پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ ۱۹:۳۹
۱۰
۰
نسخه چاپی

جاهای دیدنی ایلام/ معرفی 10 جاذبه گردشگری استان ایلام

جاهای دیدنی ایلام/ معرفی 10 جاذبه گردشگری استان ایلام
واژه‌هایی همانند عروس زاگرس یا شهر کوهستان‌های سبز، بدون شک ذهن هر شنونده‌ای را به سمت استان ایلام سوق می‌دهد. شهر ایلام مرکز استان ایلام بوده و در نیمه غربی کشور قرار گرفته است.

 تیتربرتر: شهر ایلام میان کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته و دارای طبیعتی بسیار ناب و حیرت‌انگیز است. شاید کمتر جایی را دیده باشید که ارتفاعات هموار و همیشه سبز داشته باشد، اما این ویژگی کاملا درباره شهر ایلام صدق می‌کند. آب‌وهوای این شهر معتدل کوهستانی و بهاری بوده و مردمانی بسیار خونگرم و مهمان‌نواز دارد.

جالب است بدانید که ایلام بر روی بقایای تمدن ساسانی بنا نهاده شده و مردمان آن به زبان کردی صحبت می‌کنند. لازم به ذکر است که از صنایع موجود در شهر ایلام می‌توان به پالایشگاه گاز و پتروشیمی آن اشاره کرد. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی ایلام پرداخته و اطلاعات مورد نیاز درباره آن‌ها را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 مطالب مرتبط:

  • شوش؛ پایتخت دولت و تمدن ایلام را بیشتر بشناسید
  • دره ویژدرون یکی از جاذبه های گردشگری ایلام 

کوه پرشکوه قلاقیران

کوه پرشکوه قلاقیران ایلام
کوه پرشکوه قلاقیران ایلام

 

  مهم‌ترین و بهترین کوه ایلام را می‌توان کوه قلاقیران معرفی کرد که طبیعت زیبای آن واقعا غیرقابل وصف است. این کوه در ۳ کیلومتری شمال شهر ایلام قرار گرفته و ارتفاع آن به ۲۱۵۲ متر می‌رسد. منظره چشم‌نواز کوه قلاقیران بر هیچ کس پوشیده نیست و طبیعت بکر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

 دریاچه دوقلو سیاه گاو

دریاچه دوقلوی گاوسیاه
دریاچه دوقلوی گاوسیاه

 

این دو دریاچه توسط یک کانال ۱۰ متری به هم متصل شده و چیزی در حدود ۳ متر عمق دارند. عرض توسعه این دو دریاچه تقریبا ۸ متر بوده و طول آن ۷۰ متر است. قدمت این پدیده طبیعی نادر، هزاران سال بوده و تماشای آن واقعا چشم‌نواز است.

دریاچه دوقلو سیاه گاو از آب زلالی برخوردار بوده و جلوه خاصی به استان ایلام بخشیده است. در سفر خود به ایلام، حتما از این دریاچه بی‌نظیر و منحصر‌به‌فرد که یکی از جاهای دیدنی ایلام به شمار می‌رود، دیدن کنید.

 تنگ کافرین از جاهای دیدنی ایلام

تنگ کافرین ایلام
تنگ کافرین ایلام

 

 یکی از مناطق مهم گردشگری و جاذبه‌های تفریحی استان ایلام که در شهرستان بدره واقع شده است، تنگ کافرین نام دارد. طبیعت بکر این تنگ بسیار حیرت‌انگیز بوده و تماشای آن واقعا لذت‌بخش است. تنگ کافرین از چندین چشمه و کوه‌های مرتفع کبیرکوه تشکیل شده و آب‌های جاری که از آن نشات می‌گیرند، وارد رودخانه سمیره می‌شوند.

طول تنگ کافرین از جاهای دیدنی ایلام ۲ کیلومتر بوده و با سطح دریا تقریبا ۷۰۰ متر فاصله دارد. زیبایی تنگ کافرین به اندازه‌ای زیاد و دیدنی است که اگر تصویر آن را مشاهده کنید، تصور خواهید کرد که یک نقاشی بوده یا به یکی از کشورهای مدرن اروپایی مربوط است، اما این تنگ تماشایی در استان کوهستانی ایلام قرار گرفته است.

از نقاط گردشگری که در اطراف این تنگ قرار دارند، می‌توان به برکه آب زمزم و زیارتگاه جابر اشاره کرد. متداول‌ترین تفریحی که در این منطقه انجام می‌شود، قایق سواری بوده که باید حتما آن را امتحان کنید، زیرا تجربه یک حس تکرارنشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 منطقه جنگلی ششدار

 منطقه جنگلی ششدار
 منطقه جنگلی ششدار

 

 منطقه جنگلی ششدار را می‌توان یکی دیگر از مناطق گردشگری و جاهای دیدنی ایلام به حساب آورد که در ۵ کیلومتری شهر ایلام و نزدیکی کوه قلاقیران (در مسیر جاده ایلام به کرمانشاه) قرار گرفته است. منطقه جنگلی ششدار که با نام «پارک جنگلی ششدار» هم شناخته می‌شود، دارای یک طبیعت کاملا دست‌نخورده و طبیعی بوده و از منظره دیدنی و بکر برخوردار است.

 

 جالب است بدانید که نام اصلی این منطقه در حقیقت شیش دار به معنای جنگل انبوه بوده که در گذر زمان به ششدار تغییر یافته است. این پارک جنگلی یک مکان دنج و باصفا برای استراحت بوده و یکی از تفرجگاه‌های محبوب ایلام به شمار می‌رود.

 زیبایی ششدار در فصل بهار دوچندان شده و سرسبزی طبیعت در کنار عطر شکوفه درختان این ناحیه بسیار لذت‌بخش است، البته فصل پاییز هم به دلیل تنوع زیاد رنگ، جلوه خاصی به این منطقه جنگلی بخشیده است. در سفر خود به ایلام حتما از پارک جنگلی ششدار دیدن کرده و عکاسی در این مکان را از یاد نبرید.

  آبشار اما از جاهای دیدنی ایلام

  آبشار اما از جاهای دیدنی ایلام
  آبشار اما از جاهای دیدنی ایلام

 

 جاهای دیدنی ایلام بسیار متنوع هستند و در این میان آبشارها از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. یکی از آبشارهای زیبا و جذاب استان ایلام را می‌توان آبشار اما معرفی کرد که در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد.

 

ارتفاع این آبشار در حدود ۲۰ متر بوده و از این نظر جلوه خاصی به این ناحیه بخشیده است. جاذبه طبیعی آبشار اما در شهرستان ملکشاهی استان ایلام واقع شده و سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است، البته به دلیل داشتن فضای سبز و دشت‌های وسیع برای استراحت، بسیاری از اهالی این منطقه هم در روزهای تعطیل در کنار این آبشار وقت می‌گذرانند.

بهترین فصل برای سفر به آبشار اما از جاهای دیدنی ایلام را می‌توان فصل بهار دانست، زیرا در این فصل آب‌و‌هوای بسیار دلچسبی انتظار شما را خواهد کشید.

غار کناتاریکه با پیچ‌ و خم‌های زیاد

غار کناتاریکه با پیچ‌ و خم‌های زیاد

 

 تعداد جاذبه‌های طبیعی در استان ایلام بسیار گسترده بوده و غار کناتاریکه یکی از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. این غار در ارتفاعات سیوان کوه و در فاصله ۳۵ کیلومتری ایلام – دره شهر قرار دارد. ورودی غار بسیار تنگ بوده و دمای آن بسیار پایین است، بنابراین هیچ جانور یا موجود زنده‌ای در آن زندگی نمی‌کند.

 در داخل غار، تالارها، دهلیزها، چاه‌ها و دالان‌های متعددی وجود دارد که تماشای آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است. جالب است بدانید که ارتفاع غار در برخی قسمت‌ها به ۱۲ متر هم خواهد رسید. در سفر به ایلام، بازدید از غار کناتاریکه را به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایلام در برنامه خود قرار دهید.

 شهر تاریخی دره شهر

 شهر تاریخی دره شهر
 شهر تاریخی دره شهر

 

دره شهر یک شهر سرسبز و خوش آب‌وهوا در استان ایلام بوده که در فاصله ۱۴۲ کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. وجود دشت، آبشار و آبراهه‌های فراوان در این شهر، منظره بسیار زیبا و جذابی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد و وقت گذراندن در آن بسیار لذت‌بخش است. در سفر خود به استان ایلام حتما از شهر تاریخی دره شهر که یکی از بهترین جاهای دیدنی ایلام به شمار می‌رود، دیدن کنید.

 این دره شهر تاریخی از جالب‌ترین دیدنی‌های جاهای دیدنی ایلام است. برای آن‌هایی که طرفدار جاذبه‌های تاریخی مرموز هستند، سفر به این منطقه می‌تواند یک تجربه متفاوت باشد.

 موزه تاریخی طبیعی ایلام
 موزه تاریخی طبیعی ایلام

 

 

 اگر به تاریخ علاقه‌مند هستید، حتما در سفر خود به ایلام از موزه تاریخی طبیعی آن دیدن کنید. این موزه از بهترین جاهای دیدنی ایلام به شمار رفته و مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد.

 در موزه تاریخی طبیعی ایلام، انواع مختلفی از گونه‌های جانوری، گیاهی و حتی فسیل‌های گوناگون از دوره‌های مختلف زمین‌شناسی در کنار حیوانات تاکسیدرمی شده، وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. لازم به ذکر است که این موزه در انتهای بلوار مدرس شهر ایلام قرار گرفته است.

روستای کُلم از جاهای دیدنی ایلام

روستای کُلم ا ایلام
روستای کُلم ا ایلام

 

 یکی از روستاهای زیبا و خوش آب‌و‌هوای ایلام را می‌توان روستای کلم معرفی کرد که از توابع شهرستان بدره بوده و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام قرار گرفته است. طبیعت این روستا بسیار زیبا و دلپذیر بوده و حس تازه‌ای را در شما زنده می‌کند.

 وستای کلم در میان کوه‌ها و ارتفاعات کبیرکوه قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان دارای آب‌وهوای معتدل است، اما زمستان‌های سردی دارد. این روستا از قدمت بالایی برخوردار بوده و دارای مناظر بسیار چشم‌نواز و خیره‌کننده‌ای است. «بقعه جابر انصاری» و «بنای سید تاج الدین» هم در نزدیکی این روستا قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

 آبشار گچان

 آبشار گچان
 آبشار گچان

 

 یکی دیگر از آبشارهای شگفت‌انگیز و زیبای ایلام، آبشار گچان شناخته می‌شود که در ابتدای جاده ایلام به سرابله و ۱۵ کیلومتری شهر ایلام واقع شده است. اطراف این آبشار مملو از درختان بلوط و گردو بوده که منظره‌ای تماشایی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد.آب آبشار گچان برای مصرف اهالی این منطقه و آبیاری باغات مورد استفاده قرار می‌گیرد. وقت گذراندن در کنار آبشار گچان به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی ایلام بسیار لذت‌بخش است. دسترسی به این آبشار آسان بوده و در همه فصل‌های سال پذیرای گردشگران است.

 آنچه دیگران می خوانند:



+ 10
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری