پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۲:۳۲
۱
۰
نسخه چاپی

هزار راه رفته با TF21/ توسعه محصول ایران خودرو در مسیر بلوغ

هزار راه رفته با TF21/ توسعه محصول ایران خودرو در مسیر بلوغ
توسعه محصول از اولویت‌های هر شرکت تولید کننده به حساب می‌آید. فرقی هم نمی کند که کدام صنعت مدنظر باشد. زیرا این توسعه محصول است که می‌تواند، تولید کننده را در بازار رقابت حفظ کند و با استفاده از به‌کارگیری فناوری های جدید در محصولات، مزیت رقابت پذیری آن برند را ارتقا دهد.

به گزارش تیر برتر به نقل از ایکوپرس-  صنعت خودرو به عنوان یکی از صنایع پیشران در جهان که آن را لکوموتیو دیگر صنایع می دانند، در حوزه توسعه محصول همیشه فعال بوده است. در ایران نیز به خصوص از اواسط دهه۹۰ شمسی خودروسازان کشور و به ویژه ایران خودرو نگاهی جدی تر به توسعه محصول داشته اند. زیرا اهمیت به روز رسانی پلتفرم ها و محصولات و همگام سازی با سلیقه مشتریان را درک کردند.
در این راستا به تازگی ایران خودرو محصول جدید خود یعنی TF21 را رونمایی کرد. خودرویی که در حقیقت بر پایه پلتفرم P200 این خودروساز شکل گرفته است. هر چند TF21 به ظاهر یک محصول جدید به نظر می رسد که در آینده در سبد تولید ایران خودرو قرار می گیرد، اما موضوع به همین سادگی نیست! زیرا TF21 در حقیقت به توسعه محصول در ایران خودرو یک شخصیت حرفه ای داده است.
هر چند در گذشته هم موضوع توسعه محصول در این شرکت وجود داشته و نمونه های مختلفی همچون سدان دنا، رانا و ... حاصل تلاش ها در این حوزه بوده است، ولی پروژه TF21 به طور کلی از ابتدا با الگوریتمی جدید و فرآیندهای نو آغاز شده بود. به طور مثال در این پروژه همه فرآیندهای مهندسی همزمان آغاز شده است.
به این معنی که مهندسی بخش های نیروی محرکه، انتقال قدرت، سیستم تعلیق، بدنه، تریم بندی و ... در کنار هم و به صورت فازهای جداگانه اما مرتبط پیش رفته است. این اتفاق برای اولین بار در فرآیند طراحی و ساخت یک محصول جدید در ایران رخ داده و به معنای افزایش دانش فنی آبی پوشان در مهندسی پلتفرم است.
زیرا در گذشته این فرآیند به صورت فازهای به هم متصل و مرحله به مرحله انجام می‌شود. به همین دلیل توسعه محصول بیش از سه سال به زمان نیاز داشت. در حالی که این فرآیند بعد از حضور مهدی خطیبی در اتاق فرماندهی ایران خودرو اصلاح شده است. چون خطیبی در یکی از اولین دستورات خود به بخش های تکنیکال و به خصوص مرکز تحقیقات ایران خودرو، زمان فرآیند توسعه محصول را تنها ۱۸ ماه تعیین کرد.
پروژه TF21 در واقع نمادی از هزار راه نرفته در حوزه توسعه محصول در ایران خودرو بود. هزار راهی که ایران خودرو با طراحی این خودرو در آن گام گذاشته است. خودروهایی چون تارا و دنا هم به نوعی حاصل خودباوری در این گروه صنعتی هستند. ولی بدون شک نماد خودباوری کامل در این گروه صنعتی خودروهایی چون TF21 و ری را است.

TF21 چه مشخصاتی دارد؟

این خودرو قرار است در کنار هاچ بک پژو ۲۰۷ در بخش خودروهای اقتصای بازار قرار گیرد. با این تفاوت که TF21 در سه ورژن مدل راهی بازار می شود. اولین ورژن این خودرو مدل Cross Look است. خودرویی که در رده ای میان هاچ بک و کراس اور قرار دارد.
TF21 در بخش ایمنی امکانات مناسبی دارد. این خودرو توانسته استانداردهای تصادف با عابر پیاده اروپا را دریافت کند. موضوعی بسیار مهم در ایمنی خودرو که مدت هاست در مسیر توسعه محصول ایران خودرو به آن توجه می شود. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، پایش فشار باد تایرها TPMS ،راهنمای تعویض دنده (سیستم GSI) از دیگر تجهیزات این خودرو هستند. سنسور نور و سنسور باران نیز در لیست امکانات TF21 قرار دارند.
رینگ های آلومینیومی سبک ۱۵ اینچی، فرمان برقی با ادوات کنترلی و فرم D Cut نیز در این خودرو به کارگیری شده است. ایران خودرو در TF21 از سیستم مالتی مدیا ۷ اینچی و سیستم ورود بدون کلید هم استفاده کرده است. البته این خودرو قطعا امکانات دیگری هم دارد که بعد از نهایی شدن نسخه تولیدی قطعی خواهند شد.
موتور اقتصادی TF21 نمونه TU5 پلاس است. موتوری کم مصرف با خدمات پس از فروش مناسب و تعمیرات آسان که جان می دهد، برای یک خودروی اقتصادی. قدرت این موتور ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۵۰ نیوتن متر است. قرار است، در این خودرو از گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی یا تیپ ترونیک استفاده شود. ضمن این که یک گیربکس دنده ای ۵ سرعته نیز در کنار مدل اتوماتیک قرار دارد.
از مهم‌ترین دستاوردهای TF21 برای ایران خودرو و حتی صنعت خودرو کشور باید به مالکیت برند و پلتفرم اشاره کرد. به این ترتیب این خودرو می تواند یکی از گزینه های صادراتی مناسب با برند ایرانی برای ایران خودرو و به خصوص قطعه سازان کشور باشد. راه توسعه محصول در ایران خودرو به گونه ای پیش می رود که به نظر می رسد، در صورت رفع تحریم ها سرعت طراحی و تولید محصولات جدید در این خودروساز حتی کمتر از ۱۸ ماه باشد. اما با همین شرایط ایران خودرو تولید انبوه TF21 را در شهریور سال ۱۴۰۲ آغاز خواهد کرد.



+ 1
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری