پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۳:۱۰
۷
۰
نسخه چاپی

روسیه گاز را به روی اروپا بست

خبرگزاری دانشجو : روسیه به تلافی تحریم‌های اتحادیه اروپا در رابطه با جنگ اوکراین، ارسال گاز از خط لوله نورد استریم به اروپا را متوقف کرد.

در شرایطی که تنش‌های مسکو و اتحادیه اروپا بر سر اوکراین ادامه دارد، شرکت «گاز پروم» روسیه صدور گاز به اروپا از طریق خط لوله «نورد استریم ۱» را قطع کرد.

منابع رسانه‌ای غربی از قبیل «رویترز» و خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه (امروز) خبر دادند که روسیه ارسال گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم را قطع کرد.
رویترز هشدار داد، اقدام روسیه در قطع صدور گاز از طریق خط لوله نورد استریم به اروپا «تشدید نبرد اقتصادی بین مسکو و بروکسل، افزایش چشم انداز رکود و جیره‌بندی انرژی در برخی از ثروتمندترین کشور‌های اروپایی» را سبب خواهد شد.

شرکت گاز پروم اعلام کرده که توقف صدور گاز از طریق نورد استریم به اروپا به دلیل «عملیات تعمیر و نگهداری» صورت گرفته است. قرار است از ساعت یک بامداد به وقت گرینویچ ۳۱ آگوست (نهم شهریور) تا ساعت یک بامداد سوم سپتامبر (۱۲ شهریور) هیچ گازی از روسیه به آلمان ارسال نشود.

اطلاعات مندرج در وبسایت اپراتور خط لوله نورد استریم ۱ در روز چهارشنبه (امروز) نشان می‌دهد که هیچ گازی به کشور‌های اروپایی صادر نمی‌شود.

رویترز در گزارش خود از ترس کشور‌های اروپایی درباره پاسخ تلافی جویانه روسیه در قبال تحریم‌های غرب در رابهط با جنگ اوکراین سخن گفته است.

در گزارش این رسانه غربی آمده است: «دولت‌های اروپایی نگران هستند که ممکن است مسکو در تلافی تحریم‌های غرب که پس از حمله به اوکراین علیه این کشور اعمال شده است، قطع (صدور گاز) را تمدید کند و آن‌ها ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را به استفاده از منابع انرژی به عنوان ابزار جنگ" متهم کرده‌اند مسکو، اما انجام چنین کاری را رد کرده است».

رویترز ادامه داد: «اعمال محدودیت‌های بیشتر برای تامین گاز اروپا، بحران انرژی را تشدید می‌کند. همین حالا هم قیمت عمده‌فروشی گاز از آگوست گذشته به بیش از ۴۰۰ درصد افزایش داده است که این موضوع بحران دردناکی را برای هزینه‌های زندگی برای مصرف‌کنندگان و مشاغل ایجاد و دولت‌های اروپایی را مجبور می‌کند تا میلیارد‌ها دلار برای کاهش این هزینه‌ها هزینه کنند».

این رسانه غربی با اشاره به وضعیت نابسامان آلمان افزود: «در آلمان، تورم ماه آگوست به بالاترین سطح خود طی ۵۰ سال اخیر رسید و پیش‌بینی می‌شود که احساسات مصرف‌کننده (در آلمان) برای سومین ماه متوالی در ماه آینده به پایین‌ترین حد خود برسد در حالی که خانوار‌ها در این کشور برای افزایش میزان قبوض انرژی آماده می‌شوند».

در ادامه گزارش آمده است، برخلاف تعمیر و نگهداری ۱۰ روزه ماه گذشته برای نورد استریم ۱، توقف صدور گاز اخیر کمتر از دو هفته قبل اعلام شد و خود گازپروم این موضوع را اعلام کرد و اپراتور نورد استریم ۱ این اقدام را انجام نداد.

مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که دلیل توقف صدور گاز از نورد استریم ۱ را به مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری مرتبط کرده و اعلام کرده که تحریم‌های کشور‌های غربی مانع از دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای نصب و نگهداری خط لوله شده است.

طبق گزارش رویترز، ظرفیت صدور گاز نورد استریم ۱ را در ماه ژوئن به ۴۰ درصد کاهش داده بود و در ماه جولای این رقم به ۲۰ درصد رسیده بود.

در بخش دیگری از گزارش این رسانه غربی آمده است: «روسیه البته از زمان آغاز آنچه "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین خوانده است، ارسال (گاز) به بلغارستان، دانمارک، فنلاند، هلند و لهستان را به طور کامل متوقف کرده است».




+ 7
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری