پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ۰۶:۵۵
۴
۰
نسخه چاپی

سوال مهم؛ برای لاغز شدن پیاده روی باید تند باشد یا آهسته؟

ايسنا : افزایش ابتلا به اضافه وزن و چاقی پس از اپیدمی کرونا، معضلات بسیار زیادی را برای جوامع به وجود آورده است

سوال مهم؛ برای لاغز شدن پیاده روی باید تند باشد یا آهسته؟

طبق تایید سازمان جهانی بهداشت میزان ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط (۵ روز در هفته معادل ۱۵۰ دقیقه در هفته) یا ۲۵ دقیقه فعالیت‌بدنی شدید (حداقل ۳ بار در هفته با مجموع ۷۵ دقیقه شدید) برای بزرگسالان توصیه می‌شود و افراد می‌توانند ترکیبی از فعالیت بدنی متوسط و شدید را در هفته مدنظر قرار دهند.

افزایش ابتلا به اضافه وزن و چاقی پس از اپیدمی کرونا، معضلات بسیار زیادی را برای جوامع به وجود آورده است و از آنجا که اضافه وزن و چاقی علل بسیاری از بیماری‌های مزمن (بیماری‌های قلبی عروقی، فشارخون، دیابت، سرطان‌ها) و مشکلات روحی-روانی است، افراد چاق با نارضایتی از وضعیت خود برای کاهش وزن به دنبال راهکارهای متفاوتی هستند.

عدم انجام ورزش و شیوه زندگی کم تحرک، همراه با مصرف موادغذایی بیشتر از نیاز بدن یکی از علت های مهم چاقی است و متاسفانه امروزه افراد کمتری ورزش می‌کنند و زمان زیادی را برای انجام فعالیت‌های کم انرژی مانند تماشای تلویزیون یا فیلم، استفاده از گوشی، تبلت و رایانه، انجام بازی‌های کامپیوتری و نیز استفاده از ماشین به جای پیاده‌روی صرف می‌کنند.

بر اساس این مطلب که از سوی فرناز نوری زاده، کارشناس ارشد تغذیه ورزشی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: کاهش وزن در افراد، احتمال بروز بیماری‌های مزمن را کم کرده و باعث افزایش بهبود کیفیت زندگی آن‌ها می‌شود و در این بین تنها روشی که می‌تواند بدون عوارض جانبی به کاهش وزن افراد دارای اضافه وزن و چاقی  کمک کند، داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با برنامه ورزشی منظم است.

ورزش از طریق افزایش مصرف انرژی، افزایش میزان سوخت و ساز و متابولیسم بدن و افزایش توده عضلانی، می‌تواند به کاهش وزن بدن و همچنین تناسب اندام منجر شود.

متغیرترین میزان مصرف انرژی در زمان فعالیت بدنی است و جالب است بدانید در برخی از مطالعات مشاهده شده که ورزش می‌تواند میزان مصرف انرژی در زمان ورزش و همچنین میزان مصرف انرژی در حالت استراحت بعد از ورزش را نیز افزایش دهد و در نتیجه روی کاهش وزن افراد، تاثیر بسیار زیادی بگذارد.

ورزش مانع بازگشت مجدد وزن

مطالعات متعدد نشان داده‌اند ورزش می‌تواند از بازگشت مجدد وزن و افزایش آن در افرادی که کاهش وزن داشته‌اند، پیشگیری کند. توجه به این نکته ضروری است که کاهش وزن از طریق ورزش در کنار رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن، می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر انرژی مصرف شده در زمان ورزش با انرژی دریافتی از طریق غذا جبران شود، اثر ورزش بر کاهش وزن از بین می رود اما اگر این تعادل برعکس شود یعنی از طریق رژیم و کم خوری باعث کاهش دریافت انرژی و از طریق ورزش و فعالیت بدنی انرژی مصرفی را افزایش دهیم، بدن مجبور به استفاده از ذخایر انرژی خود یعنی کاهش حجم چربی بدن و در نتیجه کاهش وزن می شود.

بنابراین افراد در کنار ورزش باید از رژیم‌های اصولی بر پایه علم نیز استفاده کنند. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که افراد به دلایل مختلفی از قبیل کمبود امکانات ورزشی، عدم دسترسی به سالن‌های ورزشی یا بالا بودن هزینه باشگاه‌ها از ورزش کردن امتناع می کنند اما این افراد می‌توانند سراغ پیاده‌روی بروند.

پیاده‌روی یکی از آسان‌ترین و عملی‌ترین فعالیت‌های بدنی و ورزشی است رایگان، در دسترس و کم‌خطر که می‌تواند به سلامت افراد کمک کند؛ پیاده‌روی از آن دسته ورزش‌هایی است که حتی در خانه هم می‌توان آن را انجام داد و با تداوم و داشتن برنامه منظم می‌توان به وزن ایده‌آل رسید.

افراد می‌توانند هر روز، حداقل ۳۰ دقیقه پیاده‌روی تند داشته باشند و طبق تایید سازمان جهانی بهداشت میزان ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط (۵ روز در هفته معادل ۱۵۰ دقیقه در هفته) یا ۲۵ دقیقه فعالیت‌بدنی شدید (حداقل ۳ بار در هفته با مجموع ۷۵ دقیقه شدید) برای بزرگسالان توصیه می‌شود و افراد می‌توانند ترکیبی از فعالیت بدنی متوسط و شدید را در هفته مدنظر قرار دهند.

 




+ 4
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری