پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۱۷
۲
۰
نسخه چاپی

بوتاکس چیست؟ فواید و مضرات بوتاکس

بوتاکس چیست؟ فواید و مضرات بوتاکس
توجه انسان به زیبایی با تکنولوژی های جدید ، امروزه به یک امر عادی و طبیعی در بین خانم ها تبدیل شده است.

تیتربرتر: تزریق بوتاکس از جمله روش‌های کم‌تهاجمی جوانسازی پوست است و به عنوان روشی ایمن و موثر برای از بین بردن خطوط ظریف و همچنین چین و چروک‌های اطراف چشم بیشترین کاربرد را دارد.

بوتاکس چیست و محل های تزریق آن

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینیوم است. این سم قوی از یک نوع باکتری با نام کلوستیریدیوم بوتولینیوم ترشح می‌شود. تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که در نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد. درنتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. بوتاکس برای اولین بار در علم پزشکی هنگام آزمایش تاثیرات آن بر رفع گرفتگی عضلات گردن مورد استفاده گرفت. مکانهایی از صورت که برای تزریق بوتاکس مناسب است عبارتند از: 

  • خطوط اخم بین دو ابرو
  • خطوط افقی پیشانی
  • چین و چروک های کنار چشم
  • چین و چروک های گردن
  • خطوط خنده

بعد از تزریق بوتاکس چه اتفاقی می افتد؟

بلافاصله پس از تزریق اثر ظاهری مانند التهاب یا ورم ممکن است در محلهای تزریق ایجاد شود که با گذاشتن یک یخ طی یک ساعت از بین می روند چنانچه با وجود قرار دادن یک یخ در محل ،تزریق بیمار همچنان احساس ناراحتی کرد، استفاده از پمادهای بی حس کننده موضعی ۳۰ دقیقه قبل از تزریق توصیه میشود.

www.titrebartar.com

 

پس از تزریق هیچ دوره نقاهتی وجود ندارد و هیچ نیازی به تغییر در نحوه مراقبتهای پوستی بیمار نمی باشد فقط لازم است طی ۲۴ ساعت بعد از تزریق بوتاکس از ماساژ دادن محل تزریق جداً خودداری شود و در ضمن طی ۴ ساعت اول از انجام حرکات ارادی صورت مانند بالا انداختن ابرو یا اخم کردن ارادی پرهیز کنید تا مانع از گسترش دارو و سرایت آن به عضلات مجاور شود.

بیشتربخوانید:

صفر تا صد تزریق بوتاکس خط اخم

معمولا ۲ الی ۱۴ روز پس از تزریق بوتاکس اثر شیمیایی دارو نمایان میشود البته ممکن است این بازه زمانی تا ۱۵ روز به طول می انجامد بنابراین تا پایان این ،زمان تزریق مجدد به عنوان ترمیم بوتاکس توصیه نمی شود. برخی پزشکان عقیده دارند که بیمار تا ۴ ساعت بعد از تزریق از خوابیدن خودداری کنند و سر نیز به پایین و بالا خم نشود ویزیت مجدد طی ۲ هفته بعد از تزریق انجام میگیرد در این مرحله در صورت نیاز و تشخیص پزشک اقدام به ترمیم خواهد شد.

افرادی که چین های عمیق دارند و پس از چند هفته اثراتی از بهبودی حاصل نشد میتوانند اقدام به تزریق پر کننده و فیلر (Filler) کنند که نتیجه سریع تری خواهد داشت.

بوتاکس طبیعت موقتی دارد و اثرات آن دائمی نمی باشد. ادامه درمان بوتاکس هر ۳ الی ۴ ماه یکبار در یک دوره یک ساله (سه مرتبه در سال) باعث کاهش حرکت عضلات شده و تأثیر قابل توجه و ماندگاری در بیماران با چین های عمیق می گذارد. در اغلب مراجعان کلینیک دکتر رابط، دارو تا ۴ ماه و در برخی دیگر بین ۵ تا ۶ ماه باقی می ماند.

کاربرد های بوتاکس

برطرف کردن چین و چروک

چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند:

چروک‌های استاتیک: که در حالت استراحت پوست، بر روی آن مشاهده می‌شوند. این چروک‌ها عمدتاً معلول عوامل مضر و آسیب‌رسان خارجی نظیر آفتاب هستند و در نتیجه تغییر بافت اصلی پوست ایجاد می‌شوند. به همین دلیل به درمان با روش لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزردرمانی برای نوسازی پوست به‌ خوبی پاسخ می‌دهند.

 چروک‌های دینامیک: که در نتیجه فعالیت زیاد عضلانی در ناحیه صورت پدیدار می‌شوند و عمدتاً ناشی از عادت‌های غلط و عوامل آسیب‌رسان داخلی هستند. این چروک‌ها معمولاً در یک‌سوم فوقانی صورت مشاهده می‌شوند.

چروک‌های شعاعی اطراف چشم‌ها موسوم به چروک‌های پاکلاغی یا پنجه‌کلاغی، چروک‌های افقی پیشانی و چروک‌های اخم ناحیه میانی صورت از این نوع هستند. چروک‌های دینامیک معمولاً از چروک‌های استاتیک عمیق‌ترند و به درمان با تزریق ماده بوتولینوم پاسخ می‌دهند.

درمان تعریق موضعی بیش از حد

در این مورد بوتاکس به جای اینکه در داخل عضله تزریق شود در داخل پوست تزریق می شود و شروع اثر آن برای جلوگیری از تعریق ، حدود 7 روز و ماندگاری آن حدود 7 ماه است و اگر تزریق آن به طور مرتب تمدید شود ، ماندگاری آن تا حدود  16 ماه به طول خواهد انجامید .

کاهش درد های مزمن ( درد گردن ، شانه ، میگرن )

هنگامی که بوتاکس به عضلات تزریق می شود فرمان عصبی که توسط مغز به منظور سفت شدن عضلات به ماهیچه ها  می رسد ، مسدود خواهد شد و منجر به شل شدن عضلات و کاهش درد می شود .

خطرات بوتاکس

مهمترین نکته در تزریق بوتاکس تبحر و مهارت پزشک است. پزشک باید مهارت‌های علمیلازم را داشته باشد که بتواند مریض را درست انتخاب کند و نوع عضله‌ای که انتخابمی‌کند را از نظر آناتومی و فیزیولوژی بشناسند و در نهایت مقدار سم نیز باید لازم وکافی باشد.

www.titrebartar.com

 

شایعترین اشتباهاتی که در تزریق این آمپول صورت می‌گیرد این است که هنگام تزریقمویرگ مسیر تزریق پاره شده و موجب خونریزی و کبودی محل تزریق می‌شود و اشتباه دیگراحتمالی این است که گاهی اوقات به دلیل تزریق بیش از حد مجاز و ماساژ آن عضله پس ازتزریق موجب وارد شدن سم به دیگر عضلات و در نتیجه فلج شدن آنها نیز می‌شود و درنهایت موجب غیر طبیعی شدن فرم صورت خواهد شد.

در صورتی که مقدار تزریق زیاد باشد صورت به کل فلج شده و دیگر عضلات آن حرکتینمی‌کنند. در این صورت چهره یخ زده یا شیطانی ایجاد می‌شود لذا مهارت پزشک نکته مهمدر تزریق بوتاکس است.

حساسیت بدن فرد، استفاده از مواد نامناسب و یا تزریق نادرست از مهمترین دلایلی است که موجب می‌شود روش بوتاکس عوارضی منفی داشته باشد. این عوارض در صورت بروز باید به دقت بررسی شوند تا علت آنها مشخص شود.

از آنجا که این ماده به هر حال یک نوع "سم" است، چنانچه درست تهیه، خالص و نگهداری نشده باشد و همچنین درست تزریق نشود، موجب عوارضی می‌گردد که گاهی جبران‌پذیر نیست.

به همین دلیل بوتاکس‌های غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نکات ایمنی تزریق شوند، بیشتر خطرآفرین است. حتما این را هم شنیده‌اید که دوز استفاده از این سم دارویی خیلی اهمیت دارد؛ به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

همه این ها باعث شده تزریق غیر کارشناسانه بوتاکس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیر قرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و  یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد. انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم چندی پیش نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داده بودند.

مراقبت های پس از تزریق بوتاکس

تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، محل تزریق را ماساژ ندهید و حتی کرم نمالید. تا 24 ساعت بعد از تزریق بوتاکس، حمام نکنید و از سونا و جکوزی و استخر هم استفاده نکنید. تا 24 ساعت بعد از تزریق، پیاده روی و ورزش نکنید. تا 4 ساعت بعد از تزریق، دراز نکشید و طولانی مدت خم نشوید. تا 2 ساعت بعد از تزریق، با عضلات صورت کار کنید و محلهای تزریق را کمپرس سرد نمایید.

بوتاکس برای چه افرادی ضرر دارد

  1. افرادی که سن آنها زیر 18 سال است .
  2. افرادی که در دوران حاملگی یا شیر دهی هستند .
  3. افرادی که بیماری های قلبی عروقی حاد دارند .
  4. افرادی که بیماری ام اس یا نارسایی کلیه دارند .
  5. افرادی که عفونت های فعال دارند یا از نظر ایمنی بدنشان ضعیف است .
  6. افرادی که بیماری اختلالات انعقادی دارند.
  7. افرادی که به پروتئین گاو حساسیت دارند.
  8. کسانی که بیماری عفونی و التهابی در صورت و اطراف آن دارند .
  9. کسانی که از دارو های ضد انعقاد خون استفاده می کنند .
  10. کسانی که در دو هفته اخیر واکسیناسیون انجام داده اند .
  11. کسانی که سابقه حساسیت به این دارو را دارند.


+ 2
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری