پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ۱۴:۱۷
۲
۰
نسخه چاپی

روش نگهداری و تکثیر گل حسن یوسف

روش نگهداری و تکثیر گل حسن یوسف
گل حسن یوسف، دقیقا مثل شمعدانی یکی از گیاهان نوستالژی است و برگ‌های رنگارنگ و جذاب و ظرافت شاخ و برگ‌های آن، این گیاه را یکی از گیاهان آپارتمانی محبوب ساخته است.

تیتربرتر: گل حسن یوسف یکی از گیاهان آپارتمانی دوست داشتنی و زیباست که به دلیل رنگ برگ هایش در بین مردم بسیار معروف و محبوب است. حسن یوسف گیاهی چند ساله و با طول عمر طولانی است اما در مقابل سرما بسیار حساس و آسیب پذیر است. از مزایای نگهداری گل حسن یوسف میتوان به ایجاد طراوت و زیبایی منزل ، نگهداری بسیار آسان ، تکثیر سریع ، واریته بالا و طول عمر زیاد اشاره کرد

گیاه شناسی

گل حسن یوسف ( Coleus ) دارای بیش از 150 گونه ومتعلق به خانواده نعناعیان است. آنها گیاهان همیشه سبز چند ساله و برای گلخانه و آپارتمان مناسب هستند. آنها برای برگ های زینتی و رنگی خود مورد توجه می باشند. یکی از گونه های متداول در گلخانه و آپارتمان C.blumei است که به بلندی 50- 40 سانتی متر رشد نموده و گسترش می یابند. برگ های آنها رنگ های متنوعی از سبز و زرد و قرمز و یا مخلوطی از آنها را ایجاد می نمایند.

گیاهان بالغ ممکن است گل هایی به رنگ های آبی و سفید کوچک لوله ای دولبه درساقه گلزایی به صورت سنبله ایجاد نمایند. برای گیاه بهتر با برگ های زینتی زیباتر بهتر است ساقه گلزا را هنوز که کوچک است قطع نمایید. برگ ها ممکن است درنتیجه رشد و تغییرات نور رنگ های متنوعی از قرمز، قهوه ای، ارغوانی زرد و سفید و سبز را ایجاد نمایند.

روش نگهداری حسن یوسف

نور

این گیاه آفتابدوست است و تابش خورشید باعث تغییر رنگ برگ‌ها و زیبایی گیاه می‌شود. اما از تابش مستقیم خورشید به گیاه در تابستان جلوگیری کنید.

گل حسن یوسف به نور مستقیم حساس است و باید از تابش مستقیم نور خورشید دور بماند. بهترین مکان برای قرار دادن حسن یوسف در خانه یا محل کار، در تراس جنوبی یا پنجره های رو به جنوب ساختمان است. نور کم باعث زرد شدن و کم رنگ شدن برگ ها میگردد و نور غیر مستقیم متوسط برای آن بهترین گزینه است.

www.titrebartar.com
حسن یوسف

 

دما

دمای بین ۲۵ الی ۳۵ درجه سانتیگراد مناسب است. این گل به دمای متوسط احتیاج داشته و بهترین دما برای آن، دمای بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد است. هوای سرد باعث سرمازدگی آن و گرما موجب سیاهی ساقه و قارچ میشود. توجه داشته باشید که حتما تهویه هوا برای این گیاه اتفاق بیافتد. بهتر است در زمستان قبل از اینکه گیاه در اثر سرما آسیب ببیند، آن را به داخل ساختمان آورده و کنار پنجره با نور کافی بگذارید.

آبیاری

 با توجه به موقعیت هر ۴ تا ۶ روز آبدهی شود. این گیاه به آب فراوان احتیاج دارد و بهتر است قبل از آبیاری، خاک را با انگشت چک کنید و اگر خشک بود اقدام به آبیاری کنید. همانطور که قبلا گفتیم، بزرگترین دشمن حسن یوسف آبیاری نادرست و است و باید در زمستان و تابستان که اتاق تهویه‌ی مناسبی ندارد، از آبیاری زیاد پرهیز کنید. آبیاری بیش از حد سبب سیاه شدن ساقه ها و گرفتن قارچ می‌شود. بهترین روش آبیاری گیاهان از قسمت زیرین است که بهتر است مقاله‌ی آن را کامل مطالعه کنید.

رطوبت

 رطوبت هوای ۵۰ تا ۷۰ درصد را می‌پسندد. این گیاه به رطوبت متوسط احتیاج دارد و برای تامین آن میتوان گاهی برگها را غبار پاشی کرد. در صورت خشک بودن بیش از حد هوا، می‌توان برای تامین رطوبت گیاه، از جزیره استفاده کرد.

خاک و کود

 مخلوطی از خاک باغچه، خاکبرگ و ماسه، خاک مناسب رشد این گیاه است. خاک قلیایی احتیاج دارد. بهترین خاک برای این گیاه، نسبت های مساوی ماسه شسته شده +خاک برگ+کودپوسیده دامی+ خاک باغچه میباشد.

بیشتر بخوانید: 

خواص شگفت انگیز گل نسترن برای زیبایی و سلامتی

 کود مورد نیاز حسن یوسف را می‌توان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر دو هفته یکبار، از فروردین تا مهرماه، مورد استفاده قرار داد. در فصول رشد یعنی بهار و تابستان، دو هفته یکبار با کودهای توصیه شده گلتان را تقویت کنید. بهتر است زمانی که رشد فعال آن در بهار شروع شد، به آن کود دهید و هرس را انجام دهید.

www.titrebartar.com
حسن یوسف

 

هرس

 برای این که فرم گیاه، بوته‌ای و زیبا شود، باید سرشاخه‌ها و گل‌ها را هنگام ظهور، پنسمان یا قطع کرد. این گیاه رشد سریعی دارد و بهتر است زود به زود آن‌ را هرس کنید. در صورت هرس نکردن شاخه های بلند زیبایی حسن یوسف از بین می‌رود. برای رشد گیاه به شکل بوته از ساقه‌های مرکزی گیاه در حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر باقی گذاشته و بقیه را قطع کنید تا رشد جوانه‌هایی جانبی تحریک شود.

حتی میتوان شاخه را از نزدیکی خاک قطع کرد و مشکلی برای رشد بعدی این شاخه ایجاد نمی‌شود. کوتاه کردن شاخه‌های حسن یوسف اجتناب ناپذیر است و اگر انجام نشود شاخه ها بیش از حد بلند و علفی خواهند شد. بخصوص در گیاهانی که پیر شده‌اند موجب بدشکلی گیاه خواهد شد. برای حفظ قدرت رویش گیاه زمانی که ساقه‌های گل شکل گرفتند می‌توان آنان را جدا کرد.

www.titrebartar.com
حسن یوسف

 

چگونگی تکثیر حسن یوسف

برای تکثیر این گیاه هم می‌توانید از بذر حسن یوسف استفاده کنید و هم می‌توانید به راحتی از ساقه های آن قلمه بگیرید. خرید گل حسن یوسف نسبت به قیمت پایین آن هدیه دادن این گل زیبا بسیار مناسب و به صرفه است و سما می‌توانید یک گیاه زیبا و بزرگ را با قیمتی مناسب هدیه دهید.

قلمه زدن حسن یوسف

قلمه زدن این گیاه کار ساده ای است و برای افراد تازه کار راحت تر از کاشت آن است چراکه قلمه حسن یوسف به راحتی و حتی در آب ریشه میدهد و رشد میکند. مهمترین نکته‌ای که برای قلمه زدن حسن یوسف باید به آن توجه کنید، انتخاب گیاه بالغ و سالم است.

روش اول  قلمه زدن مستقیم
  • برای قلمه زدن حسن یوسف به این روش ابتدا باید تعدادی قلمه ی مناسب از گیاه مادر بگیرید. برای این کار باید توجه کنید که شاخه ای که میبرید 10-15سانتیمتر طول داشته و برش را به صورت اریب از زیر گره ی برگ انجام دهید.
  • تمام برگ های نیمه پایین قلمه را بکنید تا گیاه بتوند همه ی انرژی خود را صرف ریشه زایی کند.
  • مخلوطی از خاک برگ ، خاک باغچه و ماسه را آماده کرده و وگودالی در ان ایجاد کنید و قلمه را درون آن قرار دهید.(در این مرحله خاک باید مرطوب باشد.)
  • دقت کنید که خاک حداقل پایین‌ترین گره بدون برگ شاخه را بپوشاند.
  • خاک را داخل گودال بریزید و آن را پر کنید.
  • گلدان را در مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید.
  • این گیاه در مدت دو تا سه هفته ریشه تولید میکند. و دیدن جوانه های جدید در گیاه به معنی ریشه دار شدن آن است.
  • این کار بهتر است در اواخر تابستان انجام شود.
روش دوم قلمه زدن حسن یوسف در آب
  • تمام مراحل انجام این کار مانند روش قبل است با این تفاوت که بعد از جدا کردن قلمه ها آن ها را درون آب قرار میدهیم تا ریشه دار شوند و با تعویض مداوم آب به این فرایند کمک میکنیم.
  • قلمه ها را در نور غیرمستقیم قرار داده و زمانی که ریشه دار شدند مانند روش قبل به درون خاک منتقل میکنیم.

آفات و بیماریهای حسن یوسف

  • اگر روی برگها سوراخ شده غبارپاشی را در آفتاب مستقیم انجام دادید یا آفت ها برگ گیاه رو تغذیه کردن.
  • اگه پشه گلدان داره بهتره پودر دارچین روی خاک بریزید تا ازبین برن یا یه استکان سرکه بذارید روی خاک.
  • برای خوشرنگ شدن برگ ها تفاله چای خشک شده + یک سوم قاشق هیومیک اسید ترکیب کنید وبه خاک گیاه اضافه کنید رنگ برگ ها رو خوشرنگ تر میکنه. برای اطلاع از نحوه استفاده از تفاله چای اینجا کلیک کنید.
  • برای از بین بردن شپشک، گوش پاک کن آغشته به صابون را پشت برگ و ساقه های جوان گیاه بزنید و در آخر برگ ها رو با آب تمیز کنید. بهتره گیاه رو از بقیه گل ها جدا نگه دارید.
  • اگر گیاه به گلدهی رسیده، گل ها رو با قیچی بچینید. وجود گل ها مانع از رشد بهتر و سریع تر گیاه میشه.
  • دراز شدن ساقه به همراه ریز شدن برگ ها، نشان دهنده نور کم محیط هست. نور کم باعث دراز و علفی شدن ساقه میشه. گلدان را به مکان مناسب تری (ترجیحا نور شمالی) منتقل کنید و ساقه های دراز رو بچینید و در آب بزارید تا ریشه بزنه و در گلدان جدید بکارید.
  • اگر کناره برگ ها خشک میشه و ریزش برگ پیدا کرده به این معنی هست که هوا گرم و خشک هست. برای گیاه جزیره درست کنید و اگر در هوای سرد این اتفاق افتاده یعنی سرمای محیط براش آزار دهنده بوده. گلدان را به مکان گرمتری منتقل کنید.
  • اگر ساقه ها از پایین سیاه میشن آبیاری زیاد بوده و ریشه گیاه خراب و فاسد شده. هر زمان خاک خشک شد، آبیاری کنید. ممکن هم هست بیماری قارچی باشه. با سم قارچ کش سمپاشی کنید.
  • برای پرپشت شدن گیاه، جوانه های جوان رو بچینید و در آب بزارین تا ریشه دار بشه و در کنار گیاه مادری بکارید.
  • اگر برگ ها فقط سبز رنگ هستن و هاله بنفش و قرمز ندارن، باید گلدان را به مکان پرنور منتقل کنید. نور کم رنگ برگ رو از بین میبره، ساقه ها رو دراز و علفی میکنه و سایز برگ ها کوچیک میمونه.


+ 2
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری