پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۳۰ دی ۱۴۰۱ ۱۸:۳۰
۰
۰
نسخه چاپی

کدام کالای ایرانی در ترکیه بیشترین طرفدار را دارد؟

ايسنا : سید روح اله لطیفی اظهار کرد: از ابتدای سال تا دهم دی ماه ۱۵ میلیون و ۴۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و۵۴ میلیون دلار، بین ایران و ترکیه کالا تبادل شده که با رشد ۳۵ درصدی در تجارت همراه بوده است. از این میزان تجارت غیر نفتی ۱۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالا به ارزش شش میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار، صادرات ایران به ترکیه بوده و دو میلیون و ۷۹۲ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار واردات ایران از ترکیه بوده که صادرات با رشد ۵۱ درصدی و واردات با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

کدام کالای ایرانی در ترکیه بیشترین طرفدار را دارد؟

عضو کمیسیون تجارت خارجی و بین الملل خانه صنعت معدن تجارت ایران می‌گوید تجارت ایران و ترکیه از ابتدای سال تا دهم دی به ۱۵.۵ میلیون تن کالا به ارزش بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه جهش قابل توجهی داشته است.

سید روح اله لطیفی اظهار کرد: از ابتدای سال تا دهم دی ماه ۱۵ میلیون و ۴۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۱۱ میلیارد و۵۴  میلیون دلار، بین ایران و ترکیه کالا  تبادل شده که با رشد ۳۵ درصدی در تجارت همراه بوده است. از این میزان تجارت غیر نفتی ۱۲ میلیون و ۶۷۴ هزار تن کالا به ارزش شش میلیارد و ۴۱۹ میلیون دلار، صادرات ایران به ترکیه بوده و دو میلیون و ۷۹۲ هزار تن کالا به ارزش چهار میلیارد و ۶۳۵ میلیون دلار واردات ایران از ترکیه بوده که صادرات با رشد ۵۱ درصدی و واردات با رشد ۱۸ درصدی نسبت به مدت مشابه همراه بوده است.

وی درباره ترکیب صادرات کالا از ایران به ترکیه نیز گفت: ترکیه سومین مقصد صادرات کالاهای ایرانی پس از چین و عراق، از ابتدای سال تا دهم دی ماه بوده که بیشترین رشد صادراتی را در بین پنج مقصد اول صادراتی ایران رقم زده است. عمده محصولات صادراتی به ترکیه در این مدت ۳.۳ میلیارد دلار محصولات معدنی، ساختمانی و پترو پالایشگاهی، ۹۰۴ میلیون دلار انواع کود، ۵۷۳ میلیون دلار انواع محصولات از آلومینیوم، ۳۷۲ میلیون دلار انواع محصولات مرتبط  با مس، ۳۲۷ میلیون دلار محصولات و مصنوعات فلزی و آهنی، ۲۹۷ میلیون دلار هم سایر فلزات و ۱۴۲.۴ میلیون دلار محصولات کشاورزی دامی و غذایی بودند.

سخنگوی سابق گمرک افزود: انواع مواد شیمیایی و حلال ها، پلاستیک و محصولات پلاستیکی، انواع اسید ها، لوله و شیلنگ، لوازم آشپزخانه، ملامین، لاستیک، دستکش، پوست، چرم، کیف، چمدان زغال، تخته، کاغذ و مقوا ، محصولات بهداشتی، نخ و پارچه، کیف و کفش، انواع سنگ مرمر و ساختمانی، کاشی و سرامیک، انواع صافی و فیلتر، لباسشویی و ظرفشویی، انواع ظروف شیشه اس ، شیشه و آئینه، یخچال و فریزر، انواع مبلمان، آبگرمکن، هود، ماشین الات نانوایی، کولر ، دستگاه های مکانیکی و صنعتی، رگلاتور، دارو، لوازم الکتریکی، انواع تراکتور، اجزا و قطعات خودرو، رادیاتور، انواع ساعت، آلات موسیقی، دستگاههای مانیتورینگ پزشکی، انواع چرخ، لوازم ورزشی و انواع توپ، عرقیات، تابلوهای نقاشی و صنایع دستی و انواع شیرالات از مهمترین کالاهای صادراتی ایران به ترکیه از ابتدای سال بودند.

لطیفی درباره جزییات واردات کالا از ترکیه هم توضیح داد: ترکیه بعد از امارات متحده عربی و چین سومین تامین کننده کالا برای کشورمان از ابتدای سال بوده و عمده کالاهای وارداتی از این کشور، محصولات کشاورزی ، نهاده های دامی، موز و حبوبات به ارزش یک میلیارد و ۶۲۷ میلیون دلار، انواع روغن ها و مواد معدنی با ۲۵۱ میلیون دلار بوده وماشین الات صنعتی، مواد و محصولات شیمیایی، انواع کاغذ و مقوا و ملزومات چاپ و بسته بندی، دارو ، انواع کود، لوازم الکتریکی، ابزار و یراقات، مصنوعات پلاستیکی ، لاسیتک خودرو، لوازم یدکی و  قطعات منفصله خودرو ، انواع کمپرسور و لوازم آسانسور، انواع ورق های چوبی ، پارچه و نخ  از دیگران کالاهای مهم وارداتی از ترکیه بودند.




+ 0
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری