پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ۰۳:۲۰
۰
۰
نسخه چاپی

افزایش تنش در مرز ایران با اقلیم کردستان / عراق نیروهایش را مستقر می‌کند

تیتربرتر: شورای امنیت ملی عراق عصر چهارشنبه، نشستی به ریاست «محمد شیاع السودانی» و رئیس ستاد پیشمرگ های کرد تشکیل داد و در آن مقرر شد طرح استقرار نیروهای عراقی در مرزهای اقلیم کردستان با ایران و ترکیه به اجرا در آید.

 

افزایش تنش در مرز ایران با اقلیم کردستان / عراق نیروهایش را مستقر می‌کند

 

 

«یحیی رسول» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه ای با اعلام این خبر تاکید کرد که در این نشست ۴ تصمیم در پی حملات اخیر به اقلیم کردستان عراق، گرفته شد:

۱- وضع طرحی برای استقرار مجدد نیروهای عراقی به منظور در اختیار گرفتن خط صفر مرزی در طول مرزهای ایران و ترکیه.

۲- تامین تمام نیازمندی های پشتیبانی و لوجستیک برای فرماندهی نیروهای مرزبانی و تقویت توان نیروی انسانی، اموال لازم، تجهیزات و... در راستای توانمندی این نیروها برای انجام ماموریت.

۳- رزمایش نیروی انسانی واگذار شده به وزارت کشور برای تقویت پاسگاه های مرزی.

۴-هماهنگی با دولت (محلی) اقلیم کردستان عراق و وزارت پیشمرگ ها برای انجام موارد ۱ و ۲ بالا با هدف وحدت بخشی به تلاش ملی برای حمایت مرزهای عراق.

این تصمیم ها پس از آن اتخاذ می شود که جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت گروه های تجزیه طلب برانداز در اقلیم کردستان عراق به مقام های عراقی و اقلیم، ده ها سند ارائه کرد و چند نوبت نیز، مقر این گروه ها را در اقلیم کردستان عراق (عمدتا نزدیک اربیل) مورد حملات موشکی و پهپادی قرار داد.

روز سه شنبه «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد به خبرنگار ایرنا گفت: مقام های اقلیم کردستان عراق، قادر به جمع کردن بساط گروه های تروریستی و برانداز مسلح ضدایرانی در اقلیم هستند اما چنین اراده ای ندارند و نمی خواهند.

آل صادق همچنین تصریح کرد که مقام های اقلیم کردستان، نگاهی قومی دارند و به نظر می رسد نمی خواهند حتی گروه های تروریستی لانه کرده در میان کردها را، از خود برانند و برای آنها چتر حمایتی فراهم کرده اند.

سفیر ایران در بغداد می گوید ۷۶ سند و مدرک از فعالیت های ضدامنیتی و مقرهای گروه های تروریستی و معارضان مسلح ضد ایرانی به طرف های عراقی در بغداد و اربیل اقلیم کردستان، داده شده و از ما مهلت خواستند که ظرف ۱۰ روز، یک جدول زمانبندی برای تحقق مطالبات ایران در این باره ارائه کنند.

سفیر ایران تاکید کرد که با این وجود، «حمله زمینی به مواضع گروه‌های تروریستی کردستان، مطرح نیست.»

محمد کاظم آل صادق شرح می دهد: از طرف عراقی خواستیم که مرزها را از طریق دولت مرکزی این کشور کنترل کند؛ زیرا مرزها توسط طرف عراقی کنترل نمی‌شود.

وی افزود: از دولت عراق خواستیم تا برای اجرایی کردن موضوع خلع سلاح مخالفان (گروه‌های کُرد ضدایرانی در شمال عراق)، جدول زمانی تعیین کند. ما همچنین خواستار خلع سلاح مخالفان و بازگرداندن آنها به اردوگاه‌ها به عنوان پناهنده شدیم.

آل صادق ادامه داد: دولت عراق با دو خواسته ما موافقت کرد و برای موضوع خلع سلاح، مهلت خواست.

روز چهارشنبه، «محمد البلداوی» عضو فراکسیون پارلمانی «صادقون» عراق در واکنش به حملات اخیر ایران به مقر گروه های مسلح تروریست در اقلیم کردستان، با انتقاد از مقام های اقلیم گفت: ایران به صورت رسمی و از طریق کانال های دیپلماتیک از دولت سابق عراق درخواست کرده بود که به فعالیت و حضور عناصر جاسوس رژیم صهیونیستی در خاک عراق پایان داده شود، اما فایده ای نداشت.

وی علت اصلی حملات ایران و ترکیه به مناطقی در داخل خاک عراق را دولت اقلیم کردستان دانست که با پناه دادن به عناصری از موساد و مخالفت با استقرار نیروهای فدرال در مرز با ایران و ترکیه، باعث شده است تا از داخل اقلیم دو کشور همسایه با تهدیدهایی روبرو شوند.

اکنون، دولت عراق در حال آماده سازی طرح استقرار نیروهای عراقی و به دست گرفتن مرزها از سوی دولت مرکزی در بغداد با توجه به مهلت ۱۰ روزه ایران است؛ مهلتی که اکنون، زمان باقی مانده از آن به کمتر از یک هفته رسیده و موضوعاتی مانند خلع سلاح گروه های برانداز ضدایرانی و بازگرداندن آنها به اردوگاه ها به عنوان پناهنده، همچنان باقی مانده یا دستکم، اطلاعاتی درباره آن منتشر نشده است.

 

 



+ 0
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری