پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ۰۰:۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

فساد، ناکارآمدی و عدم توجه به مشکلات سه واژه پرتکرار امروز کشور است/مردم حتما باید فضایی برای بیان اعتراضات داشته باشند

خبر آنلاین : دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ضرورت تغییر برخی از قوانین برای حل مشکلات ساختاری در کشور اظهار داشت: تغییر و اصلاح قانون اساسی در کشور هیچ محدودیتی ندارد و طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسی هر ۱۰ سال یک بار می توان در قوانین تجدید نظر کنیم، البته به غیر از اصولی که متضمن جمهوریت و اسلامیت نظام است.

فساد، ناکارآمدی و عدم توجه به مشکلات سه واژه پرتکرار امروز کشور است/مردم حتما باید فضایی برای بیان اعتراضات داشته باشند

امروز محمد رضا باهنر رییس جبهه پیروان خط امام و رهبری میهمان کافه خبر و نشست خبری خبرآنلاین بود . این نماینده سابق هفت دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در حال حاضر خاستگاه منطقه‌ای، قومی، صنفی و حزبی دارد و هر نماینده پیگیر مشکلات حوزه انتخابیه خود است گفت: نیازمند مجلسی هستیم که موضوعات ملی را در اولویت داشته باشد که این امر نیازمند اصلاح ساختارها است.

منتجب‌نیا: با سوءمدیریت دولت رئیسی، همه امور لنگ می‌زند

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به ضرورت تغییر برخی از قوانین برای حل مشکلات ساختاری در کشور اظهار داشت: تغییر و اصلاح قانون اساسی در کشور هیچ محدودیتی ندارد و طبق اصل ۱۷۷ قانون اساسی هر ۱۰ سال یک بار می توان در قوانین تجدید نظر کنیم، البته به غیر از اصولی که متضمن جمهوریت و اسلامیت نظام است.

وی ادامه داد: اگر قانون اساسی بگویید مجلس نمی خواهیم چون نماد جمهوریت است، هیچ کس نمی تواند مجلس را در کشور حذف کند اما می توانند دوره مجلس را از ۴ سال به ۶ سال تغییر دهند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تمامی قوانین اساسی امروز حاکم بر کشورها اجازه تغییر نظام را از طریق رای نمی دهند اظهار داشت: حتی بر اساس قانون اساسی آمریکا، مردم این کشور نمی توانند نظام لیبرال دموکرات را به کمونیستی تغییر دهند واین اصل با هیچ روش دموکراتیک قابل تغییر نیست ،باید به این مسائل توجه داشت.

باهنر فساد، ناکارآمدی و عدم توجه به مشکلات مردم از سوی مسئولان را سه واژه پرتکرار امروزکشوربرشمرد وادامه داد: اما آنچه ما از این مشکلات تبلیغ کردیم ۱۰ برابر واقعیت است. مثلا در افکار عمومی عامیانه این مسئله جا افتاده که اول انقلاب هر کس در حاکمیت مسئولیتی داشته سرمایه های کشور را خورده و برده است که واقعا این طور نیست. یا در بحث ناکارآمدی بعضی از عزیزانی که نامزد انتخابات می شوند به مردم وعده های غیرممکن می دهند و بعد که از مردم رای گرفتند توانایی انجام وعده ها را ندارند و این مسئله موجب بروز نارضایتی در مردم می شود.

باهنردر خصوص بررسی چالش های کشورتشکیل کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاهها با حضور فرهیختگان و نخبگان را راهکار بررسی اعتراضات مدنی برشمرد .

وی با بیان اینکه امروز فضا به گونه ای تنگ شده که نمی توان در مورد برخی افراد نقد داشته باشیم افزود: باید بپذیریم که همه افراد دارای نواقصاتی هستند مردم باید اعتراضات قانونی خود را در چارچوبی بیان کنند باید فضای اعتراض را از نظر فیزیکی و حقوقی در کشور فراهم کنیم تا مردم اعتراضات قانونی و مطالبات خود را بیان کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ریشه برخی اعتراضات مردمی را ‌مشکل معیشتی، اشتغال، ناکارآمدی ها و فساد دانست و گفت:برخی این مسائل را می‌بینند که روی هم تلمبار شده‌ و تبدیل به این شده که ۸۰ درصد از جمعیت کشور در عین حال که در بزنگاه ها برای حمایت از نظام به صحنه می آیند ولی نارضایتی هایی نیز دارند.

دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: یکی از ایرادات ما این است که وقتی یک جریان اعتراضی در کشور تمام می شود همه ما زمینه های بروز اعتراضات را فراموش می‌کنیم در حالی که این کار باعث حل مشکلات نمی شود بلکه منجر به تلمبار شدن نارضایتی ها خواهد شد. به طور مثال ۷ سال قبل اساسنامه ای برای اتاق گفتگو در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد ولی هنوز خبری از عملیاتی کردن آن نیست.

باهنر با اشاره به اینکه حتما باید اتاق گفت ‌وگو داشته باشیم و مردم حتما باید فضایی برای بیان اعتراضات خود داشته باشند افزود:هیچ اشکالی ندارد که یک حزب یا سندیکا با یک قانون مصوب مجلس ابراز مخالفت کند. البته کسی نمی‌تواند بگوید که قانون را اجرا نمی‌کنم ولی می‌تواند بگوید که آقای نماینده شما به اشتباه چنین قانونی را تصویب کردید. ما باید جایگاه حقوقی و فیزیکی اعتراض را برای مردم مشخص کنیم و این طور نباید باشد که مسئولان نسبت به اعتراض و انتقاد مصونیتی داشته باشند.




+ 1
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری