پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۷ شهریور ۱۴۰۱ ۱۵:۴۵
۸
۰
نسخه چاپی

عوارض خواب بیش از حد

عوارض خواب بیش از حد
بعضی از متخصصان معتقدند که بین 7 تا 9 ساعت خواب ، خواب طبیعی محسوب می شود .

تیتربرتر ؛ خوابیدن یک نیاز ضروری برای انسان است و در روز برای اینکه بتوانید عملکرد خوبی از بدن خود داشته باشید، باید به اندازه کافی بخوابید.

مقالات نشان می دهند که بدن هنگام خواب خود را بازیابی می کند. خواب زیاد برای برای بیشتر افراد بسیار دلپذیر است. جالب است بدانید علاوه بر اینکه کیفیت خواب بسیار حائز اهمیت است کمیت آن نیز بسیار بر سلامتی شما تاثیرگذار خواهد بود. تا به حال در ارتباط خطرات کم خوابی شنیده اید اما مهم است که بدانید خوابیدن بیش از حد نیز می تواند عوارض بسیاری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم با چند مورد از عوارض خواب زیاد آشنا شویم.

دلایل خواب زیاد و عوارض آن

ساعت خواب کافی
ساعت خواب کافی

 

مطالب مرتبط :

ساعت بیولوژیکی بدن نیاز به برنامه ثابتی دارد.ابتدا باید بدانیم چند ساعت خواب برای ما مفید و البته کافی است. استاندارد و طلایی حدود 8 ساعت است و متعادل محسوب می شود و بعضی از متخصصان نیز معتقدند که بین 7 تا 9 ساعت می تواند خواب طبیعی باشد که برای افراد بین 18 تا 64 سال توصیه می شود. خواب بیشتر از 9 ساعت،خواب زیاد و بیش از حد محسوب می شود.

خواب آلودگی بیش از حد می تواند نشانه چندین بیماری زمینه ای باشد که شامل خستگی مزمن، مشکلات تیروئید، بیماری های قلبی، آپنه خواب، افسردگی، نارکولپسی و برخی از داروها است. لذت بردن از خواب سالم و با کیفیت بسیار مهم است، اما خواب زیاد می تواند خطرات سلامتی را به دنبال داشته باشد. در اینجا برخی از اتفاقات بدی که می تواند هنگام خواب بیش از حد رخ دهد، آمده است.

دیابت

بین خواب زیاد و دیابت رابطه مستقیم وجود دارد و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که هم کم خوابیدن و هم زیاد خوابیدن می تواند بدن را به سمت علائم دیابت ببرد و تئوری های مطالعاتی نشان می دهد که خواب زیاد تقریبا کار مشابهی را با مقاومت انسولین انجام می دهد و باعث می شود که بدن شما در پروسه هضم و تولید قند دچار مشکل شود.

خستگی تمام وقت

پژوهش ها نشان می دهند افرادی که ساعت مشخصی برای خواب و بیداری ندارند حتی اگر زیاد هم خوابیده باشند، باز هم احساس خستگی می کنند.

افسردگی

شاید بدانید که خواب زیاد می تواند باعث افسردگی شود و یا یکی از نشانه های آن باشد.خواب زیاد و افسردگی ارتباط بسیار زیادی با هم دارند و علت آن هم می تواند دوباره به همان کورتیزول برگردد. سروتونین یک ماده شیمیایی ایجاد کننده حس خوب در مغز می تواند در اثر افزایش کورتیزول کم شود که در اثر پرخوابی این اتفاق رخ می دهد و اگر سروتونین بدن شما به طور ثابت آشفته باشد، می تواند عکس العمل هایی مثل افسردگی را در پی داشته باشد.

ایجاد مشکلات قلبی

در مطالعه سلامت پرستاران نزدیک به 72000 زن شرکت داشتند. تجزیه و تحلیل دقیق داده های آن مطالعه نشان داد که زنانی که 9 تا 11 ساعت در شب می خوابند، 38 درصد بیشتر از زنانی که 8 ساعت می خوابند، در معرض ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب هستند. محققان هنوز دلیلی برای ارتباط بین پرخوابی و بیماری قلبی شناسایی نکرده اند. بیماری های قلبی در حال حاضر علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است و در این میان خواب بیش از 9 ساعت در شبانه روی شانس ابتلا به این بیماری ها را تا 34 درصد افزایش می دهد. در این میان شانس ابتلای زنان به بیماری های قلبی ناشی از خواب زیاد، نسبت به مردان بیشتر است.

چاقی

کم خوابی یا زیاد خوابیدن نیز می تواند باعث وزن بیش از حد شما شود. یک مطالعه اخیر نشان داد افرادی که هر شب 9 تا 10 ساعت می‌خوابیدند، 21 درصد بیشتر از افرادی که بین هفت تا هشت ساعت می‌خوابیدند، در یک دوره شش ساله چاق می‌شوند. این ارتباط بین خواب و چاقی حتی زمانی که مصرف غذا و ورزش در نظر گرفته می شد، ثابت باقی می ماند.

سردرد

بعضی از افراد بیشتر در معرض سردرد قرار می گیرند که معمولا این اتفاق در آخر هفته ها و تعطیلات بیشتر است و محققان بر این باورند که این سردرد می تواند در نتیجه خواب زیاد باشد و این احتمال دارد به دلیل نوسانات انتقال دهنده های عصبی در مغز، از جمله سروتونین در هنگام خواب رخ دهد، که به نوبه خود می تواند محرک سردرد باشد. همچنین، اگر صبح دیر از خواب بیدار می شوید، زمان معمول صبحانه یا قهوه خود را از دست می دهید. در چنین مواردی، سردرد می تواند مربوط به قطع کافئین، کاهش قند خون یا کم آبی بدن باشد.

افزایش خطر مرگ

مطالعات اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ نشان داده اند که خواب طولانی مدت با مرگ زودرس ارتباط دارد. خواب بیش از حد می تواند باعث به وجود آوردن مشکلاتی در فرد شود که میزان مرگ و میر را بالا می برد مانند ابتلا به اضافه وزن و چاقی، التهاب در بدن را افزایش داده که خود عامل خطری برای ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و در نهایت مرگ زودرس است.

آنچه دیگران می خوانند :



+ 8
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری