پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۳۵
۲
۰
نسخه چاپی

طرز تهیه آش کردی دندان یا دانه کلانه

طرز تهیه آش کردی دندان یا دانه کلانه
آش دانه کولانه یکی از غذا های سنتی و محلی کردستان می باشد.

تیتربرتر:  این آش را در اولین رشد دندان کودکان درست کرده و در بین همسایگان و اقوام پخش می کنند یا اینکه در فصل پاییز و زمستان برای افزایش قوای بدن و جلوگیری از سرماخوردگی می پزند. این آش بسیار پر خاصیت می باشد. احتمالا خیلی ها اسم این غذای کوردی را تا به حال نشنیده باشند دانه به منظور حبوبات موجود در این غذا و کولانه هم به معنی پختن می باشد. این غذای بسیار لذیذ و پر خاصیت با این نام زیبا توانسته در بین مردم طرفدار های زیادی را به خود اختصاص دهد. 

خاصیت آش دانه کلانه

مردم استان های کرمانشاه و کردستان به خاطر آب و هوای بسیار سرد این منطقه همیشه آش را به عنوان غذایی در سفره های خود حفظ کرده اند زیرا خاصیت آنتی اکسیدانی آش مانع سرماخوردگی می شود و بدن را در برابر بیماری هایی مانند سرطان حفظ می کند.

دیرینه ی پخت این آش در بین مردم کرمانشاه به افسانه ی شاه ماران برمی گردد. در منطقه ی دالاهو در غرب کرمانشاه مردم به علت باور داشتن به این افسانه آش دانه کولانه را برای شاه ماران نذر می کنند.

www.titrebartar.com
دانه کلانه

 

آش دندان به خاطر داشتن حبوبات دارای فیبر زیادی است و این موجب می شود روده ها عملکرد بهتری داشته باشند و هضم غذا راحت تر صورت گیرد و همچنین به علت داشتن پروتئین های گیاهی و حیوانی باعث عضلانی شدن ، افزایش انرژی ، تقویت عمومی بدن می شود و برای ورزشکاران مفید است. به علاوه این اینکه از مصرف این آش برای کودکان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، مستعد آلزایمر و تحلیل رفتن حافظه ، افزایش فشار خون ، و چربی و ضعف بینایی هستند ، مانند افراد مسن نباید غافل شد. همچنین این آش خوشمزه دارای ویتامین های ای ، دی ، آ ، بی ، سی ، سدیم ، منیزیم ، روی ، آهن ، پروتئین ، اسید چرب ، امگا 3 ، امگا 6 ، کربوهیدرات ها و غیره است. ویتامین های بی ، آ ، دی ، سی ، ای باعث جوان سازی و زیبایی پوست و مو می گردد. این آش برای افراد مبتلا به کم خونی مانند زنان باردار و همینطور برای تقویت استخوان و دندان ها و عملکرد بهتر سیستم قلبی و عروقی بسیار مفید است.

طرز تهیه آش دانه کلانه

مواد لازم باری 4 نفر

گندم                      300 گرم

نخود                      150 گرم

عدس                     150 گرم

لوبیا قرمز                 150 گرم

سبزی خشکبه           میزان لازم

پیاز                        3 عدد

نمک،فلفل،زردچوبه     به میزان لازم

طرز تهیه آش دندان

مرحله اول 

در مرحله اول تهیه آش دانه کولانه کردستان و قبل از انجام هر کاری باید به آماده سازی مواد اولیه این غذا بپردازید تا هنگام پخت،  مواد در دسترس باشد و بعدا دستپاچه به دنبال مواد نگردید. یک روز قبل از پخت این آش، گندم را جداگانه در ظرفی بگذارید و  به آن آب سرد اضافه کنید تا خیس بخورد،  به طوری که تمام آب را به خود جذب کند و یا حتی در شرف جوانه زدن هم باشد.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه آش شله قلمکار؛ آش ماه مبارک رمضان

شب قبل از پخت آش  نیز نخود  را در ظرفی جداگانه در آب ولرم بگذارید تا خیس بخورد،  لوبیا قرمز را نیز در ظرفی دیگر بگذارید و به آن آب اضافه کنید و اگر توانستید چند بار آب لوبیا و نخود را عوض کنید تا نفخ آنها را بگیرید و باعث شود زود بپزند. 

مرحله دوم 

در مرحله دوم تهیه آش دانه کولانه حبوبات را در آبکش خالی کنید سپس گندم و لوبیا قرمز را به همراه عدس در قابلمه ای بریزید و به آن آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید. بعد از آن نخود ها را نیز جداگانه داخل قابلمه ای دیگر گذاشته و روی آن آب بریزید و بگذارید هم زمان با بقیه حبوبات بپزند.

www.titrebartar.com
دانه کلانه

 

بعد از حدود یک ساعت نخود را در آبکش ریخته و به حبوبات دیگر اضافه کنید و روی همان حرارت قبل بگذارید. سعی کنید حرارت یکنواخت باشد تا همه حبوبات به خوبی با هم پخته شوند و آش به خوبی لعاب پس دهد.  

مرحله سوم 

در مرحله سوم تهیه آش دانه کولانه زمانی که حبوبات پخته شدند و لعاب دار شد سبزی مرزه  خشک را به همراه مقداری نمک اضافه کنید مرزه طعم و مزه عالی به غذا می دهد. بعد از اینکه غذا به طور کامل پخته شد نوبت به  پیاز داغ  می رسد. پیاز ها  را پوست بگیرید و بشویید سپس روی تخته مخصوص آشپزخانه پیاز را خرد کنید. روی گاز با حرارت ملایم یک ماهیتابه قرار دهید مقداری روغن به آن اضافه کنید کمی داغ که شد پیاز ها را اضافه کنید. پیاز ها که سبک و نرم شدند کمی زردچوبه اضافه کنید تا رنگ آنها طلایی شود سپس زیر حرارت را خاموش کنید. برای تزئین آش دانه کولانه می توان کوفته قلقلی های ریز تهیه کرد و با پیاز داغ استفاده کنید. آش آماده است نوش جان. 



+ 2
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری