پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۳۹
۶
۱
نسخه چاپی
رئیس پلیس فتا خوزستان: پیامک سلام ریحان کلاهبرداری رمزارز است

هشدار سلام ریحان شیوه جدید کلاهبرداری

رئیس پلیس فتا خوزستان: پیامک سلام ریحان کلاهبرداری رمزارز است
چند روزی است که یک پیامک عجیب، شوک بزرگی را به کاربران ایرانی رمزارز وارد کرده و دارایی بسیاری از آنها، از این طریق به سرقت رفته است.

به گزارش تیتربرتر ؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان : سرهنگ کارآگاه علی حسینی گفت:  اخیرا پیامک‌هایی جعلی مبنی بر به‌روزرسانی حساب کاربری یک پلتفرم معاملاتی رمزارز، به برخی از کاربران ایرانی ارسال شده، که شناسه و رمز عبور ورود به پلتفرم، به همراه موجودی حساب (تقریبا ۲۰۰ هزار دلار) در آن ذکر شده است.

وی افزود: در ابتدا به‌نظر می‌رسد که حساب کاربری شخصی به نام «ریحان» به‌روزرسانی شده و اطلاعات ورود جدید وی، به اشتباه به شماره‌ی شما ارسال شده است.

سرهنگ حسینی عنوان کرد: حال در صورت مراجعه و ورود به وب‌سایت جعلی usdtpky.com و اقدام به برداشت بخشی از تتر موجود در حساب، ممکن است موجودی قربانی در کیف پولی که قصد انتقال تتر از این حساب جعلی به آن را داشته‌، توسط مهاجم سرقت شود.

اما اگر شخصی بخواهد بخشی از موجودی را برداشت کند، پس از وارد کردن مقدار درخواستی و آدرس کیف پول، فیلدی برای وارد کردن KEY مربوط به رمزارز وی قرار گرفته است.

حال در صورتی که قربانی، PRIVATE KEY تترهای خود در کیف پول مقصد را در این فیلد وارد کند، مهاجم به تترهای وی دسترسی پیدا کرده و می‌تواند تمام آن را سرقت نماید.

رئیس پلیس فتا استان خوزستان ضمن توصیه به کاربران بیان کرد:

توجه داشته باشید که این روش کلاهبرداری در بین کاربران ایرانی زیاد شده و مهاجمان با ارسال پیام‌های مشابه در پیام‌رسان‌های مختلف، قصد سرقت موجودی رمزارز شما را دارند.

چند نمونه از پیامک‌های جعلی

www.titrebartar.com

www.titrebartar.com

انواع کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال؛ چگونه قربانی نشویم؟

رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال
رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال

طرح‌های پانزی، هرمی و شبکه‌ای

در طرح پانزی و هرمی سود اصلی به سطوح بالا می‌رسد و تعداد زیادی از پایین‌دستی‌ها سرمایهٔ خود را از دست می‌دهند.
در طرح پانزی و هرمی سود اصلی به سطوح بالا می‌رسد و تعداد زیادی از پایین‌دستی‌ها سرمایهٔ خود را از دست می‌دهند.

طرح‌ پانزی (Ponzi) نوعی کلاهبرداری در سرمایه‌گذاری است که با وعدهٔ پرداخت بازدهی مشخص به سرمایه‌گذاران موجود از محل کسب درآمد از طریق سرمایه‌گذاران جدید، افراد را فریب می‌دهد.بزرگترین بخش از کلاهبرداری‌های این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند و پایه اصلی بسیاری از شکل‌های کلاهبرداری همین ترفند پانزی است.بزرگترین بخش از کلاهبرداری‌های این حوزه را به خود اختصاص می‌دهند و پایه اصلی بسیاری از شکل‌های کلاهبرداری همین ترفند پانزی است.در این طرح، کلاهبردار افراد ناآگاه را ترغیب می‌کند تا برای سرمایه‌گذاری در یک یا چند پروژه بسیار پرسود، پول‌های خود را در اختیار او قرار دهند. سود این طرح‌ها آن‌چنان بالاست که افراد زیادی گول می‌خورند. این در حالی است که پول سرمایه‌گذاران در هیچ‌کجا سرمایه‌گذاری نمی‌شود و فقط با نوعی بازی با پول، از سرمایهٔ افراد جدید، سود افراد قدیمی پرداخت می‌شود تا اعتماد به سیستم جلب شود و افراد بیشتری وارد شوند.

در این گزارش با انواع رایج کلاهبرداری‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال به‌صورت جامع آشنا می‌شوید و نحوه شناسایی و اجتناب از هریک را یاد می‌گیرید. ما رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در این حوزه را بررسی کرده‌ایم، اما ممکن است روش‌های خاص دیگری هم به کار گرفته شوند که البته بازهم رنگ و بوی انواع رایج را دارند.

مطالب مرتبط :

استخراج ابری و ربات‌های تلگرامی استخراج

کلاهبرداری از طریق استخراج ابری
کلاهبرداری از طریق استخراج ابری

استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه»، «درآمد میلیونی با استخراج بیت کوین»، «اجاره دستگاه استخراج» و «کسب بیت کوین رایگان در ربات تلگرام»؛ اگر این عناوین را در تبلیغات دیدید،‌ مراقب باشید.اگر این پرسش برای شما مطرح شده است که در ربات‌های تلگرامی نیاز به پرداخت پول نیست، باید بدانید که در این ربات‌ها پس از رسیدن سرمایه شما به کف برداشت، فقط در صورتی اجازه برداشت پیدا می‌کنید که شما یا زیرمجموعه شما از ربات خرید انجام داده باشد.

محبوبیت روزافزون استخراج ابری (Cloud Mining)، به‌دلیل هزینهٔ بالای برق و تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتال راه را برای کلاهبرداران باز کرده است.

صرافی‌ها و کیف پول‌های تقلبی

تفاوت برنامهٔ حقیقی (بالا) و جعلی (پایین) در گوگل پلی
تفاوت برنامهٔ حقیقی (بالا) و جعلی (پایین) در گوگل پلی

دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی‌های متقلبی است که یک‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند. در مورد استفاده از این صرافی‌ها باید به‌شدت جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقدتان را به سرقت ببرند.

گاهی نیز هنگامی که پولی به حساب خود در صرافی واریز می‌کنید، برخی از این صرافی‌های نامطمئن، کارمزدهای هنگفت از شما می‌گیرند یا برداشت پول را بسیار دشوار می‌کنند.

برخی از این قبیل صرافی‌ها، پلتفرم‌ خود را برای معامله‌گران تازه‌کار جذاب جلوه می‌دهند و هیچ هزینه‌ای به‌عنوان کارمزد تراکنش و معاملات دریافت نمی‌کنند.

در عوض، آنها از طریق دریافت کارمزد برای فهرست‌کردن هر توکنی (از جمله‌ عرضه‌های اولیه کوین تقلبی) در پلتفرم خود کسب درآمد می‌کنند، بدون اینکه نقدینگی معاملاتی لازم برای معامله‌گران را به‌منظور خرید و فروش آزادانهٔ توکن‌ ایجاد ‌کنند. این توکن‌ها معمولاً در این صرافی‌ها مسدود می‌شوند و معامله‌گران با «توکن‌های بی‌ارزش» خود درگیر می‌شوند، بدون اینکه بتوانند آنها را بفروشند و نقد کنند.

همچنین ممکن است برای ذخیرهٔ ارزهای دیجیتال خود گرفتار یک نرم‌افزار کیف پول جعلی شوید که از نام یک کیف پول معتبر استفاده می‌کند. به‌عنوان نمونه، چندی پیش یک نرم‌افزار تقلبی با نام لجر لایو (نرم‌افزار رسمی کیف پول سخت‌افزاری لجر) در گوگل‌پلی دیده شد. نکته جالب اینجاست که به‌دلیل تحریم‌ها، بسیاری از کاربران ایرانی پس جست‌وجوی عبارت «Ledger Live» در گوگل‌پلی قادر به مشاهده نرم‌افزار اصلی نبودند و به‌جای آن نرم‌افزار تقلبی نمایش داده می‌شد.

صفحات جعلی و فیشینگ

تلاش برای فیشینگ با ایجاد یک وب‌سایت با ظاهر مشابه با کیف پول مای‌اتروالت؛ به کارکتر «t» دقت کنید.
تلاش برای فیشینگ با ایجاد یک وب‌سایت با ظاهر مشابه با کیف پول مای‌اتروالت؛ به کارکتر «t» دقت کنید.

این نوع از کلاهبرداری احتیاج به توجه بیشتری دارد. شناسایی حملات فیشینگ (Phishing) یا همان صفحات و پیام‌های جعلی که خود را به‌عنوان صفحات و پیام‌های معتبر جا می‌زنند، اندکی دشوارتر است.

کلاهبرداران در این نوع حمله، آدرس وب‌سایتی را به اشتراک می‌گذارند که دقیقاً مشابه وب‌سایت اصلی یا وب‌سایت جدیدی است که اطلاعات محرمانه شما را ضبط و سپس از آنها برای هک‌کردن سایر حساب‌ها استفاده می‌کند.

وب‌سایت‌هایی که به‌دقت و از روی پروژه‌های قانونی، همچون صرافی‌ها یا عرضه‌های اولیه کوین، کلون (clone) شده‌اند، به‌منظور سرقت دارایی‌ها و اطلاعات شخصی به کار می‌روند. کلونینگ (cloning) به کپی‌برداری دقیق از یک وب‌سایت مشخص و اِعمال آن به وب‌سایتی دیگر گفته می‌شود، به‌صورتی‌که در نگاه اول نتوان دو وب‌سایت را از هم تمییز داد.

همیشه آدرس URL وب‌سایت را دوباره بررسی کنید و وب‌سایت‌هایی را که مرتباً از آنها بازدید می‌کنید، نشانه‌گذاری (bookmark) کنید. وب‌سایت‌های کلون‌شده از حروفی مشابه با URL اصلی استفاده می‌کنند تا در نگاه اول مشابه وب‌سایت اصلی به نظر برسند. به‌عنوان مثال، وب‌سایت‌های کلون‌شده ممکن است حروف انگلیسی همچون m را با n یا ۰ را با o جایگزین کنند.

تیم‌های پشتیبانی تقلبی

در ادامه: کلاهبردار تلاش می‌کند کلمه‌عبور حساب فرد را از او دریافت کند.
در ادامه: کلاهبردار تلاش می‌کند کلمه‌عبور حساب فرد را از او دریافت کند.

نوع دیگری از حملات فیشینگ و کلاهبرداری، هنگامی اتفاق می‌افتد که کلاهبرداران ادعا می‌کنند تیم پشتیبانیِ پروژه‌ای خاص هستند و از شما اطلاعات شخصی، واریز وجوه یا رمز عبور شخصی‌تان را درخواست می‌کنند.  

هنگامی‌که مشکلی با پلتفرم‌های معاملاتی داشته باشید، سعی می‌کنید پاسخ پرسش‌های خود را از گروه‌های اطلاع‌رسانی یا مدیران آنها بگیرید. این کلاهبرداران از اعتماد چنین کاربرهایی سوءاستفاده می‌کنند.

انچه دیگران می خوانند :



+ 6
مخالفم - 7
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
+0
unlike
-0
Ali ۰۱/۰۶/۰۲ - ۰۳:۰۴
پاسخ
comments سلام بسیار عالی بود ممنون که نشر دادید من داشتم میرفتم که درگیر بشم شبیه همچین چیزی برای من اومده بود
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری