پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

معرفی و دانستنی های کشور استرالیا + 15 حقیقت جالب

معرفی و دانستنی های کشور استرالیا + 15 حقیقت جالب
استرالیا یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها کشف شد و تا مدت‌ها مستعمره‌ی انگلستان بود.

تیتربرتر: کشور استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیاست که در تقسیمات مرسوم جزو قاره آسیا حساب می‌شود. این کشور جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر دارد که تقریبا همه آنها در شهر‌ها زندگی می‌کنند و زندگی روستایی در آن خیلی مرسوم نیست. استرالیا کشوری مرفه با امکانات گسترده است و یک کشور رویایی برای بسیاری از مهاجرین محسوب می‌شود. 

کشور شناسی

استرالیا  Australia  یک کشور مستقل از قاره استرالیا، جزیره تاسمانی و جزایر کوچکتر متعددی تشکیل شده‌است. این کشور از نظر مساحت بزرگ‌ترین کشور اقیانوسیه و ششمین کشور بزرگ جهان است.  مساحت آن ۷٬۶۱۷٬۹۳۰ کیلومتر مربع وجمعیت این کشور نزدیک به ۲۶ میلیون نفر و می‌باشد که

 یکی از پایین‌ترین ارقام میزان تراکم در جهان را دارا می‌باشد. میانگین نرخ رشد جمعیت ۳/۱ در سال است و هر دو دقیقه یک نوزاد در این کشور متولد می‌شود. لازم به ذکر است که ۴/۱ جمعیت این کشور را مهاجرین تشکیل داده اند.بیشترین جمعیت در ایالت‌های نیوسا‌وت ولز و ویکتوریا متمرکز هستند. پایتخت این کشور شهر کانبرا بوده که مجلس این کشور نیز در آن قرار دارد. بزرگترین شهر استرالیا نیز سیدنی است. از سایر شهرهای بزرگ و مهم استرالیا می توان به ملبورن، بریزبن، پرت، ادلاید، داروین و هوبارت اشاره کرد. استرالیا تنها کشوری در دنیا است که قاره اختصاصی خود را دارد.

هزینه‌های زندگی در استرالیا

کشور استرالیا گرانترین کشور دنیا برای زندگی محسوب نمی‌شود اما قطعا جزو گران‌ترین‌ها است. درواقع استرالیا از 6 ایالت مختلف تشکیل شده که هرکدام از این ایالت‌ها دارای یک شهر مرکزی (پایتخت) است که این شهر‌ها گرانترین مناطق برای زندگی در استرالیا هستند.

ممکن است میانگین ​​هزینه زندگی در استرالیا بیشتر از حد انتظار اکثر مردم باشد، اما هنوز بیشتر شهر‌های استرالیا از شهر‌های بزرگی مثل لندن و لس‌آنجلس ارزان‌تر هستند. در استرالیا بیشتر درآمد افراد صرف پرداخت اجاره بهای خانه می‌شود، این موضوع برای ساکنین شهر سیدنی از همه بیشتر صادق است.

بیشتر بخوانید:

10 کشور پربازدید جهان در سال 2021

اگر هزینه اجاره را فراموش کنیم با درنظر گرفتن هزینه‌های روزمره دیگر، مخارج زندگی یک نفر تنها در سیدنی معادل هزاروصد دلار آمریکا است. در این بخش نگاهی جزئی‌تر به هزینه‌های ضروری برای زندگی در استرالیا داریم.

قیمت موادغذایی در کشور استرالیا در ایالات مختلف متفاوت است. درواقع هرچقدر منطقه موردنظر معروف‌تر و توریستی‌تر باشد، قیمت اقلام مختلف در آن نیز بالاتر می‌رود.

www.titrebartar.com

 

به طور میانگین یک نفر برای تامین موادغذایی اولیه و سیر کردن خودش در استرالیا ماهیانه باید معادل 200 دلار آمریکا بپردازد. طبیعتا اگر بخواهد در خارح از خانه و در رستوران غذا بخورد، این هزینه بیشتر می‌شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید میانگین قیمت یک وعده غذای بیرون برای یک نفر حداقل 10 دلار آمریکا هزینه دارد.

آب و هوای استرالیا

استرالیا یک کشور چهارفصل به حساب می‌آید و دارای تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل است و آنچه بیشتر مردم دنیا را به استرالیا جذب می‌کند، همین شرایط اقلیمی معتدل است که زیاد به سمت سرما نمی‌شود. در سال‌های اخیر البته تابستان‌هایش بسیار گرم‌تر از گذشته بوده است ام آب و هوای استرالیا به‌صورت کلی متعادل و آفتابی است و کمتر دچار سرمای شدید می‌شود.

در کشور استرالیا باید آماده مواجه شدن با هر آب و هوایی باشید. زیرا در بعضی از مناطق استرالیا ممکن است چند شرایط آب و هوایی را در طول یک روز تجربه کنید. مثلا احتمال دارد که صبح که از خانه بیرون می‌روید، یک روز آفتابی زیبا به نظر برسد اما به سرعت شرایط تغییر کند و باران شروع به بارش کند و هوا کمی سرد شود.

www.titrebartar.com

 

 آب و هوای استرالیا به دلیل وسعت زیاد قاره در هر نقطه متفاوت است و بسیار متاثر از جریانات اقیانوسی است. به طور کلی، قسمت‌های شمالی این کشور بیشتر شاهد فصل‌های بارانی و خشک بوده به طوری که آب و هوا کاملا گرمسیری است. در جنوب غرب آب و هوا مدیترانه ای و در جنوب شرق آب و هوا اقیانوسی و نیز نیمه گرمسیری است. حداقل دمای هوا در این کشور در فصل زمستان و ماه جولای است. فصل‌ها در استرالیا خلاف نیمکره شمالی زمین هستند. دسامبر تا فوریه تابستان، مارچ تا می پاییز، جون تا آگوست زمستان و سپتامبر تا نوامبر بهار است.

تقریباً ۹۰ درصد از مساحت این کشور خشک، مسطح و بیابان است. به طور کلی، شمال استرالیا دارای آب و هوایی استوایی و جنوب آن معتدل است. بیشتر بارش‌های استرالیا، در مناطق ساحلی رخ می‌دهد و هر چه به مرکز این کشور نزدیک‌تر شوید، آب و هوا به سمت خشک و نیمه‌خشک شدن می‌رود. استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده، از نظر زمین‌شناسی کهنترین خشکی جهان به شمار می‌آید. استرالیا اقیانوس آرام جنوبی را از اقیانوس هند جدا می‌کند.

مذهب و زبان استرالیا

زبان رسمی این کشور انگلیسی است. سایر زبان هایی که در این کشور مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از ماندارین، ایتالیایی، عربی و یونانی است. اکثریت مردم در این کشور پیرو دین مسیحیت هستند. در سده بیستم، با مهاجرت شمار اندکی از آسیایی‌ها از چین، آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه، آیین‌ها و ادیان بودایی، اسلام و یهودیت به آن راه یافتند.

www.titrebartar.com

 

اسلام سومین دین بزرگ در استرالیا پس از مسیحیت و آیین بودایی است. از مهمترین مساجد در کشور استرالیا می توان به مسجد آدلاید، لیکمبا، آوبورن گالیپولی، مسجد الزهرا و مسجد الرسول اشاره کرد. به طور کلی، استرالیا کشوری سکولار بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد و هر کس می‌تواند آئین های ویژه دینی خود را آزادانه پیگیری کند.

ایالت ها

لازم است ذکر شود استرالیا پنجمین قاره ازنظر بزرگی است و از شش ایالت و دو سرزمین تشکیل شده‌است که اختیاراتشان کمتر از ایالت‌ها است. ایالت‌های استرالیا عبارت‌اند از:

  • ایالت کوئینزلند (QLD) ، مرکز آن بریزبن است
  • ایالت استرالیای جنوبی (SA) ، مرکز آن آدلاید است
  • ایالت تاسمانی (TAS) که جزیره‌ای است در جنوب شرقی سرزمین اصلی و مرکز آن هوبارت است
  • ایالت ویکتوریا (VIC) ، مرکز آن ملبورن است
  • ایالت استرالیای غربی (WA) ، مرکز آن پرت است
  • ایالت نیو ساوت ولز (NSW) یا ولز جنوبی تازه که مرکز آن سیدنی است

قلمروهای استرالیا عبارت‌اند از:

  • قلمرو پایتختی استرالیا (ACT) شامل شهر کانبرا (پایتخت استرالیا) در ایالت نیو ساوت ولز
  • قلمرو سرزمین شمالی (NT) که مرکز شهر آن داروین است
www.titrebartar.com

 

حقایق جالب و خواندنی در مورد استرالیا

  1. در قاره استرالیا حدود 45000 سال است که انسان ها سکونت دارند.
  2. استرالیا کشور نسبتا غنی و ارزشمند با مردمی که همگی باسواد هستند.
  3. مردم بومی استرالیا ساکنین اولیه و جزیره نشین های تنگه تورس هستند.
  4.  استرالیا همچنین تنها قاره ای است که رژیم سلطنتی طبق قانون اساسی دارد که الگو گرفته شده از بریتانیا کبیر است.
  5.  از سال 1901 تا کنون استرالیا ملتی با یک دولت ملی ثابت دارد که به سه سطح نظارتی و حکمرانی تقسیم میشود، این سه بخش شامل دولت فدرال استرالیا، دولت شش ایالت و دو قلمرو، و حدود هفتصد دولت خود مختار محلی است.
  6.  بعنوان نکته ای جالب اگر موقع رای دادن در استرالیا حضور پیدا نکنید جریمه خواهید شد.
  7. بعضی مناطق استرالیا یکی از خشک ترین مناطق روی زمین هستند که میانگین بارش سالانه آن کمتر از 600 میلی متر است.
  8. حدود ده نوع مار کشنده میتوان در استرالیا یافت، بیشتر آنها مثل مار ببری مار قهوه ای و تایپان تحت مراقبت قرار دارند.
  9. در استرالیا کوتاه کردن ناخن گربه ها  غیر قانونی است.
  10. علاقمندان به گردش در ساحل خوشحال میشوند بدانند استرالیا بیش از ده هزار ساحل دارد.
  11. اگر از روی آمار صحبت کنیم یک گردشگر ساحلی اگر هر روز از ساحل جدیدی دیدن کند تماشای تمام سواحل چیزی بیش از 27 سال طول میکشد.
  12. شهر ملبورن استرالیا قبلا «باتمانیا» نامیده می‌شد.
  13. در سال ۱۹۶۷ نخست وزیر استرالیا برای شنا به ساحل رفت و بعد از آن دیگر هیچ کسی او را ندید!
  14. در استرالیا تعداد شترها ۱۰ برابر کوالاها است!
  15. ۷۵ درصد حشره‌های موجود در استرالیا برای بشر ناشناخته‌ هستند!


+ 1
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری