پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۴۳
۲
۰
نسخه چاپی

پرداخت تسهیلات و وام مشاغل خانگی در 1401

پرداخت تسهیلات و وام مشاغل خانگی در 1401
کریمی بیرانوند : از ابتدای امسال برای متقاضیان مشاغل خانگی ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است.

به گزارش تیتربرتر ؛ محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، در خصوص آمار پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی اظهار کرد : با همکاری بانک مرکزی و وزارت کار، از ابتدای امسال برای متقاضیان مشاغل خانگی ۳۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است. این رقم بیش از ۱۰۰ درصد کل تسهیلات سال گذشته بوده و مجوز مشاغل خانگی در این دولت تا ۹۵ درصد به طور آنی صادر شده است.فرایند نظارت و اجرای دقیق دستورالعمل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به منظور جلوگیری از انحرافات احتمالی با جدیت دنبال می شود.

آمارها از زمان استقرار دولت سیزدهم تاکنون نزدیک به ۹۳ هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر و برای بیش از ۷۱ هزار نفر اشتغال زایی شده است. همچنین بیش از ۳۸ هزار نفر از متقاضیان مشاغل خانگی در این مدت از تسهیلات اشتغال خانگی برخوردار شده اند.

تسهیلات مشاغل خانگی

تسهیلات مشاغل خانگی
تسهیلات مشاغل خانگی

 

پیش از این ، محمود کریمی بیرانوند روز پنجشنبه در بازدید از اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: این رقم تقریبا بیش از ۱۰۰ درصد کل تسهیلات سال پیش بوده است.پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از افتخارات دولت سیزدهم است و عملیات اعطای مجوز تا ۹۵درصد بصورت آنی خواهد بود که این مهم افتخار بزرگی است.

مطالب مرتبط :

وی افزود : از مردم خواست در فضای آرام و فارغ از هر گونه تنش نسبت به ارائه درخواست ها و انتقادات به اداره کل تعاون و ستاد مرکزی  اقدام کنند و مطمئن باشند به درخواست ها و انتقادات شان در اسرع وقت رسیدگی و با متخلفان در چارچوب مقررات برخورد خواهد شد.سهم استان کهگیلویه و بویراحمد از مجموع سه هزار میلیارد تومان اعتبارات تسهیلات مشاغل خانگی ۸۶ میلیارد تومان برآورد شده است از این رو برای پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی دراستان مشکل منابع وجود ندارد.

کریمی بیرانوند ادامه داد : تمامی متقاضیان در نوبت تسهیلات مشاغل خانگی، موفق به دریافت این تسهیلات خواهند شد.سامانه مشاغل خانگی برای ثبت نام مردم باز است اما دسترسی به این سامانه برای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بنا به وجود برخی مشکلات فنی و ابراز انتقادات از سوی مردم برای مدت محدود مسدود شده است. پس از اجرای فرایند های بازرسی و رفع ناهماهنگی های موجود از سوی دستگاه های اجرایی ذیربط، عملیات دسترسی جهت پرداخت تسهیلات در استان آغاز خواهد شد.

وی افزود : نبودن نظارت های اولیه و ثانویه در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی یکی از مهمترین نواقصی بوده که ازسوی دستگاه های مرتبط نادیده گرفته شده و این موضوع خارج از فرآیند و دستورالعمل پرداخت مشاغل خانگی بوده است. یکی دیگر از ایرادات وارد شده بر پرداخت مشاغل خانگی را استفاده غیر قانونی کارمندان و کارکنان دولت  از این تسهیلات است. متاسفانه این تخلفات از گذشته وجود داشته و حساسیت خاصی روی این موضوع وجود نداشته ولی این مسئله بصورت جدی در دست بررسی واقدام است. گزارش های آماری به جد از بانک های عامل اخذ وبررسی شده است لذا روند بروز تخلف در پرداخت تسهیلات اصلاح  و ترمیم خواهد شد.

وام مشاغل خانگی

 مبلغی که برای وام مشاغل خانگی اعلام شده وام ۱۰۰ میلیون تومانی است. مبلغ وام برای طرح‌های مشاغل خانگی و خود اشتغالی (انفرادی) ۱۰۰ میلیون تومان است که به صورت قرض‌الحسنه پرداخت می‌شود. بر اساس اعلام سال‌های قبل، حداکثر مدت بازپرداخت در تسهیلات انفرادی ۸۴ ماه معادل ۷ سال است.پس از ثبت‌نام در سامانه مشاغل خانگی، ابتدا طرح توسط دستگاه اجرایی مرتبط بررسی و درصورت تأیید، برای صدور مجوز به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ارسال می‌شود. در صورت نیاز به اصلاح طرح، مراتب از طریق ارسال پیامک و پیام در سامانه، به متقاضی اعلام می‌شود.

اولین شرط برای برای دریافت وام خود اشتغالی از بانک ها و مؤسسات مالی، داشتن معرفی نامه است. معرفی نامه برای دریافت وام خود اشتغالی باید از یکی از نهادهای کمیته امداد امام خمینی (ره) ، اداره بهزیستی ، بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد.

مجوز مشاغل خانگی

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار اظهار میکند : با توجه به سهم ۳ درصدی مشاغل خانگی از بازار تولید و اشتغال کشور، با تغییر رویکرد تک بعدی به مشاغل خانگی می توان این سهم را افزایش داد. برابر آمارها بیش از ۸۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می دهند. خیاطی، قالیبافی، گلیم بافی، پرورش زنبور عسل، فرآوری   زعفران، تولیدات چرمی دست دوز و پرورش گیاهان زینتی از جمله رشته های حوزه مشاغل خانگی به شمار می روند.

معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص مجوز مشاغل خانگی بیان کرد : در زمینه مجوزهای مشاغل خانگی اقدامات قابل توجهی انجام گرفته به طوری‌ که بیش از دو سوم از مجوزها به صورت آنی شده و دیگر نیازی به ارجاع کارشناس نداریم. در واقع فرد متقاضی اطلاعات خود را در سامانه وارد می‌کند و بلافاصله پرینت مجوز صادر می‌شود، تنها یک سوم از مجوزهای مشاغل خانگی سه روزه شدند و نهایتاً تا سه روز کارشناس مربوطه بررسی‌های لازم را انجام داده و مجوز صادر می‌شود. این موضوع گام بسیار بزرگی بوده و منجر به ۱۰ برابر شدن مجوزهای مشاغل خانگی شده است.

آنچه دیگران می خوانند :



+ 2
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری