پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ ۱۴:۳۵
۱۰
۰
نسخه چاپی

معرفی 7 ماده غذایی اشتها آور

معرفی 7 ماده غذایی اشتها آور
در این مقاله قصد داریم به ده ماده غذایی سالم که به تقویت و افزایش اشتها کمک میکنند، اشاره کنیم.

تیتربرتر ؛ کاهش یا افزایش اشتها از جمله مشکلاتی است که بسیاری از افراد را درگیر خود کرده است. همین امر سبب شده است که افرادی که دچار چاقی یا لاغری مفرط هستند به دنبال راه حل هایی باشند تا بتوانند تعادل در نوع خوردن خود ایجاد کنند. در واقع برطرف کردن مشکلات اشتهایی می تواند به عنوان پیش زمینه ای برای درمان عارضه چاقی یا لاغری بیش از حد باشد.

مطابق گفته متخصصات علم تغذیه و آخرین یافته های علمی، علت زیاد شدن ناگهانی اشتها، افزایش میزان باکتریهای معده است. بنا بر تحقیقات انجام شده، دو نوع باکتری در معده وجود دارد که این باکتریها بر افزایش اشتهای افراد و یا تصمیمات او برای نخوردن یا خوردن غذایی تاثیر می گذارد. همچنین یک شخص ممکن است به علت بیماری یا سو تغذیه دچار کاهش در اشتها گردد.

در این مقاله قصد داریم به ده ماده غذایی اشتها آور اشاره کنیم.

مواد غذایی اشتها آور

مواد غذایی اشتها آور
مواد غذایی اشتها آور

 

شکلات تلخ 

شکلات تلخ علاوه بر اینکه خاصیت آنتی اکسیدانی به بدن می‌رساند، سبب می‌شود که بی اشتهایی نسب به مواد غذایی از بین برود. به همین منظور شکلات تلخ برای کسانی که به دنبال یک اشتها آور سالم هستند گزینه بسیار خوبی است.

دمنوش شیرین بیان

این اشتها آور طبیعی را باید روزانه 3 مرتبه دم کرد و پیش از وعده غذایی اصلی آن را مصرف کرد. برای این منظور می‌توان 1 قاشق چایخوری از پودر آنرا به همراه یک لیوان آب جوش دم گذاشت و به عنوان اشتها آور طبیعی استفاده کرد.

پنیر

پنیر یکی از محبوب ترین و پرمصرف ترین انواع لبنیات است که از دلمه شدن شیر به دست می آید و حاوی مقادیر بالای چربی و نمک می باشد. یک متخصص تغذیه می گوید که با خوردن پنیر اشتها تحریک شده و تمایل برای غذا خوردن بیشتر می شود.

سفیده تخم مرغ

همه ی مواد مغذی تخم مرغ از جمله پروتئین، چربی ها، ویتامین ها و مواد معدنی در زرده تجمع پیدا کرده اند به همین دلیل سفیده تخم مرغ به خوبی شما را سیر نمی کند و باعث افزایش اشتها و در نتیجه پرخوری می شود.

سیر 

سیر از جمله گیاهان دارویی بسیار مفید و پر خاصیتی به شمار می‌رود که برای بسیاری از موارد مفید واقع می‌شود. سیر با داشتن آلیسین می‌تواند به پیشگیری و درمان بیماری‌هایی که سبب کاهش اشتها می‌شوند کمک کند. از این رو بهتر است این اکسیر جوانی پر خاصیت را پیش از غذا برای افزایش اشتها مصرف کنید.

مطالب مرتبط:

ادویه و ترشی جات

دل پیچه یا نفخ شکم می تواند اشتها را کاهش دهد. در چنین مواردی، گیاهان و ادویه های تسکین دهنده مانند دارچین، فلفل سیاه، نعناع فلفلی، آویشن می توانند نفخ شکم را کاهش داده و اشتها را افزایش دهند .مقدار زیادی دارچین را روی کالاهای پخته شده یا نان تست های کره ای بپاشید. همچنین می توانید ترکیبی از گیاهان مانند فلفل سیاه، پونه کوهی، آویشن را به غذاهای مختلف اضافه کنید. این کار را روزانه تکرار کنید.

نوشیدن مایعات

در هر روز باید حداقل ۶ تا ۸ لیوان آب یا هر مایع دیگری که اساس آن را آب تشکیل می‌دهد، بنوشید. نوشیدن آب ۱ ساعت قبل و بعد از مصرف غذا، به هضم بهتر کمک می‌کند و غذاهای باقی‌مانده را از معده خارج می‌کند. به یاد داشته باشید در حین یا قبل از غذا خوردن، نباید زیاد آب بنوشید چون باعث کم‌اشتهایی و احساس سیری می‌شود. مصرف برخی از چای‌های گیاهی-دارویی مانند چای با طعم نعناع‌فلفلی، رازیانه و شیرین‌بیان نیز باعث افزایش اشتها می‌شود. در طول روز بهتر است ۱ یا ۲ فنجان از این چای‌ها مصرف کنید و با افزایش میزان مایعات بدن، اشتهای خود را افزایش بدهید.

ماست کم چرب

ماست کم چرب به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی اشتها آور شناخته می شود؛ ماست کم چرب محتوای کربوهیدرات بالا و چربی کمی دارد و چون جویده نمی شود، نمی تواند باعث احساس سیری شود.

مصرف ویتامین و مکمل های غذایی

کمبود ویتامین در بدن سبب کاهش اشتها شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند به همین دلیل مصرف مکمل‌هایی که حاوی این ویتامین‌های مورد نیاز بدن باشند، با مشورت و تجویز پزشک می‌توانند تاثیر بسزایی در رفع بی‌اشتهایی افراد داشته باشند.

مصرف صبحانه

در وعده صبحانه از گزینه‌های خوبی که می‌تواند در صبحانه به افزایش اشتها کمک کند، آبمیوه‌های طبیعی است. از آب سیب، آب پرتقال یا آب آناناس برای این منظور میتوان استفاده کرد. فیبر و پروتئین دو ماده مغذی و مناسب برای وعده صبحانه هستند که باعث کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری در طول روز می شوند؛ غلات شیرین صبحانه حاوی مقادیر بالای شکر و فاقد فیبر و پروتئین هستند در نتیجه از جمله مواد غذایی اشتها آور محسوب می شوند.

آنچه دیگران می خوانند:



+ 10
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری