پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۶ شهریور ۱۴۰۱ ۰۵:۴۵
۵
۰
نسخه چاپی

پدرانِ سیاسی در گرداب فرزندانِ اقتصادی/ از پسر میرسلیم و مهاجرانی تا دختر نعمت‌زاده

روزنامه آرمان ملی : فرزندان سیاستمداران را نمی‌توان جدا از پدرانشان ارزیابی کرد و البته نباید گناه آنها را به پای پدرانشان نوشت. در سال‌های اخیر فرزندان برخی مسئولان بازداشت و زندانی شده‌اند.

پسر میرسلیم چگونه بازداشت شد؟

روز گذشته هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان درباره دستگیری پسر یکی از نمایندگان مجلس و اینکه آیا شورای نگهبان مباحث امنیتی را هم در بررسی‌های خود نسبت به داوطلبان انتخابات لحاظ می‌کند یا خیر، گفت: «بر اساس قانون، شورای نگهبان مکلف است از طریق 4 مرجع درباره داوطلبان انتخابات اعلام نظر کند و ما نظر خود را بر اساس گزارش مراجع چهارگانه اعلام می‌کنیم.» ظاهرا منظور سخنگوی شورای نگهبان پسر میرسلیم است. این نماینده مجلس چندی پیش درخصوص ماجرای بازداشت پسرش به اتهام همکاری با منافقین گفت: «مهدی را ظاهراً پس از دو سال مراقبت، در تیرماه ۱۳۹۸ بازداشت و در بهمن ۱۳۹۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به پنج سال حبس محکوم کردند که پس از درخواست تجدید نظر و قطعی شدن حکم در بهمن ۱۳۹۹ به زندان اوین برده شد.» بازداشت فرزندان مسئولان به همین مورد ختم نشد و در ادامه به بازداشت برخی دیگر از فرزندان مسئولان اشاره می‌شود.

اتهامات اقتصادی پسر آخوندی

2 آذر 98 همشهری آنلاین نوشت: «مهدی آخوندی به‌همراه شهرام اجتهادی به اتهام کارچاق‌کنی و تخلفات مالی بازداشت شده‌اند. بر این اساس، شهرام اجتهادی که با مهدی آخوندی و یکی دیگر از مسئولان ارشد دولتی نیز نسبت فامیلی دارد مدت‌ها به عنوان مشاور وزیر سابق و دست راست وی فعالیت می‌کرده است. این فرد و پسر وزیر متهم هستند که با دریافت مبالغی از بعضی پیمانکاران برای آنها در وزارتخانه دستور گرفته یا کارسازی کرده‌اند.» تسنیم اتهام محمدمهدی آخوندی را مشارکت در ارتشای شبکه‌ای به میزان ۴۲ میلیارد ریال و تحصیل مال نامشروع عنوان کرد.

تبرئه پسر مهاجرانی

پسر عطاا... مهاجرانی هم بازداشت شده بود. یکی از افرادی که در ارتباط با پرونده دکل نفتی در آبان سال 94 دستیگر شد، محسن مهاجرانی بود؛ کسی که چند ماه قبل از دستگیری مسعود میرکاظمی وزیر نفت دولت محمود احمدی نژاد او را در این رابطه متهم کرد و گفت: مهاجرانی دلال دکل نفتی گمشده بوده است و به‌خاطر همین اظهارات، فرزند عطاءا... مهاجرانی از میرکاظمی شکایت کرد. نزدیک به یک ماه بعد یعنی ۱۸ آذر ۹۴، محسن مهاجرانی با صدور قرار وثیقه ۵ میلیارد تومانی از زندان آزاد شد و طی نامه‌ای اعلام کرد: «پرونده دکل نفتی فورچونا از آنجا که موجب بازداشت، بازجویی و تشکیل پرونده برای اینجانب و فضاسازی‌های کاذب رسانه‌ای برای خانواده‌ام شد، از جهات متعددی شایسته بررسی و داوری است. تصور نمی‌کنم کسی با پیگیری قضائی، تشکیل دادگاه، بازگشت بیت‌المال و مجازات سوءاستفاده‌کنندگان از این ماجرا مخالف باشد.» ۱۶ مرداد سال ۹۶، عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای ۶ نفر از متهمان پرونده دکل نفتی خبر داد و گفت: پرونده مذکور از جنبه رسیدگی بسیار پیچیده است و دادسرای تهران برای ۶ متهم پرونده کیفرخواست صادر و از دادگاه درخواست محاکمه و مجازات آنها را کرده است که در نهایت محسن مهاجرانی تبرئه شد.

زندان یاسین رامین

یاسین رامین پسر معاون دولت احمدی‌نژاد هم بازداشت شده بود. یاسین رامین در پرونده شکایت هلال احمر، به ۱۷ سال حبس محکوم شد. رامین به ۳ سال حبس بابت خیانت در امانت و دو فقره ۷ سال حبس به اتهام دو فقره اتهام انتقال مال غیر محکوم شده است که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در صورت قطعیت یافتن، مجازات اشد یعنی هفت سال اجرا می‌شود. ۲۷ آبان ۱۴۰۰ خبر رسید که یاسین رامین فرزند محمد علی رامین مشاور مطبوعاتی محمود احمدی نژاد و همسر سابق مهناز افشار در دادگاه تجدید نظر از تمامی اتهامات تبرئه شده است.

دختر نعمت زاده گیر افتاد

در هفته اول شهریور 1397 سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی ایران از دستگیری شبنم نعمت زاده دختر وزیر سابق صنعت به اتهام «احتکار دارو» خبر داد. به گفته او این فرد دارای دو پرونده بوده‌است. سخنگوی سازمان تعزیرات گفت که برای پرونده اول حکم صادر و اجرا شده که به موجب آن تمامی دارو‌های انبار این فرد با هزینه شخصی خود معدوم شده ‌است. همچنین پرونده پنج میلیاردی این فرد نیز مربوط به قاچاق دارو بوده و همچنان مفتوح مانده و به دادسرای استان کرج ارجاع داده شده ‌است. عصر چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ دادستان عمومی و انقلاب کرج خبر بازداشت این فرد را تکذیب کرده و گفت که وی اصلا احضار نشده ‌است، اما در مقابل سخنگوی سازمان تعزیرات بازداشت وی را تایید کرده و گفت که برای شبنم نعمت‌زاده قرار وثیقه ۴۰۰ میلیارد تومانی صادر شده بود که به دلیل ناتوانی از ارائه آن، او بازداشت و روانه زندان شد. برخی از رسانه‌ها پیش‌تر از کشف یک انبار دارو متعلق به شرکت توزیع دارو با مدیریت شبنم نعمت‌زاده، دختر محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت نخست حسن روحانی خبر داده بودند. ۱۷ شهریور ۹۸ یک مقام آگاه با اشاره به بازداشت شبنم نعمت‌زاده، اظهار کرد: برای وی قرار وثیقه صادر شده بود، این قرار به قرار بازداشت موقت تبدیل گردید و روانه زندان شد.

ظلم برادرزاده به عمو

سیداحمد عراقچی، برادرزاده معاون وزیر امور خارجه عباس عراقچی است که او هم بازداشت شد. ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ احمد عراقچی با حکم دادستانی بازداشت شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، سخنگوی وقت قوه قضائیه در این باره گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و ارزی کشور پرونده سه تن از کسانی که تکمیل شده بود با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد و چند تن از جمله معاون ارزی بانک مرکزی (شنیدم اخیرا کنار گذاشته شده بودند) تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. اژه‌ای در ادامه به میزان گفت: یکی از کارمندان یکی از معاونین رئیس‌جمهور و چهار تن از دلالان ارزی هم که در این خصوص فعالیت غیر مجاز داشتند، تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. همچنین یک صراف غیر مجاز نیز احضار و پس از تحقیقات و تفهیم اتهام با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

 




+ 5
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری