پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۵ شهریور ۱۴۰۱ ۰۹:۱۰
۳
۰
نسخه چاپی

این افراد حتما واکسن آبله میمون بزنند+جزئیات

آبله میمون می‌تواند از طریق تماس پوستی نزدیک میان افراد و همچنین از طریق تماس با اشیاء، پارچه (اعم از لباس، ملافه، یا حوله) و سطوحی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون آلوده شده است، به همه سرایت کند. همچنین ترشحات تنفسی، بوسیدن و تماس‌های چهره به چهره راه دیگر انتقال این ویروس هستند.

با توجه به افزایش موارد ابتلا به آبله میمون، طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، نزدیک به ۱۲هزار مورد تأییدشده آبله میمون در ایالات متحده وجود دارد و با بازگشایی مهدکودک‌ها و مدارس، نگرانی در مورد شیوع آبله میمون در چنین شرایطی افزایش می‌یابد.

اگرچه اکثر موارد آبله میمون در میان بزرگسالان بوده، اما گزارش شده است که حداقل آزمایش آبله میمونِ هشت کودک در سراسر ایالات متحده مثبت شده‌ است و اخیراً یک مربی مهدکودک در ایلینوی به این ویروس مبتلا شده است. CDC می‌گوید، علاوه بر این، کودکان زیر ۸ سال بیشتر در معرض خطر ناشی از عوارض آبله میمون هستند. این مسئله ممکن است باعث نگرانی والدین شود و آنها را به این فکر وا دارد که آیا در این شرایط باید برای واکسیناسیون خود یا فرزندانشان اقدام کنند یا نه.

افزون بر این، چالش دیگری نیز پیش‌روی افراد وجود دارد و آن این است که واکسن Jynneos عرضه‌ی محدودی دارد و به طور گسترده در دسترس عموم قرار نمی‌گیرد.

آبله میمون چگونه منتقل می‌شود؟

آبله میمون می‌تواند از طریق تماس پوستی نزدیک میان افراد و همچنین از طریق تماس با اشیاء، پارچه (اعم از لباس، ملافه، یا حوله) و سطوحی که توسط فرد مبتلا به آبله میمون آلوده شده است، به همه سرایت کند. همچنین ترشحات تنفسی، بوسیدن و تماس‌های چهره به چهره راه دیگر انتقال این ویروس هستند.

دکتر برندی منینگ، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی Wexner دانشگاه ایالتی اوهایو، می‌گوید: اگرچه آبله میمون یک بیماری مقاربتی محسوب نمی‌شود، اما عمدتاً از تماس جنسی سرایت می‌کند. با این حال، این بیماری می‌تواند از طریق هر نوع تماس مستقیم و طولانی‌مدت ایجاد شود.

چه کسانی باید به فکر دریافت واکسن آبله میمون باشند؟

کارشناسان می‌گویند که با توجه به عرضه محدود فعلی واکسن Jynneos، اولویت با کسانی است که بیش از حد معمول در معرض خطر ابتلا به ویروس هستند؛ لازم است که ابتدا این گروه واکسینه شوند.

شایان ذکر است که واکسن دیگری به نام ACAM۲۰۰۰ وجود دارد که برای آبله تأیید شده است و برای استفاده در برابر آبله میمون تحت پروتکل Expanded Access Investigational New Drug در دسترس قرار گرفته است. اگرچه این واکسن تک‌دوز به طور گسترده در دسترس است، اما با عوارض جانبی و منع مصرف بیشتری همراه است. به طوری که CDC بیان می‌کند که عوارض جانبی در کودکانی که واکسن را دریافت کرده‌اند، شایع است.

از سوی دیگر، CDC گفت که هیچ عارضه جانبی از Jynneos در ایالات متحده تا به امروز مشاهده و گزارش نشده است.

طبق این اولویت‌بندی، کارکنان و مسئولان آزمایشگاهی که در حال انجام آزمایش و بررسی بر روی ویروس آبله میمون هستند، نیز می‌بایست واکسینه شوند. همچنین جمله کودکان و نوجوانان، در صورتی که با فرد مبتلا به بیماری آبله میمون در تماس بوده‌اند نیز باید واکسن را دریافت کنند.

در ۹ آگوست، سازمان غذا و دارو مجوز استفاده اضطراری را برای واکسن Jynneos صادر کرد که بر این اساس، تزریق واکسن حتی به افراد کمتر از ۱۸ سال در صورتی که در معرض خطر بالای عفونت آبله میمون هستند، منعی ندارد.

لازم است کودکانی که به مهدکودک می‌روند، علیه آبله میمون واکسینه شوند؟

با بازگشت دانش‌آموزان به مدارس یا خردسالان به مهدکودک‌ها، نگرانی در مورد شیوع آبله میمون در چنین شرایطی افزایش می‌یابد. اما کارشناسان بر این باورند که خطر شیوع آبله میمون در مهدکودک‌ها بسیار کم است. فعلاً هیچ توصیه گسترده‌ای برای واکسیناسیون کودکان در مهدکودک یا والدین آنها منتشر نشده است و در حال حاضر هیچ واکسنی برای آبله میمون جهت تجویز برای همه کودکان وجود ندارد.

چه کسانی باید واکسن آبله میمون بزنند؟

 

آیا این واکسن در نهایت در دسترس همه قرار خواهد گرفت؟

اگر عفونت آبله میمون همچنان به سایر گروه‌ها سرایت کند، بله. پیش‌بینی می‌شود که با افزایش عرضه واکسن در ایالات متحده و پس از واکسینه‌شدن آنهایی که در معرض بالاترین خطر ابتلا به آبله میمون هستند، واکسیناسیون به سایر گروه‌ها از جمله کودکان نیز گسترش یابد.

اثربخشی واکسن Jynneos چگونه است؟

سری واکسن Jynneos به ۲ دوز با فاصله چهار هفته نیاز دارد. مانند سایر واکسن‌ها، افراد دو هفته پس از دریافت دوز دوم خود، کاملاً واکسینه شده‌اند.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که تا ۴۴۲هزار دوز از واکسن Jynneos را برای مبارزه بیشتر با شیوع آبله میمون در اختیار ایالت‌ها قرار می‌دهد.

منبع: uk.style.yahoo




+ 3
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری