پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۰۰
۱
۰
نسخه چاپی

مشهد بیشترین حاشیه‌نشین و بناهای ناپایدار را در کشور دارد

مشه- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مشهد بیشترین حاشیه‌نشینی و بناهای ناپایدار را در کشور دارد و بنا داریم کار را شتاب داده و فضایی ایجاد کنیم که حضور مجاوران را در کنار زائران افزایش دهیم.


مشهد بیشترین حاشیه‌نشین و بناهای ناپایدار را در کشور دارد

تيتربرتر، محمد آئینی صبح چهارشنبه در اولین نشست انتقال تجارب بازآفرینی کلانشهرهای کشور و نشست کمیته بافت فرسوده شهرداری‌های کلانشهرهای ایران در تالار شهر مشهد اظهار کرد: عمده حاشیه‌نشینی در ۲۰ شهر است و یک‌سوم نوسازی بافت‌های فرسوده در همین مناطق است و استان خراسان رضوی بیشترین بناهای ناپایدار را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: به سمت این می‌رویم که با همراهی آستان قدس اتفاقات بهتری در بافت پیرامون اطراف حرم رضوی انجام شود. نگاه ویژه‌ای باید به توسعه شرق کشور داشته باشیم. متأسفانه مشهد به سمتی می‌رود که حرم مطهر در حاشیه شهر مشهد قرار بگیرد و در این زمینه نیز ما همه‌گونه همکاری خواهیم داشت.

وی گفت: بهترین کاری که می‌توان در مناطق حاشیه‌ای انجام داد، سنددارکردن این مناطق است. در این زمینه ده هزار پرونده تشکیل شده که عدد کمی است و پیش‌بینی می‌کنیم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مورد متقاضی دریافت سند وجود داشته باشد.

به گفته آئینی، سامانه‌ای طراحی و رونمایی شده است که تا امروز ۱۰۰ خانواده در آن ثبت نام کرده‌اند. این اقدام برای دریافت تسهیلات نوسازی و بازآفرینی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۱۶ هزار واحد ناپایدار در مشهد وجود دارد، بیان کرد: اعتبار ویژه‌ای ایجاد شده است که می‌توان برای اتمام پروژه‌ها از آن استفاده کرد. همچنین از شهرهایی که زمین دولتی دارند با تأیید وزیر راه و شهرسازی باید استفاده کرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور داریم که حتی این بناها سازه ندارند و ۱۰ میلیون نفر ساکن آن هستند، افزود: در شهر تهران نسبت هر بنای ناپایداری که تخریب و طبق ضابطه ساخته شده است، یک به پنج است.

آئینی تصریح کرد: تا زمانی که ظرفیت داریم، نباید به‌دنبال توسعه شهری برویم و مردم نیز باید از همین مکان‌ها استفاده کنند. بسیاری از شهرهای جدید دچار معضلات فرهنگی به‌دلیل نبود خدمات هستند. مردم ساکن در این مناطق توان مالی و توان فنی برای بهسازی ندارند و کسانی هم که توانمند هستند، رغبتی برای ساخت در این مناطق ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: باید سازنده‌های بخش خصوصی تشویق شوند و در این محلات به‌صورت مشارکتی به ساخت‌وساز بپردازند. در این زمینه باید بسته‌های تشویقی و حمایتی تهیه کنیم. در بخش اداری و مالی و شهرسازی و زمین بسته‌های حمایتی در حال تکمیل و تهیه برای سرمایه‌گذاران است.

وی ادامه داد: باید سرمایه‌گذاران احساس کنند که در بافت فرسوده محترم هستند و برایشان فرش قرمز پهن شده است. باید تفاوتی در ارائه خدمات ایجاد شود و پروانه با سرعت صادر شود. شهرداری‌ها نیز موظف هستند در این زمینه تا ۵۰ درصد تخفیف دهند.




+ 1
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری