پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۳۸
۰
۰
نسخه چاپی

معرفی و آشنایی با کشور دانمارک سرزمین دوچرخه سواران

معرفی و آشنایی با کشور دانمارک سرزمین دوچرخه سواران
دانمارک با نام رسمی پادشاهی دانمارک کشوری است در شمال اروپا و پایتخت آن کپنهاگ است.

تیتربرتر: دانمارک با نام رسمی پادشاهی دانمارک یکی از مرفه‌ترین کشورهای اروپا و از کوچکترین کشورهای حوزه اسکاندیناوی است. دانمارک کشوری امن و آرام با جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان است. مساحت این کشور حدود 43 کیلومتر مربع است و از چندین جزیره در دریایی بالتیک تشکیل شده و پایتخت آن یعنی کپنهاک نیز در جزیره شیلند واقع شده است. دانمارک به دلیل داشتن زمین‌های بسیار حاصلخیز، از جمله بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی مانند سیب زمینی، گندم و میوه‌هایی چون سیب، آلو و گلابی است. از طرفی به دلیل رونق صنعت دامپروری، دانمارک صادرات بالایی در انواع محصولات لبنی، تخم مرغ و گوشت نیز دارد.

تاریخ دانمارک

در سال ۱۶۴۸ میلادی فرزند کریستیان به تخت سلطنت می‌نشیند، در این دوره جنگ‌های زیادی با کشور سوئد شکل می‌گیرد و به طور کلی سوئد بر کشور دانمارک غلبه می‌کند. در زمان فدریک جنگ‌های زیادی بین کشور دانمارک و انگلستان صورت می‌گیرد و در نهایت این جنگ‌ها نروژ از دانمارک جدا می‌شود. در این کشور پیشرفت‌های اقتصادی زیادی دیده می‌شد اما جنگی که بین دانمارک و آلمان صورت گرفت سبب شد که این کشور درگیر خسارت‌های زیادی شود.

موقعیت جغرافیایی

کشور پادشاهی دانمارک شامل دانمارک ، جزایر فارائو( شامل 18 جزیره) و گرینلند ( بزرگترین جزیره جهان ) بوده و در شمال غرب قاره اروپا واقع شده است. دانمارک یک کشور کوچک ، مسطح و غیر کوهستانی است که بین دریای شمال و دریای بالتیک قرار دارد و با کشورهای سوئد از شرق ، نروژ  از شمال و آلمان از جنوب همسایه میباشد. این کشور از شبه جزیره یولند و 406 جزیره دیگر تشکیل شده است . بزرگترین جزایر این کشور، جزایر شیلند ، فون ، یولند و بورنهلم نام دارند . اکثر جزایر این کشور بسیار کوچک ، کم جمعیت و یا غیر مسکونی میباشند . بخشهای عمده ای از کشور دانمارک را  آب  فراگرفته  و بسیاری از محلها بوسیله  پل به یکدیگر متصل شده اند .

www.titrebartar.com

 

مساحت دانمارک 43094 کیلومتر مربع و جمعیت آن بالغ بر 5 میلیون 500 هزار نفر می باشد که از این تعداد تقریبا 460 هزار نفر را خارجی ها تشکیل میدهند که اکثریت آنها از اتباع ترکیه، پاکستان، عراق، ایران، سومالی و یوگسلاوی سابق هستند. جمعیت کپنهاگ یک میلیون و چهارصد هزار نفر است . هیچ شهری غیر از کپنهاگ جمعیتش به بیش از 250000 نفر نمیرسد. میانگین درجه حرارت سالانه  7/7درجه سانتیگراد میباشد و ماههای ژانویه و فوریه با میانگین صفر درجه سردترین و ماه آگوست با میانگین 16 در جه سانتیگراد گرمترین ماههای سال میباشند.

حکومت دانمارک

بعد از کشور ژاپن قدیمی ترین سلسه ی پادشاهی در کشور دانمارک است و حکومت آن از نوع حکومت مشروطه پادشاهی ست و در سال 1849 قانون اساسی دانمارک بازنگری گردید و بر پایه ی حکومت مردمی (دموکراسی) قرار گرفت.

پارلمان دانمارک دارای 179 عضو است که از احزاب سیاسی مختلف تشکیل می گردد و این اعضاء برای یک دوره چهار ساله انتخاب می شوند ولی نخست وزیر این امکان را دارد که قبل از اتمام دوره ی چهار ساله پارلمان را منحل و درخواست برگزاری انتخابات جدید بدهد. انتخاب نخست وزیر و هیئت وزیران نیز توسط رای گیری مشخص می گردد، ولی صلاحیت آنها توسط شورایی که زیر نظر پادشاه فعالیت دارد مشخص می گردد.

www.titrebartar.com
دانمارک

 

با توجه به اینکه سیاست دولت مبنی بر خصوصی سازی می باشد همین امر موجب گردید تا با افزایش صادرات و سرمایه گذاری های بخش خصوصی اقتصاد، رشد خوبی داشته باشد و از نظر درآمد سرانه دانمارک در رتبه ی هفتم قرار گیرد. ولی توجه به این نکته نیز ضروری است که اختلاف درآمد مردم بسیار پایین بوده, همچنین این کشور کمترین فساد اداری را در جهان داراست.

زبان کشور دانمارک

زبان رسمی این کشور، دانمارکی و از خانواده زبان‌های هند و اروپایی است. دانمارکی از شاخه زبان‌های ژرمنی است، اما گویش مردم آن بیشتر مشابه سوئدی و نروژی است. همانطور که اشاره کردیم دانمارک یکی از کوچکترین کشورهای حوزه اسکاندیناوی است و جمعیت آن حدود 5.5 میلیون نفر است که 20 درصد آن در پایتخت این کشور ساکن هستند. اکثر جمعیت دانمارک را اسکاندیناوی تشکیل داده و تنها 9 درصد از مردم آن مهاجران خارجی هستند. جالب است بدانید که طی تحقیقات یونسکو، مردم دانمارک شادترین مردم جهان هستند و این کشور توانسته در طی سالیان متمادی مقام اول را در رضایتمندی مردم از زندگی دریافت کند.

 آب و هوای دانمارک

دانمارک آب و هوایی معتدل دارد که علت آن هم وزش بادهای غربی و وجود دریاست که این کشور را احاطه کرده است. ژانویه از سردترین ماه‌های سال و اوت از گرمترین ماه‌های سال در این کشور است. جالب است بدانید که اختلاف دمای آنچنانی میان روز و شب در دانمارک وجود ندارد و تنها ممکن است وزش بادهای ناگهانی باعث تغییر سریع آب و هوا در این کشور شود. لازم به ذکر است که این بادها در فصل زمستان بیشتر می‌وزند.

فرهنگ کشور دانمارک

شهرهای دانمارک با مسیر های مخصوص دوچرخه از نظر بهینه سازی برای استفاده از دوچرخه جزو بهترین شهرهای جهان است. بیش از یک سوم شهروندان کپنهاگ در طول سال برای رفت و آمد به مدرسه و یا کار از دوچرخه استفاده می کنند!

www.titrebartar.com
دانمارک

 

داشتن محیطی پاکیزه برای دانمارکی ها مهم است. سی سال تمرکز بر روی سیاست های مرتبط با انرژی دانمارک را تبدیل به پیشگام فناوری انرژی تجدید پذیر (شامل توربین های بادی و مدیریت پسماند هوشمند) در دنیا کرده است. کپنهاگ با وضع قوانین حمایتی یکی از بهترین شهر های دنیا برای استفاده از دوچرخه است.

حقایق جالب کشور دانمارک

  • نام دانمارک به احتمال بسیار زیاد به معنای سرزمین دان‌ها می‌باشد. نخستین اشاره به نام پادشاهی دانمارک نیز به سال 900 پس از میلاد و ترجمه کتاب مشهور جغرافیا توسط آلفرد کبیر؛ شاه انگلستان؛ بر می‌گردد. سرزمین دان‌ها در حقیقت شبه جزیره‌ای متشکل از 100 جزیره است که برخی از آنها قابل سکونت نیستند.
  • در دانمارک هر ثانیه یا باران می‌بارد یا برف! دانمارک به طور متوسط 171 روز با متوسط بیشتر از 0.1 میلی متر بارش در سال دارد. در سال 2009 نیز این کشور 184 روز با بارندگی داشته است. علاوه بر بارندگی، باد نیز پدیده‌ای مرسوم در دانمارک به شمار می‌آید. متوسط سرعت باد نیز 13 مایل در ساعت است. در طول طوفان آلن در اکتبر 2013 متوسط سرعت باد در این کشور حتی به 88 مایل در ساعت نیز رسید.
  • پادشاهی دانمارک قدیمی‌ترین پادشاهی مستمر در جهان است که برای بیش از 1000 سال تداوم داشته است.
  • آنچه که در خیابان‌های دانمارک بیشتر از ماشین به چشم می‌خورد، دوچرخه است؛ 4.2 میلیون دوچرخه در مقابل 1.8 میلیون ماشین. مردم کپنهاگ روزانه بیش از 1.13 کیلومتر با دوچرخه رکاب می‌زنند.
  • نوبل یکی از آن چیزهایی‌ست که دانمارکی‌ها به آن علاقه خاصی دارند. این کشور شاد تا سال 2013، 14 جایزه نوبل دریافت کرده است که 4 تای آن در ادبیات و 5 تای آن نیز در پزشکی و روانشناسی بوده است. این حجم از جایزه بدون شک در مقایسه با جمعیت اندک این کشور، بالاترین میزان جایزه به ازای هر نفر در جهان می‌باشد.
www.titrebartar.com

 

  • اهالی اسکاندیناوی به ویژه دانمارکی‌ها، بیشترین مصرف کنندگان قهوه در جهان می‌باشند. برای مثال دانمارکی‌ها به طور متوسط 4 فنجان قهوه در روز می‌نوشند و به همین دلیل پس از سوئدی‌ها و فنلاندی‌ها در جایگاه سوم قرار می‌گیرند.
  • دانمارکی‌ها شناگران ماهری هستند. تمام مردم دانمارک شنا کردن بلد هستند و دورس آموزش شنا به عنوان بخشی از برنامه درسی اجباری در تمام مدارس دولتی گنجانده شده است.
  • دانمارکی‌ها در مسئله ازدواج سخت گیری زیادی به خرج نمی‌دهند! آمار طلاق در این کشور یکی از بالاترین آمارهای اروپاست. 20 درصد دانمارکی‌ها نیز بدون ازدواج رسمی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند.
  • جالب است بدانید که در کشور دانمارک نباید پرچم کشور دیگری را آتش زد و این کار ممنوع می باشد اما پر چم کشور خودشان را می توانند آتش بزنند.
  • از هر نقطه ای در دانمارک بیش از ۵۰ کیلومتر با دریا فاصله ندارد.
  •  اگر تولد شما باشد، دوستان یا همکارانتان صمیمانه به شما تبریک می گویند و بدون در نظر گرفتن ملیت واقعی، با قرار دادن پرچم دانمارک روی میز کار خود، جشن می گیرند. با این وجود هیچ گونه شیرینی تهیه نخواهند کرد، این وظیفه شماست.
  • بندر کپنهاگ به اندازه کافی تمیز است که می تواند در آن شنا کند.
  • دانمارک، آلمان، ایسلند و دیگر کشورها، قوانین رسمی دارند که تعیین می‌کند چه اسم‌هایی را می‌توان روی بچه گذاشت.
  • طبق گزارشات سازمان شفافیت بین‌الملل در شاخص درک فساد، دانمارک و نیوزیلند کشورهایی با کمترین آمار فساد اداری و اقتصادی در جهان هستند. 


+ 0
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری