پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۵۵
۱
۰
نسخه چاپی

روایتی از تلاش‌های مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ/ خشم رئیس جمهور سابق برانگیخته شد

خبر آنلاین : کتاب جدید مایک پمپئو وزیرخارجه سابق آمریکا اطلاعات تازه ای را در خصوص تلاش رئیس جمهور فرانسه برای فراهم کردن دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ ارائه می دهد؛ تلاشی بی ثمری که با عصبانت و فریادهای ترامپ بر سر مکرون پایان یافت.

روایتی از تلاش‌های مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ/ خشم رئیس جمهور سابق برانگیخته شد

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب جدیدش به نام «ذره‌ای عقب‌نشینی نکن: مبارزه برای آمریکایی که دوست دارم» به تلاش های امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه برای برگزاری نشستی با حضور حسن روحانی و دونالد ترامپ اشاره کرده است. مطابق روایت این کتاب، ماکرون همچنان به تلاش‌هایش ادامه می‌داده و هفته‌های منتهی به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ را به رایزنی برای اختصاص دادن نشستی میان ترامپ و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اختصاص داده است.

پمپئو در کتاب خود عنوان کرد: «با وجود این، مکرون قبل از نشست مجمع عمومی با رئیس‌جمهور تماس گرفت و ادعا کرد که می‌تواند با روحانی دیدار کند، اما به شریطی که رئیس‌جمهور ترامپ ابتدا می‌بایست خواسته روحانی برای امضای یک سند خاص قبل از این نشست را امضا کند. به خاطر می‌آورم که رئیس‌جمهور گفت هیچ چیزی را امضا نمی‌کند. مکرون گفت اگر امضایی در کار نباشد، دیداری هم در کار نخواهد بود.»

او در ادامه می‌نویسد: «این مسئله باعث آزردگی رئیس‌جمهور ترامپ نشد و او گفت که گزینه‌های فراوان دیگری در اختیار دارد و همه کارت‌ها دست ما است. ترامپ می‌دانست که نردبان تنش‌ها دست ما بود. مکرون مخالفت کرد و گفت که کارت‌ها دست ایران است و به همین دلیل ما در این وضعیت قرار گرفته‌ایم. اینجا رئیس‌جمهور حالش را جا آورد و خاطرنشان کرد که ما در شاخص داو به ۲۸۰۰۰ رسیده‌ایم در حالی که تولید ناخالص داخلی آنها به دلیل سیاست‌های تحریمی‌ ما ۲۵ درصد کاهش یافت.»

پمپئو در این بخش به عصبانیت ترامپ اشاره کرده و می‌نویسد: «مکرون که هنوز عطش دیدار ترامپ ـ روحانی را داشت گفت که به سمت ایرانی‌ها خواهد رفت تا از آنها بپرسد آیا بدون امضای این برگه کاغذ حاضر توسط رئیس‌جمهور آمریکا حاضر به دیدار با او هستند یا خیر. این باعث خشم ترامپ شد و گفت: "بس کن! تلفن زدن به من را بس کن! از زنگ زدن به آنها و التماس دست بردار- مثل یک دختر کوچولوی ضعیف هستی. کشورت را اداره کن وگرنه جلیقه زردها این کار را خواهند کرد. به آنها بگو خودشان به من زنگ بزنند، خودت هم برو سراغ رسیدگی به جلیقه‌زردها.»

پمپئو نوشته ترامپ گوشی را گذاشت. ایرانی‌ها هرگز زنگ نزدند و فرانسه هم تلاش‌هایش برای میانجی‌گری را کنار گذاشت.

به باور ناظران و کارشناسان، علاقه ترامپ به دیدار یا دست کم گفت وگوی تلفنی با حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل، بازتاب چیزی است که برخی تحلیلگران آن را کلافگی و استیصال فراگیرتر رئیس جمهوری سابق آمریکا در برابر مشکلات بین المللی می دانند که روی هم انباشته می شدند.

کتاب «بدون دود و آتش و خون» که روایت‌های جالب و جدیدی را در خصوص حسن روحانی منتشر کرده، به ماجرای تلاش های مکرون برای دیدار روحانی و ترامپ نیز اشاره کرده است. روحانی می‌گوید: «وقتی اعلام کردیم که من به نیویورک می‌روم، اعضای ۵ بعلاوه یک هم آمدند. مرکل که کمتر به نیویورک سفر می‌کرد، آمد. جانسون درحالی که وسط درگیری‌های داخلی سیاسی بود، سریعا به نیویورک آمد و وزرای خارجی چین و روسیه هم در نیویورک حاضر بودند. اینجا واسطه‌گری رخ می‌داد که موضوع میان ایران و امریکا حل شود. همه چیز آماده مذاکرات مستقیم بود. طرف امریکایی هم خیلی ابراز می‌کرد که ترامپ بی‌صبرانه علاقه‌مند به دیدار است. اما احساس کردم که یکجای کار به شدت لنگ می‌زند. ترامپ تاکید داشت که اول باید خبر دیدار را اعلام کنیم و بعد دیدار انجام شود.

روحانی افزود: برای من روشن بود که ترامپ بازیگر است. او آدم عادی نبود. هر لحظه بازی می‌کرد. یک هنرپیشه قابل بود. نگران بودم که خبر دیدار را منتشر کند و بعد بازی را بهم بزند. ما می‌گفتیم که اول دیدار انجام شود و بعد خبرش منتشر شود و خلاصه کار به جایی رسید که گفتند دیدار انجام شود و وسط جلسه، خبرش هم اعلام شود. اما پیش از جلسه بازهم تیم ما به گفتگو و مشورت مشغول شدند و در نهایت به این جمع‌ّبندی رسیدیم که با ترامپ امکان گفت‌وگوی برابر و صادقانه وجود ندارد. طرف‌های خارجی هم این را می‌دانستند.»

روحانی برای حل مسائل به نیویورک رفته‌ بود و از این کلمات او نیتش پیداست: «اگر جای ترامپ، اوباما رئیس جمهور بود، قطعا به آن جلسه می‌رفتم.»

البته این تنها بی سلیقگی امانوئل مکرون برای دیدار دونالد ترامپ با مقام های ایرانی نبود چرا که گزارش شده در جریان نشست گروه هفت در بیاریتز فرانسه هم ترامپ ناگهان تلاش کرده بود تا محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران را ببیند. هنگامی که مکرون به ترامپ گفته بود که می خواهد به دیدار ظریف برود، ترامپ هیجان زده اصرار کرده بود که او هم با مکرون همراه شود اما رییس جمهوری فرانسه به او گفته بود که به ایرانیان قول داده چنین تماس هایی در کار نباشد.




+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری