پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ۱۸:۳۰
۴
۰
نسخه چاپی

علت مخالفت وزیر آموزش و پرورش با لایحه رتبه بندی معلمان

علت مخالفت وزیر آموزش و پرورش با لایحه رتبه بندی معلمان
وزیر آموزش و پرورش : در ابتدای دولت پولی نبود اما رئیس جمهور لایحه‌رتبه بندی را پس نگرفتند و برای آن اعتبار پایدار گذاشتند.

به گزارش تیتربرتر ؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ، در سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با تاکید بر اهمیت حکمرانی مطلوب گفت: حکمرانی در کشورهای غربی عمدتاً بر اساس نگاه مادی است؛ آنان همان چیزی را که تجربه می‌کنند؛ قبول دارند و نگاه آنان به حکمرانی مبتنی بر سودی است که به دست می‌آورند.

نوری، حکمرانی اسلامی را مبتنی بر یک حکمرانی شایسته دانست که با توجه به هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان‌شناسی است.در حکمرانی مهدوی، شکوفایی انسانی و تربیت مهدوی عدالت در ابعاد مختلف و فقر زدایی دیده می‌شود. از دیگر ابعاد شاخص‌های حکمرانی شایسته، شایسته سالاری و به کار گماری مدیران صالح، عزل مدیران ناصالح و ایجاد زمینه حضور مردم در عرصه‌های مختلف است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه، از افتخارات ما این است که شهیدان رجایی و باهنر شهدای فرهنگی هستند؛ گفت: شهید باهنر معتقد بود تربیت را باید طوری شروع کرد که متربی می‌خواهد و باید طوری به اتمام رساند که مربی می‌خواهد. شهید بهشتی هم تربیت را منوط به آزادی عمل و آزادی اندیشه متربی و دانش آموز می‌دانست.

نوری با اشاره به اهمیت مردمی سازی دولت گفت: سند تحول دولت مردمی با توجه به مردم بومی سازی شده است و برای مردمی سازی نظام آموزش کشور هم برنامه‌هایی داریم که به زودی در کمیسیون‌های قرارگاه عدالت آموزشی و قرارگاه سند کمیسیون تحول بنیادین به آن پرداخته می‌شود.

پایین بودن سرانه فضای آموزشی

نوری افزود : سرانه فضای آموزشی ۸ استان کشور پایین‌تر از سرانه میانگین کشوری است در حال حاضر بسیاری از مدارس شما دو شیفته هستند چیزی حدود هشت هزار مدرسه کانکسی و سنگ دست چین در ابتدای دولت داشتیم و ۱۳ هزار مدرسه ما چشمه‌های بهداشتی نداشتند. جذب معلمی سالهاست به روش‌های گوناگون انجام می‌شود اما حدود بیش از ۶۰ درصد این افرادی که جذب آموزش و پرورش شدند در رشته‌های فارغ التحصیل شدند که با موضوعاتی که تدریس می‌کنند همخوانی ندارد و جنسیت آنها بیشتر از بانوان هستند.

وی ادامه داد : در این اندیشه بودیم که ۵۰ درصد مراکز آموزشی را به ۵۰ هنرستان‌ها اختصاص دهیم که تاکنون تنها ۳۶ درصد محقق شده است. مدارس استعدادهای درخشان به دلیل دخالت‌های ناصواب دچار افت شده بودند که خوشبختانه در حال بهبود است. چیزی به اسم بیمه فرهنگیان نداشتیم. بانک سرمایه حدود هزار میلیارد تومان یعنی نصف بودجه آموزش و پرورش بدهکار است سرایدار و نیروی نگهبان نداریم. ما نظام آموزشی را با چنین شرایطی آغاز کردیم.

مطالب مرتبط :

نحوه ثبت نام در سایت

سجاد سیاح، سرپرست دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش در تشریح چگونگی ثبت نام در سامانه گفته است: همکاران می‌توانند با نام کاربری و رمز عبوری که در سامانه پروفایل داشتند وارد سامانه شوند. اگر کلمه عبور را فراموش کرده باشند، دو قابلیت برای بازیابی رمز عبور پیش، بینی شده است. فرم‌ها و موارد دیگر در سامانه طرح ریزی شده و سعی کردیم محیط کاربری ساده‌ای داشته باشد. به زودی فیلم آموزشی راهنما نیز بارگذاری و منتشر می‌شود.

وی همچنین اعلام کرد که به منظور حفظ عدالت در ورود اطلاعات و جلوگیری از افزایش بیش از حد بار سامانه، اینگونه برنامه ریزی کرده‌ایم که هر رقم کدملی از سمت راست (اولین رقم سمت راست کد ملی)  ۲.۵ روز کاری برای ثبت نام فرصت داشته باشد و امروز از صفر شروع می‌شود تا به کد ۹ برسیم. جدول زمانبندی مشخص شده‌ است. با این حال پس از اتمام این زمان نیز فرصت دوباره ای به همه همکاران که موفق به ثبت نام نشده‌اند داده می‌شود و جای استرس و نگرانی نیست.

حذف لایحه رتبه بندی معلمان

نوری با اشاره به قانون رتبه بندی معلمان گفت: من اگر جای رئیس جمهور بودم لایحه رتبه بندی را پس می‌گرفتم. در ابتدای دولت پولی نبود اما آقای رئیس جمهور لایحه را پس نگرفتند و برای آن اعتبار پایدار گذاشتند.

وی ادامه داد : پیش از این در دولت به دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک مدرسه کوچک نگاه می‌شد. امروز به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه ای شده است. برای تربیت هر یک از ۶ ساحت تربیتی، آموزش‌های مهارتی در دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده است.۴۶۰ هزار نفر از مهرآفرینان که قرار بود به استخدام رسمی آموزش و پرورش در بیایند به دلیل نداشتن کد استخدامی نتوانستند وارد مجموعه آموزش و پرورش شوند. امسال هم برای اولین بار اساتید دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی به صورت یکسان با اساتید دیگر دانشگاه‌های کشور از حقوق و مزایا برخوردار خواهند شد.

پرداخت معوقات رتبه بندی معلمان

البته یوسف نوری وعده داده است که با توجه به تاخیزهای پیش آمده، قرار است مبلغی نیز به صورت علی الحساب بابت معوقات رتبه بندی معلمان واریز شود. از آنجا که زمان اجرای قانون رتبه بندی از شهریور ماه ۱۴۰۰ تعیین شده، معوقات رتبه بندی برای معلمان یک ساله شده است.

بر اساس هماهنگی وزارتخانه با سازمان برنامه و بودجه، تلاش بر این است که بخشی از مطالبات فرهنگیان درخصوص موضوع رتبه بندی شهریور ماه به صورت علی الحساب در اختیار فرهنگیان قرار داده شود تا از ماه‌های آینده و با صدور احکام بتوان نسبت به اجرای تمام و کمال نظام رتبه بندی اقدام کرد.

سخنان رئیسی درباره لایحه رتبه بندی معلمان

رئیس‌جمهور  نیز با بیان اینکه لایحه رتبه‌بندی معلمان تنها بحث مالی و هزینه‌ای نیست گفت: اساس لایحه شان و منزلت معلم است. هرگونه هزینه‌کردن در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است به‌شرطی که هدفمند سرمایه‌گذاری کنیم.آموزش و پرورش باید رویکرد مردمی‌سازی به خود بگیرد و مردمی سازی از خصوصی سازی و دولتی سازی بالاتر است.طرح رتبه‌بندی معلم‌ها قبل از یک سالگی دولت محقق شد؛ در حقیقت ما در دولت داریم عقب ماندگی‌ها را جبران می‌کنیم.

سامانه رتبه‌بندی معلمان از روز چهارشنبه، ۲۶ مردادماه به صورت رسمی آغازبه کار کرد و فرهنگیان بر اساس جدول زمانبندی و آخرین رقم کدملی تا نهم شهریورماه نسبت به بارگذاری مدارک خواسته شده اقدام می کنند؛ امتیازات لازم برای احراز هرکدام از رتبه‌های پنج گانه نیز به تفکیک اعلام شده است.

آنچه دیگران می خوانند :



+ 4
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری