدار وارد شده‌اند، اما باز هم در روز جاری شاهد قطعی آب در برخی مناطق شهرکرد هستیم.
ورود چاه‌های کشاورزی و دستگاه‌های اجرایی به مدار آب شرب یکی از راهکار‌های جایگزین و اضطراری بود که قرار بود مشکل را برطرف کند، اما با توجه به کمبود آب و کاهش دبی چاه‌ها، این امر به طور کامل محقق نشد.

علی حیدری، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در همین خصوص با توصیه به مردم در رابطه با صرفه جویی در مصرف آب، گفته بود: با توجه به اینکه شاهد کمبود آب به طور قابل توجهی در استان بوده باید در مصرف آب دقت کرد، اگرچه با وارد شدن چاه‌ها به مدار، کمی از مشکل رفع شده است، اما با این حال باز کمبود وجود خواهد داشت که باید مردم عزیز با صرفه‌جویی، همکاری کنند تا از این بحران گذر کرد.
وی ادامه داد: نیاز به صرفه‌جویی ۳۰ درصدی همشهریان شهر شهرکرد هست تا از این معضل عبور کرد وگرنه دچار قطعی‌های مکرر آب خواهیم بود.

ورود 11 چاه اب کشاورزی

چاه اب کشاورزی
چاه اب کشاورزی

 

عبدالعلی ارژنگ فرماندار شهرکرد ۲۲ مردادماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری با اشاره به مشکل قطعی چند روزه آب در برخی محلات شهرکرد، اظهار کرد: به‌علت گل‌آلود شدن آب چشمه کوهرنگ، تامین کننده آب شرب این شهر و خارج شدن آب چشمه از مدار، در مجموع ۱۱ چاه آب کشاورزی وارد مدار شد.

وی افزود: با افزوده شدن ۱۱ حلقه چاه در مجموع دبی این چاه‌ها ۱۵۰ لیتر بر ثانیه است که بخشی از کسری آب چاه شهرکرد را تامین می‌کند، همچنین به‌دنبال اجرای خط پدافندی از سامان به شهرکرد حدود ۸۰ لیتر بر ثانیه به شبکه توزیع آب شرب در شهرک منظریه شهرکرد افزوده شد.

ارژنگ در ادامه با بیان اینکه قطعی و کاهش فشار آب در شهر شهرکرد طولانی شده است، گفت: امروز مصرف آب در شبکه فراتر از حد تصور بود و در مناطقی که آب وصل بود، کد ارتفاعی مخازن به زیر ۲۰ سانتی‌متر رسیده است که کار را  دشوار کرده است.

مطالب مرتبط :

فرماندار شهرکرد با اشاره به اینکه درصدد بودیم به‌صورت سهمیه‌بندی، عدالت را در توزیع آب رعایت کنیم، عنوان کرد: متاسفانه به‌علت پایین بودن کد ارتفاعی این امکان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: طبق آخرین پیگیری‌های صورت گرفته، اکیپ‌های رفع کدورت آب کوهرنگ در تصفیه‌خانه گردنه خلک مستقر شده‌اند و گزارش دادند که بتوانند در ساعات پایانی روز کدورت آب را برطرف کنند و آب کوهرنگ وارد مدار شود.

ارژنگ بیان کرد: در شرایط عادی میزان مصرف آب در شهرکرد، ۶۵۰ لیتر بر ثانیه است و باتوجه به خالی بودن مخازن نیاز به تامین ۸۰۰ لیتر آب بر ثانیه هستیم، اضافه شدن آب چشمه کوهرنگ می‌تواند کمک‌کننده باشد، آبرسانی سیار با تانکر ادامه دارد، بابت طولانی شدن فرآیند قطعی آب از مردم عذرخواهی میکنیم.

خط لوله اضطراری تامین آب شهرکرد

خط لوله اضطراری تامین اب
خط لوله اضطراری تامین اب

 

بر اساس آخرین اطلاعات میدانی و اطلاعات بدست آمده از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، خط آبرسانی اضطراری به شهرکرد که برای مواقع ضروی تعبیه شده بود هم اکنون با ظرفیت بیش از ۹۰ لیتر بر ثانیه در مدار قرار گرفته است.
خط پدافندی آبرسانی به شهرکرد که در مواقع ضرورت برای تامین آب استفاده می‌شود، از دیروز وارد مدار شد و هم‌اکنون به عنوان منبع جایگزین آب گل‌آلود کوهرنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس اطلاعات رسیده از منابع محلی، این خط آبرسانی اضطراری ظرفیت انتقال بیش از 90 لیتر بر ثانیه آب را دارد و می‌توان بخش قابل توجهی از منبع خارج شده از مدار به دلیل سیل را پوشش دهد.هم اکنون بیش از 95 درصد از مناطق مسکونی استان چهارمحال و بختیاری از آب شرب پایدار استفاده می‌کنند و 5 درصد باقیمانده نیز به دلیل محدودیت‌های فنی از جمله اختلاف ارتفاع با مسئله افت فشار آب مواجه هستند .

پروژه آبرسانی بن به بروجن برای تامین آب پایدار شهرکرد

وی افزود: یکی از راهکارهای اصلی برای تامین آب شرب پایدار در شهرکرد، بحث اجرایی شدن پروژه آبرسانی بن به بروجن است، این مسئله نیز مورد تاکید مدیریت ارشد استان نیز بوده و یک مطالبه مردمی نیز محسوب می‌شود، امیدواریم که این پروژه هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسد.
ارژنگ با تاکید بر اینکه باید در کنار اجرایی شدن پروژه آبرسانی بن به بروجن خطوط پدافندی کوهرنگ به سمت شهرکرد دیده شود، گفت: باید بتوانیم از چشمه دیمه یا حفر چاه در حریم آبشار شیخ علیخان کوهرنگ خطوط پدافندی ایجاد کنیم تا در شرایط خاص مجبور به استفاده از چاه‌های کشاورزی نشویم که ساز و کار سختی نیز دارد. کشاورزانی که در فصل آبیاری چاه‌های کشاورزی خود برای مصرف آب شرب در اختیار قرار دادند، ایثار کردند.
وی با بیان اینکه باید راهکارهایی برای رفع کدورت آب چشمه کوهرنگ دیده شود، توضیح داد: این مسئله مورد گلایه از مدیریت آبفا در چهارمحال و بختیاری است، باید پیش‌بینی لازم انجام می‌شد تا در صورت بالا رفتن کدورت آب چشمه دچار مشکل نشویم، باید محدودیت‌های اعتباری برای این مسئله از مسئولان وزارتخانه مرتبط پیگیری می‌شد تا شرمنده مردم نشویم .

رفع کدورت چشمه

فردوس کریمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری، اضهار کرد : به‌علت گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ، شرکت آب و فاضلاب این چشمه را از سیستم خارج کرد تا کدورت رفع شود و برای حل کامل مشکل منتظر هستیم که کدورت چشمه به‌طور کامل رفع شود، تا زمان حل کامل مشکل تعدادی چاه کشاورزی برای تامین آب شرب مرکز استان وارد مدار شد.
کریمی در پایان با اشاره به اینکه مجوزی برای حفر چاه جدید در مرکز چهارمحال و بختیاری صادر نمی‌شود، توضیح داد: تراز تمامی آبخوان‌های شهرستان شهرکرد منفی است، به‌علت برداشت بی‌رویه به این آبخوان‌ها زیان وارد شده و بنابراین اجازه حفر چاه داده نمی‌شود، زیرا منابع آب زیرزمینی متعلق به آیندگان نیز است.

آنچه دیگران می خوانند :



+ 3
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری