پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۸ دی ۱۴۰۱ ۲۲:۱۹
۲
۰
نسخه چاپی

باغ های معلق بابل چیست و در کجاست؟

باغ های معلق بابل چیست و در کجاست؟
بین النهرین منطقه ای تاریخی است که از نظر فرهنگی غنی است. اینجاست که شهر باستانی بابل به یک دولت شهر و بعدها به یک پادشاهی قدرتمند تبدیل شد.

تیتربرتر: باغ های معلق بابل یکی از عجایب هفتگانه کهن جهان و یکی از شاهکارهای منحصربه فرد هنر معماری است که گمان می رفت در نزدیکی قصر پادشاه، در بابل قرار داشته است.این اعجاز معماری، توانایی شگفت انگیز انسان در بنای یک فضای پر گیاه سرسبز و خارق العاده را در قلب منطقه ای خشک و بیابانی اثبات می کند.

باغ‌های معلق بابل کجاست؟

باغ‌های معلق بابل باغ‌هایی بود که در پایتخت امپراتوری نئو بابل که توسط بزرگترین پادشاه آن بخت النصر دوم (حدود 605-562 پیش از میلاد) ساخته شده بود قرار داشت و آن را آراسته بودند. آنها تنها عجایب هفتگانه جهان باستان هستند و دلیل وجود آنها در بین مورخان مورد اختلاف است. برخی از محققان ادعا می کنند که این باغها واقعاً در نینوا ، پایتخت امپراطوری آشور بوده اند ، بعضی از آنها با نویسندگان باستان موافق بوده و در انتظار باستان شناسی هستند تا اثبات درستی ارائه دهند ، و عده ای دیگر معتقدند که اینها فقط زاییده تخیل باستان هستند.

باستان شناسی در خود بابل و متون بابل در مورد این موضوع مطلبی ننوشته اند ، اما نویسندگان باستان باغ ها را طوری توصیف می کنند که گویی در پایتخت نبوکدنصر بوده و در زمان های هلنیسم نیز وجود دارند. طبیعت عجیب و غریب باغ ها در مقایسه با اقلام آشناتر یونانی در این لیست و رمز و راز مربوط به محل و ناپدید شدن آنها ، باغ های معلق بابل را به جذاب ترین عجایب هفتگانه تبدیل کرده است.

شهر بابل

بابل ، در حدود 80 کیلومتری (50 مایل) جنوب بغداد مدرن در عراق واقع شده است ، یک شهر باستانی با سابقه سکونت گاه هزاره سوم قبل از میلاد بود. بزرگترین دوره در تاریخ شهر مربوط به قرن 6 قبل از میلاد در زمان نبوکدنصر دوم بود که این شهر پایتخت امپراتوری نئو بابل بود. این امپراتوری پس از پیروزی های وی بر امپراطوری آشور ، توسط پدر نبوکدنصر ، نابوپلاسار (حدود 625-605 قبل از میلاد) تأسیس شد. نبوکدنصر دوم به کارهای بزرگتری از جمله تصرف اورشلیم در سال 597 قبل از میلاد ادامه می داد. سپس پادشاه بابل تلاش کرد تا پایتخت خود را به یکی از باشکوه ترین شهرهای جهان تبدیل کند.

www.titrebartar.com
باغ های معلق بابل

 

پیدایش تاریخی باغ

اولین سخن از باغ ها در یک منبع باستانی توسط Berossus است ، در واقع کشیشی به نام Bel-Usru از بابل که به جزیره یونان نقل مکان کرد در سال 290 پیش از میلاد نوشته شده است، آثار بروسوس فقط به عنوان نقل قول هایی از نویسندگان بعدی باقی مانده است ، اما بسیاری از توصیفات وی درباره بابل در علم باستان شناسی تأیید شده است.

بیشتر بخوانید:

رازهای مجسمه بزرگ ابولهول

عجایب اهرام ثلاثه مصر باستان

بروسس تراسهای سنگی مرتفع را توصیف می کند که از کوه ها تقلید می کنند و انواع مختلفی از درختان بزرگ و گلها کاشته شده است. تراس ها نه تنها جلوه زیبایی از گیاهان معلق ایجاد می کنند بلکه آبیاری آنها را نیز آسان می کنند.

چندین منبع دیگر باغها را طوری توصیف می کنند که گویی در قرن چهارم قبل از میلاد مسیح هنوز وجود دارند ، اما همه آنها قرنها پس از سلطنت نبوکدنصر نوشته شده اند و همه توسط نویسندگانی نوشته شده اند که تقریباً هرگز به بابل سفر نکرده اند و از باغبانی و مهندسی اطلاع چندانی ندارند. موقعیت باغ ها را مانند فرات که از بابل باستان می گذشت ، و یک ماشین پیچیده که آب را از رودخانه بالا می کشید تا به باغ ها آب دهد ، توصیف می کنند. همچنین وجود پله ها را برای رسیدن به سطوح مختلف توسط مورخان ذکر شده است.

www.titrebartar.com
باغ های معلق بابل

 

دیودوروس سیکولوس ، که در قرن اول قبل از میلاد نیز می نوشت ، خاطرنشان می کند که تراسها مانند یک تئاتر باستانی به سمت بالا شیب دارند و ارتفاع آنها به 20 متر (65 فوت) می رسد. وی تراس ها را به گونه ای توصیف می کند که بر روی ستونها ساخته شده و با نی و آجر پوشانده شده اند.

شکل ظاهری و معماری باغ

چیزی که بیش از هر ویژگی دیگری باعث شده تا باغ های معلق بابل مشهور و زبانزد شود، معماری ممتاز و به معنای واقعی کلمه بی نظیر آن است. شکل کلی سازه به صورت یک مربع عظیم الجه ترسیم شده که به کار گیری آسفالت، آجر و حتی سرب در لا به لای دیوارها از نکات برجسته آن به شمار می رود. در برخی متون از پایه های ده متری گفته شده که برای محکم نگهداشتن سازه در زمین فرو برده بودند؛ در واقع طرح اصلی ایجاد یک کوه مصنوعی و فراهم کردن ارتفاعی زیاد از سطح زمین بود؛ سپس قصری وسیع ساخته و اطراف آن با انواع گل و گیاه ها پوشیده شد.

عمارت در واقع چهار طبقه داشت که به شهادت شماری از تاریخ نگاران عرض هر دیوار به 3 تا 6 متر و طول آن ها به 180 متر می رسید. در دور تا دور ساختمان هم ایوان هایی فراخ قرار داشت؛ این ایوان ها با کمک پلکان هایی به هم مرتبط و متصل می شدند و از آن جا که گل ها و گیاهان به جای ریشه در خاک داشتن در کف آن ها کاشته شده بودند؛ لقب معلق به این باغ با شکوه اطلاق شد. شیوه انتقال و گردش آب یکی از پر بحث ترین موضاعات درباره این مکان است، که چطور مردم آن زمان به همچین مهارت و فکری رسیده بودند؛ که در آن ارتفاع همچین باغی ساخته و آن را در کمال سلامتی، سر سبزی و خرمی اداره می کردند.

دلایل ساخت باغ های معلق بابل

منابع به ما می گویند زمانی که باغهای معلق به وجود آمد ، بابلی ها تاریخی به قدمت تقریبا”سه هزار سال را پشت سر گذاشته بودند . بابل ، نخست مسکن سومریها بود(قومی که حدود سه هزار سال پیش از میلاد در بین النهرین می زیستند)، سپس توسط مهاجران اکدی، که حدود دو هزار و ششصد سال قبل از میلاد به بابل آمدند ، اشغال و تسخیر شد و پانصد سال پس از آن توسط اقوامی که از شمال بین النهرین به آنجا آمدند ،تحت سلطه قرار گرفت و مأوا و مسکن آنها شد.

www.titrebartar.com
باغ های معلق بابل

 

پس از یک دورانِ کوتاه شکوفایی تحت سلطنت شاه حمورابی (۱۷۲۸ تا ۱۶۸۶ پیش از میلاد)، هیتی ها و سپس کاسی ها بر بابل تسلط یافتند و سر انجام به تصرف آشوریها در آمد.در سال ۶۲۶ پیش از میلاد ، نبوپولاسار ، یکی از شاهزادگان اقوام کلدانی که در جنوب بابل زندگی میکردند ، بابل را از زیر حکم آشوریان بیرون آورد و در آن سلسله مستقلی را تاسیس کرد.

بوپولاسار در رونق بابل بسیار کوشید .او با اتحاد با هوخشتر پادشاه ماد توانست نینوا را محاصره و فتح نماید و پس از آن نیز این اتحاد قطع نشد بلکه با ازدواج سیاسی دختر پادشاه ماد با ولیعهد بابل این اتحاد محکم تر گردید. هنگامی که در سال ۶۰۵ پیش از میلاد نبو پولاسار در گذشت ، ولیعهد او « بختنصر » که داماد پادشاه ماد نیز بود بر تخت نشست.او کشور خود را با جنگ های بی شمار ، تبدیل به قدرت جهانی زمانِ خود کرد و همزمان پایتخت کشورش «بابل » را تبدیل به بزرگترین ، جدید ترین و پرشکوهترین شهر جهان در آن روزگار کرد.

بختنصر علاوه بر کشورگشایی بابل را بزرگترین و با شکوه ترین پایتخت جهان قدیم ساخت و معماری شهر را که پدرش پی ریزی کرده بود تکمیل نمود.
باغهای معلق بابل نیز که بعنوان سومین ویژگی خاص و معرفه ی بابل از آن یاد کردیم و یونانیان آنرا دومین اثر از عجایب هفتگانه دنیای قدیم می دانستند ، در دوران حکمرانی همین پادشاه به وجود آمد.

این بنا احتمالاً هدیه ای از طرف بختنصر به همسر ایرانی اش امی تیس دختر سابق الذکر پادشاه ماد بود. بنا بر گزارشهای تاریخی موجود ، بخت النصر دستور داد باغهای معلق را بسازند تا غیبتهای طولانی خود را نزد ملکه جبران کند ، و همچنین برای همسرش در جلگه ی یکنواخت فرات ، خاطره ی کوچکی از کوهستانهای پوشیده از جنگل وطنش ایران را فراهم آورد . باغ های معلق بابل تا زمان اسکندر نیز هنوز وجود داشته، اما پس از آن دیگر نشانی از باغ ها نبود. طغیان فرات در روزگار باستان بابل و باغ های آن را برای مدتهای طولانی زیر رسوبات آبرفتی قرار داد و اطلاعات پیرامون بابل و باغ های معلق آن تا قرن ها تنها محدود به گزارشات یونانیان و روایات افسانه ای محلی بود تا اینکه حفاری های باستانشناسی در عراق آغاز شد.



+ 2
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری