پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

شغل های معاف از مالیات در ایران

شغل های معاف از مالیات در ایران
طبق قانون سازمان‌ها و نهادهایی هستند که مشمول بخشودگی مالیات می شوند. اگر جزء این شرکت‌ها و سازمان‌ها باشید خیالتان از بابت پرداخت مالیات راحت است.

تیتربرتر: یکی از مناسب ترین و بهترین روش های درآمدی برای دولت ها مالیات می باشد که نقش بسیار زیادی در شکوفایی اقتصادی دارد. اغلب مشاغل و اصناف موظف به پرداخت مالیات هستند اما بسیاری از مشاغل وجود دارند که تعیین مالیات بر روی آن ها می تواند باعث کندی رویه کاری آن ها و یا جلوگیری از پیشرفت آنان شود که به آن ها مشاغل معاف از مالیات گویند.

تعریف کلی ای که برای دریافت مالیات تعیین شده است بیان می‌کند که تمامی کسانی که شاغل هستند، دستمزد می‌گیرند و از خدمات بیمه تأمین اجتماعی برخوردار هستند بایستی مالیات پرداخت کنند.هر ساله در اظهار نامه‌هایی که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی صادر می گردد میزان مالیاتی که اشخاص حقیقی و حقوقی باید پرداخت کنند اعلام می شود. هم چنین میزان آن که هر سال محاسبه می گردد متفاوت است و بسته به شرایط اقتصادی و رکود و تورم ، محاسبات انجام می شود.

 وظیفه قانون گذار این است که ترکیب مناسبی در بین آحاد جامعه ایجاد نماید و به وسیله قانون گذاری دقیق، عدالت را در زمینه آن ها اجرا نماید. ما در ادامه لیستی از مشاغل معاف از مالیات را خدمت شما عزیزان ارائه داده ایم. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که این مشاغل با توجه به تغییر قانون گذارها و البته تغییراتی که ممکن است در رویه اقتصاد کشور بوجود بیاید، عوض شود.

مشاغل معاف از مالیات

مشاغل مربوط به انتشار کتاب و حوزه های آن

مشاغل و اصناف مربوط به انتشار کتاب و حوزه های آن یکی از مهم ترین شاخه های فرهنگی در هر کشوری است. عموم افرادی که در این حیطه مشغول به فعالیت می باشند، افراد فرهیخته یک کشور هستند و عموم دولت ها به جهت حمایت، هیچ مالیاتی را از آن ها دریافت نمی کنند و یا بدان ها تخفیف مالیاتی می دهند.

از جمله مشاغلی که شامل این صنف می شود می توان به ویراستاری، حروف چینی، خطاطی، طراحی جلد، صفحه آرایی، نشر کتاب (کاغذی یا الکترونیکی)، هر گونه نویسندگی اعم از تحقیق، تالیف، بازنویسی، ترجمه، گردآوری و تصحیح اشاره نمود. البته اصنافی هم در زمینه پخش و نشر کتاب فعالیت دارند از مالیات معاف هستند و این موضوع تنها به جهت حمایت از فعالان این حوزه و البته جهت دهی سرمایه ها به این سمت می باشد .

مشاغل مطبوعاتی

این مشاغل هم جزء مشاغل با اهمیت در جامعه می باشند که شامل مشاغل معاف از مالیات هستند که نقش زیادی در افزایش آگاهی مرد دارند که با توجه به این اهمیت بسیار بالا ، قانون گذاران مرتبط با این حوزه را از پرداخت مالیات معاف کردند. از جمله مشاغلی که در این حوزه از پرداخت مالیات معاف هستند می توان به خبرگزاری ها، عکاسی تفسیر اخبار، اطلاع رسانی مکتوب و الکترونیکی، تولید و پردازش اخبار و اطلاعات بیان کرد.

www.titrebartar.com

 

مشاغل فرهنگی

مشاغل فرهنگی یکی دیگر از حوزه های مهم از نظر دولت می باشد که می تواند تاثیر زیادی در افزایش سطح فرهنگی جامعه داشته باشد. اهمیت این حیطه سبب شده است تا قانون گذاران، فعالان این حوزه را از پرداخت مالیات معاف کنند. بدین منظور کلیه جشنواره ها، مسابقات، نمایشگاه ها و مراسم و مجامع فرهنگی و هنری از پرداخت مالیات معاف هستند.

بیشتر بخوانید:

قوانین مالیاتی جدید در 1401

اعلام جزئیات طرح مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی

از جمله این موارد می توان به مسابقات تلاوت و یا حفظ قران، شب های شعر، نشست های فرهنگی و هنری، مسابقات کتابخوانی ،نمایشگاه های کتاب، نمایشگاه های هنر های تجسمی و… اشاره نمود که از مالیات معاف هستند. از طرفی دیگر کلیه مراسمات هنری و یا فرهنگی نظیر یادبود ها، بزرگداشت ها، مجالس بررسی و نقد فیلم ها و آثار هنری، همایش ها، کنگره ها و امور فرهنگی و… از پرداخت مالیات معاف هستند. در نظر داشته باشید که راه اندازی کتابخانه عمومی و مدیریت آن هم از مالیات معاف است.

اصناف هنری

مشاغل هنری را می توان از پرطرفدارترین و البته متنوع ترین شاخه های شغلی دانست که برای قانون گذاران اهمیت بسیار زیادی دارد. این دسته از مشاغل در افزایش سطح فرهنگی کشور ها بسیار حائز اهمیت هستند و به همین جهت است که از مالیات معاف می باشند.

www.titrebartar.com

 

مشاغل موجود در این حوزه بسیار متنوع هستند که قانون گذاران سعی کرده اند تا بیشتر آن ها را از پرداخت مالیات معاف نمایند. شغل های موجود در این حیطه عموماً در چهار حوزه هنر ها تجسمی، تئاتر و نمایش صحنه ای، فعالان حوزه های تولید، توزیع، نمایش های صحنه ای و تولیدات صوتی و تصویری جای می گیرند.

(( معافیت مالیاتی سال 1401 معادل با 67/000/000  ریال است ))

از شناخته شده ترین این مشاغل می توان موارد مقابل را نام برد که از پرداخت مالیات معاف هستند: نوازندگی، آهنگسازی، خوانندگی، ضبط صدا، پخش و فروش آثار سینمایی، تهیه کنندگی، کارگردانی، فیلمنامه نویسی، صدابرداری، صدا گذاری، طراحی صحنه، تدوینگری، مستند سازی، انیمیشن سازی، مدیریت تدارکات، لابراتوار فیلم سازی، منشی صحنه، دستیاری کارگردان و صدابرداری، نورپردازی، چهره پردازی، خیمه شب بازی، نمایش عروسکی، مونتاژ گری، پرده خوانی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه سازی، جلوه های ویژه بدلکاری، مونتاژ گری، بدلکاری، فیلمبرداری، مدیریت تولید و پخش آثار صوتی و تصویری، طراحی و.. اشاره نمود . البته باید بدانید که این مشاغل می تواند متناسب با تغییر دوره ای قانون گذار ها عوض شود . شما می توانید برای دریافت اطلاعات در این رابطه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی کاردان ارقام تماس حاصل فرمایید .

مشاغل خانگی

به طور کلی مشاغل خانگی دسته ای از فعالیت هاست که توسط اعضای خانواده و در منزل بدون مزاحمت برای همسایگان صورت میگیرد فعالیت هایی که جزء مشاغل خانگی محسوب می شوند اما مشاغل خانگی معاف از مالیات شامل , صنایع دستی ( ابریشم بافی , برک بافی , ترمه بافی , احرامی بافی زری بافی , جاجیم بافی و… ) , بافته های داری و همچنین زیرانداز ها ( گلیم بافی , حور بافی , جل اسب , زیلو بافی و…. ) , پوشاک سنتی ( پاپوش سنتی , گیوه بافی , عروسک بافی , کلاه نمدی , جوراب بافی و… ) , چاپ های سنتی ( باتیک , قلمکار ) , سرامیک ع کاشی سنتی , سفال , صنایع دستی چرمی , صنایع دستی فلزی , هنرهای دستی مربوط به معماری , صنایع دستی چوبی , صنایع دستی دریایی , صنایع دستی سنگی و….از جمله این مشاغل می باشند .

www.titrebartar.com

 

چه کسانی شامل معافیت مالیاتی می شوند ؟

در موارد فوق به اینکه چه مشاغلی شامل مالیات نمی شوند اشاره نمودیم اما افرادی نیز هستند که از مالیات شامل آنها نمی گردد از جمله انها که در بخش کشاورزی و دامپروری شاغل هستند ( مانند , کشاورزی , دامداری , دامپروری , زنبور عسل , طیور, پرورش ماهی, باغات و باغستان ها  و…..) , واحد های تولید معدنی , واحدهای تولید فناوری اطلاعات , درآمدهای خدماتی اشخاص ( بیمارستان , هتل , مراکز گردشگری و…) , معافیت درآمد تولیدی شرکت های خارجی , دفاتر گردشگری و زیارتی از جمله افرادی هستند که از مالیات معاف می باشند .



+ 1
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری