پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ۰۴:۵۰
۰
۰
نسخه چاپی

شرایط اضطراری لیلا حسین‌زاده در زندان/ پزشک احتمال کور شدن او را مطرح کرده است

اعتمادآنلاین : وکیل لیلا حسین‌زاده گفت: شرایط مریضی خانم حسین‌زاده به پزشکی قانونی ارائه و از طرف این سازمان تایید شده است، منتها هیچ اقدامی صورت نگرفته و کماکان ایشان بازداشت موقت هستند.

شرایط اضطراری لیلا حسین‌زاده در زندان/  پزشک احتمال کور شدن او را مطرح کرده است

این روزها تعداد بازداشت‌ها زیاد است و شرایط بازداشتی‌ها و زندانیان با توجه به حجم مراجعات نابسامان. لیلا حسین‌زاده، فعال دانشجویی، که تا به حال چند مرتبه زندانی شده، مردادماه در شیراز دوباره بازداشت شد و در حال حاضر در زندان عادل‌آباد شیراز به سر می‌برد. وکیل و خانواده او درباره شرایط جسمی حسین‌زاده بارها هشدار داده‌اند و به گفته‌ آنها در حال حاضر شرایط بیماری او وخیم‌تر شده است. به گفته وکیل لیلا حسین‌زاده، بیماری قبلی حسین‌زاده «کرون» (بیماری منجر به تورم و تحریک دستگاه گوارش) بوده اما نظر پزشک متخصص با توجه به علائم جدید این است که ایشان احتمال درگیری با بیماری حمله سیستم ایمنی به عروق بدن «واسکولیت» (اختلال ایمنی، دستگاه ایمنی به اشتباه به دیگر بخش‌های بدن حمله می‌کند) و حمله چشمی «یووئیت» (رماتیسم چشمی) را دارد.

 

بر همین اساس اعتمادآنلاین با امیر رئیسیان وکیل لیلا حسین‌زاده گفت‌وگویی انجام داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

 

*خبرهای زیادی در فضای مجزای درباره وضعیت لیلا حسین‌زاده منتشر می‌شود. با شما تماس گرفتیم تا واقعیت این پرونده و شرایط فعلی ایشان را از زبان شما جویا شویم. چقدر از موضوعاتی که در حال حاضر مطرح می شود صحت دارد و وضعیت جسمی خانم حسین‌زاده چگونه است؟

تمام وقایعی که از طرف من و بردار خانم حسین‌زاده اعلام شده صحت دارد. اگر صحت نداشت که تکذیب می‌شد.

*یعنی وضعیت جسمی او که از طرف شما و خانواده اعلام شده تایید شده؟ چه تاثیری در روند پرونده او داشته است؟

شرایط مریضی خانم حسین‌زاده به پزشکی قانونی ارائه و از طرف این سازمان تایید شده است، منتها هیچ اقدامی صورت نگرفته و کماکان ایشان بازداشت موقت هستند.

*درخواست ارسال دارو کرده‌اید، اصلاً دریافت این داروها برای ایشان با توجه به شرایطی که اعلام کرده‌اید، فایده‌ای دارد؟ یا باید آزاد شود و روند درمان از بیرون از زندان پیگیری شود؟

بخشی‌ از داروها را ایشان دریافت کرده‌اند. اما مساله الان ایشان عوارض جدید بیماری‌ای است که در مرحله تشخیص مشکل داریم. اینکه چه دارویی باید دریافت کند، دقیقاً مشخص نیست چون مساله حال حاضر ما تشخیص بیماری است. درباره خانم حسین‌زاده احتمال بیماری جدیدی وجود دارد، احتمالی که خیلی قریب به یقین است. علائمی که الان در وضعیت جسمی ایشان بروز می‌کند نشان‌دهنده خطرات بیماری جدیدی است. تشخیص این موضوع نیازمند مراجعه به پزشکی است که صلاحیت و بیمارستانی که امکانات و تجهیزات دارد. در نتیجه چون تشخیص این علائم و عوارض جدید بیماری خانم حسین‌زاده خود مرحله‌ای است که ما در آن ناکام هستیم، بنابراین صحبت درباره دارو الان بحث بی‌فایده‌ای است.

البته در روند بازداشتی که تا به حال داشته‌اند داروهای قبلی که برای بیماری ضرورت داشته را هم به صورت منظم دریافت نکرده است. از ابتدای بازداشت تا چند هفته فاصله افتاده و داروی ایشان قطع شده بود، در حالی که ایشان باید به صورت منظم داروهای خود را دریافت می‌کرد. در نتیجه الان خانم حسین‌زاده وضعیت بسیار خطرناکی داشته و در ایشان علائم بیماری جدید وجود دارد.

*درخواست عدم تحمل کیفری برای ایشان انجام نشده است؟

صرف‌نظر از این بیماری جدید تا به حال دو مرتبه گواهی عدم تحمل کیفری توسط پزشکی قانونی برای خانم حسین‌زاده صادر شده است. نوبت اول سال 98 این گواهی صادر شده و نوبت دوم در یکی دو سال اخیر بوده است. علی‌رغم اینکه گواهی قطعی عدم تحمل کیفر ایشان توسط پزشک قانونی صادر شد، اجرای احکام دادسرای ناحیه 33 این گواهی را نپذیرفت و پرونده را برای کمیسیون پزشکی ارسال کرد و پاسخ کمیسیون هم بنا بر آن چیزی که پزشک قانونی به ما اعلام کرده از برج 3 (خردادماه) برای اجرای احکام ارسال شده، اما در روند پرونده اجرای احکام ایشان تا به حال هیچ تغییری ندیده‌ایم.

*شرایط سلامت و عدم تحمل کیفری برای شیراز ارسال نشده است؟

دادسرای شیراز همین وضعیت پزشکی خانم حسین‌زاده را از اجرای احکام سوال کرده و اجرای احکام استعلام وضعیت پزشکی ایشان را برای دادسرای شیراز ارسال کرده، اما کماکان دادسرای شیراز ایشان را آزاد نمی‌کند.

*فکر می‌کنید چرا خانم حسین‌زاده را با وجود این شرایط آزاد نکرده‌اند؟

این می‌تواند به این معنا باشد که دادسرای تهران مستندات پزشکی صحیح ارسال نکرده که دادسرای شیراز ایشان را آزاد نمی‌کند یا می‌تواند به این معنا باشد که دادسرای شیراز علی‌رغم ارسال این مستندات پزشکی باز هم کوتاهی می‌کند. در هر دو حالت، دستگاه قضایی چه دادسرای تهران و چه دادسرای شیراز مسئول این موضوع و وضعیت ایشان هستند، چون با وجود اینکه به لحاظ پزشکی عدم تحمل کیفر ایشان توسط پزشکی قانونی بارها اعلام شده، ایشان همچنان در بازداشت به سر می‌برد. بنابراین مسئول هر نوع آسیبی که به ایشان وارد شود این دو دادسرا و به طور کلی دستگاه قضایی است.

*شما به دادسرای شیراز مراجعه داشته‌اید، شما را به عنوان وکیل قبول کرده‌اند و حاضر به ملاقات با شما شده‌اند؛ بازداشت چرا با توجه به وضعیت ایشان ادامه دارد؟

محتوای پرونده چیزی نیست که الان بخواهم درباره آن صحبت کنم. اما بله، همکار من در شیراز مراجعه کرده است و درباره محتوا اصلاً وکالت ما را نمی‌پذیرند که بخواهند پاسخی بدهند. چون براساس ماده 48 ما وکیل مورد تایید قوه قضاییه نیستیم، پس اصلاً وکالت ما را نمی‌پذیرند. بنابراین درباره محتوا نمی‌توانم نظر بدهم چون اصلاً پرونده ایشان را نخوانده‌ام.

اما این موضوع که با توجه به شرایط جسمی خانم حسین‌زاده نباید قرار بازداشت موقت برای ایشان صادر شود، یک موضوع محرز است که متاسفانه تا الان انجام شده است. تا به حال ما دو نوبت به این قرار بازداشت موقت هم اعتراض کرده‌ایم.

* سوال من در همین راستا بود که آیا رفت‌وآمد شما به دادسرا منجر به بازخوردی شده است یا نه؟ پس درخواست فک قرار موقت را داده‌اید، اما پذیرفته نشده است؟

ما هم درخواست فک قرار بازداشت موقت را به خود بازپرس داده‌ایم که بازپرس آن را نپذیرفته، و هم در مرجع رسیدگی یعنی دادگاه عمومی کیفری 2 شیراز اعتراض به قرار بازداشت موقت کرده‌ایم. سال گذشته اعتراض به قرار بازداشت موقت ایشان در دادگاه شیراز پذیرفته شده بود. بنابراین بازپرس به دلیل اینکه دادگاه اعتراض به قرار را پذیرفته بود ایشان را آزاد کرد. اما امسال اعتراض به قرار با همان دلایل و قرائن و چه بسا با مستندات پزشک قانونی بیشتر، در دادسرا پذیرفته نشده و در دادگاه هم یک نوبت پذیرفته نشد. در نوبت جدید هنوز جواب آن به ما اعلام نشده است.

موضوع اصلی درباره شرایط خانم حسین‌زاده در حال حاضر این است که آسیب جسمی و سلامت ایشان ممکن است منتهی به ریسک‌هایی شود که غیرقابل بازگشت است و به شرایط غیرقابل جبرانی منتهی شود. پزشک حتی بحث احتمال کوری را برای ایشان مطرح کرده؛ بنابراین هر گونه کوتاهی در این مورد از هر نظر که بگوییم مصداق عمل مجرمانه محسوب می‌شود.

*بیماری لیلا حسین‌زاده چیست و با توجه به بروز علائم جدید چه بیماری جدیدی حدس زده می‌شود؟

بیماری‌ای که سابقاً خانم حسین‌زاده داشته «کرون» است، اما نظر پزشک متخصص با توجه به علائم جدید این است که ایشان احتمال درگیری با بیماری حمله سیستم ایمنی به عروق بدن «واسکولیت» و حمله چشمی «یووئیت» را دارد.

*در شرایطی که الان شما را به عنوان وکیل ایشان نپذیرفته‌اند، روند پرونده ایشان چگونه باید پیگیری شود؟

اصلاً پرونده ایشان در جریان نیست. خانم حسین‌زاده در بازداشتگاه حضور دارد و برای پرونده هم در 2 ماه اخیر هیچ اتفاق جدیدی نداده است. تحقیقاتی هم انجام نمی‌شود. اصلاً پرونده در جریان نیست، حتی بازپرس کیفرخواست صادر نمی‌کند که به دادگاه برویم و درباره اتهامات دفاع کنیم یا هر کار دیگری که لازم است. پرونده، یک پرونده رها شده است. بازپرس هم علی‌رغم همه مراجعاتی که همکار من یا خانواده خانم حسین‌زاده داشته‌اند هیچ اقدام جدیدی نکرده و ایشان را هم آزاد نمی‌کند.

 




+ 0
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری