پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۳ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

اروپا سقف قیمتی را بر نفت روسیه اعمال می‌کند؟

تیتربرتر: قیمت نفت به کمترین سطح دو ماه گذشته رسید، زیرا سقف قیمتی پیشنهاد شده توسط اتحادیه اروپا که در محدوده ۶۵ تا ۷۰ دلار اعلام شده بود، تولیدکنندگان نفت را شگفت‌زده کرد.

 

اروپا سقف قیمتی را بر نفت روسیه اعمال می‌کند؟

 

 

محدوده پیشنهادی اتحادیه اروپا بسیار بالاتر از هزینه تولید روسیه است و سقف پیشنهادی بالاتر از قیمتی است که برخی کشورها برای خرید نفت پرداخت می‌کنند. روسیه در ماه‌های اخیر نفت را با تخفیف ۲۰ دلاری روی هر بشکه به فروش رسانده است. تعیین سقف بالا ممکن است کمترین اثر را بر تجارت داشته باشد و همچنان ورود ذخایر نفتی این کشور به بازار جهانی ادامه پیدا کند. مذاکرات روز چهارشنبه به خاطر اختلاف کشورهای اروپایی بر سر چگونگی طراحی این طرح به بن‌بست خورد.

نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت با کاهش ۳.۷ دلاری به محدوده ۷۸ دلاری رسید و افزایش سه میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا بر کاهش قیمت نفت بی‌تاثیر نبوده است. این مقدار، بیشترین افزایش از ماه جولای بوده و تقاضای نفت را به کمترین میزان در دو ماه گذشته رسانده است.

«مایکل تران» تحلیلگر آر بی سی بازارهای سرمایه اعلام کرد که تعیین سقف قیمتی نفت برای محدود کردن روسیه اکنون یک پرسش بزرگ را ایجاد می‌کند، زیرا چنین اقدامی معامله‌گران نفتی را که با ریسک و کاهش نقدینگی درگیر هستند، محدود می‌کند.

این مکانیسم برای حفظ جریان نفت روسیه در بازار و همچنین تنبیه این کشور به خاطر حمله به اوکراین طراحی شده و به همین دلیل روسیه اعلام کرده به کشورهای اعمال‌کننده سقف قیمتی، نفت خام نخواهد فروخت.

قیمت نفت خام در روزهای اخیر چندین‌بار کاهش یافته و چشم‌انداز تقاضا در چین - بزرگترین واردکننده نفت جهان - همچنان به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا، نزولی است. به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا، پکن از مردم خواسته جز در موارد ضروری از شهر خارج نشوند.

بنا بر گزارش بلومبرگ مذاکرات بر سر تعیین محدوده سقف قیمت نفت برای روسیه در روز چهارشنبه بدون نتیجه به پایان رسید. این مذاکرات میان کشورهای گروه هفت و اتحادیه اروپا انجام شد که به دلیل اختلاف نظر دولت‌ها بر سر چگونگی طراحی این طرح، بدون نتیجه ماند.

بازوی اجرایی اتحادیه اروپا سطح ۶۵ دلاری را پیشنهاد کرد که لهستان و کشورهای حوزه بالتیک آن را برای مسکو بسیار سخاوتمندانه دانستند و رد کردند اما چندین کشور با صنایع کشتیرانی پیشرفته مانند یونان نمی‌خواهند سقف قیمتی اعلام‌شده به زیر ۷۰ دلار برسد.

با به نتیجه نرسیدن مذاکرات چهارشنبه، مذاکره‌کنندگان در روز پنجشنبه هم برای گفت‌وگو یکدیگر را ملاقات خواهند کرد. وزرای انرژی اعضای اتحادیه اروپا قرار است امروز (پنجشنبه) برای کاهش قیمت نفت دیدار کنند.

محدوده ۶۵ دلار بسیار بالاتر از قیمت تمام‌شده تولید نفت در روسیه است، ولی از آنجا که روسیه نفت خود را با تخفیف می‌فروشد، کمترین تاثیر را بر جریان عرضه نفت در بازار جهانی خواهد داشت.

اتحادیه اروپا و گروه هفت امیدوار بودند روز چهارشنبه این توافق را امضا کنند، ولی تصویب این طرح نیازمند حمایت تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپاست.

 

 



+ 1
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری