تیتربرتر: بانکداری باز به زبان ساده، روشی است که در آن کسبوکارهای تجاری امکان دسترسی آزاد به اطلاعات بانکی مشتریانشان را دارند. البته این دسترسی تحت پروتکلهای امنیتی و با مجوز خود مشتری داده میشود.
این اشتراکگذاری اطلاعات به دور از بروکراسیهای موجود، زمینهساز ایجاد اکوسیستمی ۳طرفه است. این اکوسیستم از یکسو باعث بهبود خدمترسانی کسبوکارها (شخص ثالث) میشود. از سوی دیگر به مشتریان کمک میکند تا نیازشان را از طریق همین برنامههای کاربردی و بدون نیاز به اپلیکیشنهای بانکی یا مراجعه به بانک برطرف کنند. طرف سوم این چرخه هم بانکها هستند که بدون نیاز به جلسات و مذاکرات متعدد، قادر خواهند بود بخشی از خدمات خود را تجاریسازی کنند.
بانکداری باز (Open Banking) به اطلاعات کارت اعتباری، نوع حساب و دادههای مالی مشتریان نیاز دارد. پس از دسترسی، این دادهها با کمک وب سرویس (API) با برنامههای موجود همگام و فرآیند مبادله آغاز میشود. به این ترتیب افراد بدون نگرانی میتوانند فعالیتهای مالیشان را به سادهترین شکل انجام دهند.
فواید بانکداری باز
- ابزارهای کارآمدتر
- وامگیری کارآمد
- وامهای تجاری
- مبارزه با کلاهبرداری
- خدمات نوآورانه
- راه های جدیدی برای پرداخت
خدمات بانکداری باز بانک کشاورزی
اصل، تبادل اطلاعات است. کاری که بیشتر شرکتها انجام نمیدهند، یعنی تمرکز آنها روی عملکرد و کارایی در داخل است و همه تلاشها برای حفظ «پلتفرم بسته» صورت میگیرد تا بتوان از اطلاعات تراکنشها محافظت کرد. حال آن که اقتصاد پیشرفته جهانی میگوید اقتصاد یک شرکت موفق، باید بیرونی باشد و در ارائه اطلاعات و یا تبادل آنها نباید خساست ورزید. به عبارت بهتر، برای پیشرفت باید نوعی همکاری بین سازمانی اتفاق بیفتد و راه حل این کار، ارائه وب سرویس یا API است.
بانک کشاورزی با هدف توسعه خدمات نوآورانه، شخصی سازی و برآوردن نیازهای خاص هر مشتری در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه، سرویس های بانکی خود را از طریق زیرساخت های بانکداری باز در اختیار متقاضیان قرار می دهد.
پیشرفت فناوری و تغییر نیازهای مشتریان منجر به ارائه خدمات بانکی در بستر بانکداری باز (Open Banking) شده و به همین منظور بانک کشاورزی با ارائه سرویس های بانکی مبتنی بر API به پلتفرم های بانکداری باز، فین تک ها و مشتریان حقوقی، جهت اشتراک گذاری سرویس های مالی برای سهولت استفاده از خدمات بانکی اقدام کرده است.
این گزارش می افزاید: ارائه این خدمت، امکان شخصی سازی محصولات و خدمات بانکی، ایجاد سبد محصولات متنوع و افزایش سرویس های نوآورانه، امکان مدیریت تمام امور مالی در یک نرم افزار و … را برای مشتریان فراهم کرده است.
بر اساس این گزارش، مشتریان نهایی می توانند با نصب نرم افزارهای تولید شده توسط فینتک ها و افتتاح حساب در بانک کشاورزی، از سرویس های مورد نظر خود به راحتی استفاده کنند. همچنین مشتریان حقوقی با جانمایی API های بانکی (VIPC) در سامانه های خود، امکان رسیدگی به امور بانکی را نیز از طریق همان سامانه خواهند داشت.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود فرم درخواست می توانید به شعب بانک کشاورزی مراجعه و یا از اینجا اقدام کنید.