پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۷ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۴۳
۴
۰
نسخه چاپی
آغاز واردات خودرو از آذر و دی؛

سناریوهای پیش روی دولت سیزدهم برای واردات خودرو در پاییز 1401

آغاز واردات خودرو از آذر و دی؛
‌شمارش معکوس برای واردات خودرو به ایران آغاز شده است و بنا بر اعلام وزارت صمت، در پاییز خودروهای وارداتی از راه خواهند رسید.

به گزارش تیتربرتر؛ ابهامات پیچیده در آیین‌نامه واردات خودرو مساله‌ای است که از سوی بسیاری از کارشناسان به ان شااره شده است. مشخص نبودن عوارض واردات، الزام به عرضه خودرو در بورس و قیمت خوردن کالا و سپس مشخص شدن عوارض وارداتی و ... همه نکاتی است که سبب شده است بسیاری از واردکنندگان حرفه‌ای در این عرصه با ابهام روبرو باشند.

سناریوهای پیش روی دولت سیزدهم برای واردات خودرو در پاییز 1401

سناریوهای پیش روی دولت سیزدهم برای واردات خودرو در پاییز 1401
سناریوهای پیش روی دولت سیزدهم برای واردات خودرو در پاییز 1401

 

رئیس مجمع واردات با بیان اینکه دولت باید مراقب  واردات خودرو و حفظ منافع مردم باشد، گفت: اگر همه مراحل بر اساس پیش بینی ها جلو برود، احتمالا خودروهای خارجی از آذر یا دی وارد بازار می شوند.

علیرضا مناقبی در خصوص واردات خودرو اظهار کرد: به نظر می‌رسد که از ابتدای مهرماه امکان واردات خودرو وجود داشته باشد ولی از آنجایی که شرکت واردکننده بر اساس قانون باید فرآیند ثبت سفارش را طی کند و همچنین مراحل تخصیص و تأمین ارز را نیز بگذراند، بنابراین اگر همه مراحل بر اساس آنچه که پیش بینی شده جلو برود، احتمالاً از آذر و دی ماه باید شاهد ورود خودروهای وارداتی به بازار کشور باشیم.

رئیس مجمع واردات با اشاره به ممنوعیت ۴ ساله واردات خودرو، افزود: حدود چهار سال از ممنوعیت واردات خودرو گذشته و واردات خودرو، از یک مسئله کوچک و متعارف در تجارت بین المللی تبدیل به یک ابرمسئله شده است.

مناقبی ادامه داد: واقعیت این است که در طول سال‌های گذشته، اهتمام ویژه ای نسبت به آرا و نظرات نخبگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی صورت نگرفته و تصمیم گیری ها منطبق بر واقعیت جامعه نبوده است و به همین دلیل است که معتقدم موضوعاتی که به سادگی قابل رفع و رجوع بوده اند، تبدیل به ابر مسئله شده اند.

وی افزود: در رابطه با آزادسازی واردات خودرو، آنچه که حائز اهمیت بوده آن است که باید به شکلی صورت بگیرد که به کم شدن رانت‌های موجود منجر شود، در غیر این صورت گرفتاری‌های بیشتری بر اقتصاد کشور تحمیل می‌کند.

رئیس مجمع واردات با تاکید بر این نکته که باید به سمتی برویم که همه مردم از آزادسازی واردات خودرو منتفع شوند، تصریح کرد: متأسفانه گاهی اوقات شاهد هستیم که اعطای مجوزها و رفع ممنوعیت‌ها، به اسم مردم ولی به کام دولت یا به کام برخی گروه‌های نزدیک به قدرت اتفاق می‌افتد. بنابراین باید از تجربه‌های گذشته، درس گرفت و مراقب بود که منافع مردم در این میان، لحاظ شود و لازمه این کار، آن است که تشکل‌های اقتصادی تخصصی مربوطه که از بدنه بخش خصوصی تشکیل شده اند، در مسیر تصمیم سازی و تصمیم گیری و اجرای آئین نامه قرار گیرند.

وی در مورد واردات خودروهای لوکس، تصریح کرد: در واردات خودرو به کشورمان، صحبت بر سر واردات خودروهای لوکس و همچنین خودروهای دست دوم نیست.

مطالب مرتبط :

پشت پرده واردات خودرو به ایران چیست؟

پشت پرده واردات خودرو به ایران چیست؟
پشت پرده واردات خودرو به ایران چیست؟

 

تعیین قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری برای واردات خودرو نکته‌ای است که از سوی کارشناسان به عنوان نقطه ضعف در واردی مطرح می‌شود. در حالی که انتقال فناوری خودرو و ایجاد شرایط رقابتی به ایران هدف گرفته شده است، کارشناسان معتقدند که اتفاقا خودروهایی که در این محدوده قرار دارند، کیفیت پایینی را دارا هستند.

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در این خصوص به خبرآنلاین می‌گوید: اگر هدف واردات خودروهایی با قیت کمتر از ۱۰ هزار دلار به کشور است باید منتظر ورود زیرشاخه رنو داکیا باشیم و در این میان رنو ساندرو و رنو کویید در این محدوده قیمتی قرار دارند. وی اضافه کرد: رنو کویید در برزیل و هند تولید می‌شود که البته مساله هزینه حمل مطرح می‌شود. این هزینه بالاست و پنجاه درصد درصد قیمت خودرو رار در برمی‌گیرد.

به گفته وی قیمت رنو ساندرو حدود ۷هزار یورو است که در ایران حدود ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که چینی‌ها فعالیت خود را اخیرا در بازار ایران افزایش داده‌اند، گفت: نکته اینجاست که چینی‌ها و روس‌ها در تحریم، به ما جنس ندادند. روس‌ها تا زمانی که تحریم نشده بودند حاضر نشدند موتور لادا را به ایران بدهند و زمانی حاضر شدند با ما کار کنند که خودشان تحریم شدند.

وی گفت: نهایت اینکه محدوده ۱۰ تا ۲۰ هزار دلاری، محدوده خلوتی نیست ولی خودروهایی در این محدوده قیمتی کیفیت بالایی ندارد.

ایران بزرگترین بازار خودروی منطقه نیست

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه ما بزرگترین بازار خودرو منطقه نیستیم، اضافه کرد: بازار ما به مراتب از ترکیه و عربستان کوچکتر است. آمار رسمی نشان می‌دهد در سال گذشته ۸۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید می‌شود ولی ۶۵۰ هزار دستگاه به بازار رسید.

به گفته وی این محصولات با میانگین قیمتی پنج تا شش هزار دلار فروخته شده است. این میانگین قیمتی برای کشورهایی مانند هند و بنگلادش هم وجود ندارد.

ایران بازار خودروی فقیری دارد

وی گفت: متاسفانه ما فقیرترین بازار خودرویی دنیا هستیم، علتش هم فقر عمومی است.

او درباره چرایی فاصله تیراژ خودروهای تولیدی و خودروهای رسیده به بازار گفت: این ۶۵۰ هزار نفر با نرخ دولتی توانستند خودرو را بخرند. اگر نرخ آزاد بود این عدد به ۴۰۰ هزار نفر می‌رسید.

پشت پرده واردات خودرو به ایران چیست؟
پشت پرده واردات خودرو به ایران چیست؟

 

او در توضیح این مطلب افزود: خودرو کوییک را ببینید، با قیمت ۱۷۰ میلیون تومان عرضه می شود اما حدود ۱۰۰ هزار دستگاه بیشتر فروش نمی رود. زمانی در ایران، پراید می فروختند و ناگهان یک میلیون نفر وارد بازار خرید می‌شدند اما حالا کسانی که می‌توانند ۱۰ هزار دلار پول خرید خودرو بدهند، بیشتر از چهارصد هزار نفر نمی‌شوند.

وی ادامه داد: از بازار یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاهی سال ۱۳۹۶ به بازار ۶۵۰ هزار دستگاه خودرویی رسیده‌ایم.

زاوه با اشاره به اینکه بازار واقعی خودرو در ایران بسیار کوچک است، تاکید کرد: وقتی از خودروی ارزان صحبت می‌شود ممکن است درگیر یک اشتباه استراژیک بشوید، الان در همه جهان قیت خودرو دستخوش افزایش شده است. در دو سال اخیر، قیمت خودرو، چه سواری چه سنگین، حداقل ۴۰ درصد افزایش یافته است. بنز c۲۰۰ در سال ۲۰۱۸، ۳۵ هزار یورو قیمت داشت اما امروز در بازار ۵۸ هزار یورو فروخته می‌شود. کامیون رنو ۶۵ هزار یورو به صورت عمده بود اما حالا به ۱۱۵ هزار یورو رسیده است.

بازار خودروی ایران آب رفت

وی گفت: حالا در این شرایط با کوچک شدن بازار ایران به شکل واقعی، نباید تصور کنید خودروسازان مترصد ورود به بازار ایران هستند. حجم اقتصاد ا کوچک شده و ما قدرت خرید چندانی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه میزان خرید ایرانی‌ها یک سوم سال ۹۰ است، گفت: مثال ساده نشان از وضعیت واقعی دارد. در سال ۸۶ ما ۲۴ هزار دستگاه کامیون تولید می کردیم اما سال گذشته ما ۳ هزار دستگاه ساختیم. در شرایط فعلی ترکیه، امارات و عربستان بازارهای به شدت جذاب‌تری از ایران دارند. خودروساز چینی منت اماراتی‌ها را می کشد ولی ما باید منت چینی‌ها را بکشیم.

این کارشناس تاکید کرد: ما توانایی بالایی برای خرید نداریم. قرار است یک میلیارد دلار خودرو وارد شود اما حقیقت این است که خودروی زیر ۱۰ هزار دلار چیزی شبیه همین تیباست و اگر قرار باشد بیاید قیمتش بسیار بالاتر از تیبا خواهد شد.

وی پیش بینی کرد واردات خودرو اثری بر محدوده قیمتی خودروهای ایرانی کمتر از چهارصد میلیون تومان نداشته باشد. به این ترتیب اغلب خودروای مصرفی که در دسترس خانوارهای ایرانی هستند تغییر قیمتی ندارند . کسانی که خودروی لوکس‌تر و گران تر سوار می‌شوند شاید با تغییرات تدریجی و کوتاه مدت روبرو شوند و قیمت خودروهای میلیاردی در اثر واردات به صورت محدود تحت تاثیر قرار گیرد.

آنچه دیگران می خوانند :

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 4
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری