پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱ ۱۰:۵۶
۲
۰
نسخه چاپی

خواص نوشیدنی باستانی کامبوجا

خواص نوشیدنی باستانی کامبوجا
کامبوجا یک نوشیدنی باستانی است که بیش از 2200 سال پیش در کشور چین به دلیل خواص قوی سم زدایی و انرژی زایی‌اش مصرف می‌شد.

تیتربرتر: قدمت نوشیدن این چای در چین به قرن سوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد که پس از آن این نوشیدنی راه خود را به سوی روسیه، هند و ژاپن باز کرد و به یکی از نوشیدنی‌های اصلی جنگجویان سامورایی تبدیل شد. اما نوشیدنی کامبوجا یا به قول طرفدارانش «بوچ» (بوج) از ترکیب چای سبز، سیاه یا سفید با آب، شکر و قارچ کامبوجا تهیه می‌شود. پس از ترکیب این مواد طی یک فرآیند باکتریایی و تخمیری که یک هفته طول می‌کشد، چای کامبوجا آماده می‌شود.

ارزش تغذیه  کامبوجیا

کامبوجا شامل طیف وسیعی از مخمرها و گونه های باکتریایی با پلی فنول ها، اسیدهای آمینه و اسیدهای آلی است. پس از اتمام مراحل تخمیر، چای با مواد معدنی مانند سدیم، آنزیم های اسید استیک، گلوکورونیک اسید، اکسالیک، ویتامین سی، ویتامین آ ، اسید، فروکتوز و اسید لاکتیک، تیامین، نیاسین غنی می شود.

روش مصرف کامبوجا

به منظور سالم زندگی کردن بهتر است روزی یک فنجان قبل از غذا به مدت سه هفته در هر ماه (۲۱ روز) بنوشید و به مدت یک هفته از مصرف آن خودداری شود. برای تسکین بیماری های خاص از جمله ناراحتی های دفع ، ضعف کبد، روماتیسم، نقرس و تصفیه خون، توصیه می کنیم به مدت ۳ تا ۶ ماه روزانه تقریباً (چهل سی سی) بنوشید و پس از آن به مدت یک ماه از مصرف آن جلوگیری کرده و یک بار دیگر شروع کنید. علاوه بر این، این قارچ در عرض ۱ هفته رشد می کند و قابل تکثیر است.

خواص کامبوجیا

«کامبوجا» که در برخی موارد به آن «چای کامبوجا» هم می‌گویند همیشه فهرستی طولانی از فواید سلامتی را همراه دارد. این چای که یک نوشیدنی «پروبیوتیک» است از سیستم ایمنی و گوارشی بدن حفاظت می‌کند. این نوشیدنی مفید همچنین حاوی آنزیم، اسیدهای آمینه، آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌ها است. با این حال همچنان شواهد علمی اندکی درباره ادعای سالم و مغذی بودن این چای وجود دارد. اما به تازگی متخصصان دانشگاه «لتونی» 75 مطالعه را که ثابت می‌کند چای کامبوجا برای بدن مفید است.

www.titrebartar.com
کامبوجا

 

 کامبوجا حاوی آنتی‌اکسیدان‌ ها

آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که با رادیکال‌های آزاد که سلول‌ها را تخریب می‌کنند، مقابله می‌کنند. آنتی اکسیدان موجود در غذاها و نوشیدنی‌ها بسیار مفیدتر از مکمل‌های آنتی‌اکسیدان هستند.

کامبوجا، به‌ویژه اگر از چای سبز تهیه شده باشد، تأثیرات آنتی‌اکسیدانی قوی بر کبد دارد. تحقیقات بر روی موش‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن مرتب چای سبز، سمیت کبد را که حاصل از تجزیه‌ی مواد شیمیایی سمی است تا ۷۰ درصد در بعضی موارد کاهش می‌دهد. متأسفانه در این مورد، تحقیقات کافی بر روی انسان انجام نشده است، اما به‌نظر می‌رسد، این موضوع برای درمان بیماری‌های کبدی ارزش بررسی را داشته باشد.

سم‌زدایی

چای کامبوجا حاوی میزان قابل توجهی اسید گلوکرونیک (GA) است. این اسید که به عنوان یک سم‌زدا شناخته می‌شود در بدن انسان با سمومی نظیر داروها و آلودگی‌های محیطی آمیخته شده و سپس آنها را به ترکیبات حل‌شدنی تبدیل می‌کند که بدن قادر به دفع آنهاست. نوشیدن این چای همچنین به بافت‌های بدن در مقابله با جذب سموم صنعتی کمک می‌کند.

انرژی‌زا

کامبوجا آهن موجود در چای سیاه را آزاد می‌کند که این مسئله به افزایش هموگلوبین خون کمک کرده و انتقال اکسیژن به بافت‌ها را افزایش می‌دهد. این نوشیدنی میزان جذب آهن بدن را از سایر سبزیجات آهنی افزایش می‌دهد.

افزایش قدرت ایمنی

استرس اکسیداتیو، سیستم ایمنی بدن را سرکوب می‌کند اما در‌عوض حجم بالای ویتامین C موجود در کامبوجا سیستم ایمنی را تقویت می‌کند. قدرت بالای آنتی‌اکسیدانی کامبوجا همچنین از آسیب‌های سلولی، بیماری‌های التهابی، از کار افتادن سیستم ایمنی و تشکیل تومورهای سرطانی جلوگیری می‌کند.

بهبود بیماری‌های گوارشی

داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی (NSAIDs) برای دل و روده سمی هستند. این داروها منجر به زخم معده می‌شوند. به عنوان مثال «ایندومتاسین» که یک داروی معروف NSAIDs محسوب می‌شود گردش خون را مختل کرده و به بافت‌های مخاطی معده آسیب می‌رساند. تحقیقات نشان می‌دهد قارچ کامبوجا به شکل موثری زخم‌های دستگاه گوارش را درمان می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دمنوش های مناسب فصل زمستان

متخصصان می‌گویند این چای از ترکیبات مخاطی معده نیز محافظت می‌کند. فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی این چای همچنین از پوشش داخلی معده محافظت می‌کند. کامبوجا ترشح اسید معده را که به اعضای مخاطی آسیب می‌رساند، کاهش می‌دهد. در واقع تاثیر درمانی این چای معادل با داروی «امپرازول» تشخیص داده شده است.

جلوگیری از چاقی

کامبوجا به تنظیم متابولیسم کمک می‌کند. آزمایش این نوشیدنی روی حیوانات نشان می‌دهد که این چای با افزایش محدودیت کالری منجر به کاهش وزن می‌شود.

www.titrebartar.com
کامبوجا

 

بهبود عملکرد عروق

استرس اکسیداتیو می‌تواند به دیواره داخلی رگ‌ها نیز آسیب برساند. این آسیب‌ها مقدمه بروز تصلب شرائین هستند و برای سلامت قلب تهدیدی جدی به حساب می‌آیند. آنتی اکسیدان‌های موجود در چای کامبوجا به احیاء و بازسازی دیواره سلولی رگ‌های خونی کمک می‌کند.

جلوگیری از تصلب شرائین

در یک آزمایش کلینیکی از 52 بیمار مبتلا به تصلب شرائین که کلسترول بالایی نیز داشتند، کامبوجا کلسترول خون آنها را پایین آورد. در مطالعه‌ای که روی اردک‌ها انجام شد، کامبوجا به میزان قابل توجهی ضمن کاهش LDL (کلسترول بد)، همزمان طی گذشت تنها 10 روز میزان HDL (کلسترول خوب) آن‌ها را افزایش داد. مطالعه‌ دیگر روی تاثیر کامبوجا در سایر حیوانات نشان داد کامبوجا حدود 45 تا 52 درصد حجم کلی کلسترول را کاهش می‌دهد. این نوشیدنی همچنین در عین افزایش HDL، میزان تری گلیسیرید و LDL را کاهش می‌دهد.

تنظیم فشارخون

از نوشیدنی کامبوجا برای جلوگیری از سردرد و سرگیجه‌های ناشی از فشارخون استفاده می‌شود. مصرف این قارچ برای درمان فشارخون بالا توصیه شده است.

درمان کم‌خونی

اسیدهای ارگانیک موجود در کامبوجا ترکیبات آهنی سه ظرفیتی موجود در منابع گیاهی را به یون‌های دو ظرفیتی آهن تبدیل می‌کند. این مسئله آهن‌هایی با منشا گیاهی را بیشتر در دسترس بدن قرار می‌دهد. همچنین ویتامین C موجود در کامبوجا جذب آهن را افزایش می‌دهد. متخصصان، نوشیدن کامبوجا را به ویژه به افراد مسن و گیاه‌خواران توصیه می‌کنند تا با افزایش جذب آهن از فقرآهن در آنها جلوگیری شود.

درمان دیابت

تحقیق در‌این‌باره به سال 1929 میلادی بازمی‌گردد که نتایج مطالعات نشان داد کامبوجا سبب کاهش سطح قندخون می‌شود اما مطالعات اخیر نشان داد که این قارچ قندخون موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت را به شدت کاهش می‌دهد. مطالعه دیگری کامبوجا را به عنوان نامزد جدید درمان دیابت معرفی می‌کند.

سم زدایی از کلیه‌ها

کامبوجا آسیب‌هایی را که بر اثر آلودگی‌های محیطی به کلیه‌ها وارد شده رفع می‌کند و می‌تواند برای افرادی که از نارسایی کلیوی رنج می‌برند مفید باشد. این چای همچنین برای جلوگیری از انباشت توده کلسیم در کلیه‌ها مفید بوده و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

بهبود سیستم عصبی

کامبوجا محتوی اسیدهای آمینه مختلف، آلکالوئیدهای متیل زانتین (کافئین، تئوفیلین و تئوبرومین)، اسید اسکوربیک (ویتامین C) و ویتامین‌های گروه B (شامل اسید فولیک B9) است که این ترکیبات برای متابولیسم طبیعی سیستم عصبی حیاتی هستند. این ترکیبات در سردردها و اضطراب به کمک سیستم عصبی آمده و از بروز حملات صرع جلوگیری می‌کنند.

درمان آسم

مصرف روزانه کامبوجا برای مبتلایان به آسم مفید است. این نوشیدنی سرشار از تئوفیلین است که یک ماده گشادکننده نایژه‌هاست. دوز درمانی تئوفیلین روزانه 0.18 تا یک گرم است. تنها یک فنجان کامبوجا محتوی 1.44 میلی گرم از این ماده است.



+ 2
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری