پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

تحریم مهم ژاپن علیه چین

زومیت : فهرست ۲۳ کالای مشمول کنترل صادرات ژاپن شامل همه‌ی دستگاه‌های لیتوگرافی، تجهیزات حکاکی، ابزارهای استفاده‌شده برای پرداخت شیمیایی ویفر و آزمایش‌کننده‌های ماسک فرابنفش (EUV) می‌شوند.

تحریم مهم ژاپن علیه چین

با اقدام رسمی ژاپن برای تحریم صادرات تجهیزات تراشه‌سازی به چین، شرکت‌هایی مثل SMIC و YMTC با مشکلات بسیار جدی‌تری مواجه شده‌اند.

باکو ٨ نفر را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرد

فهرست ۲۳ کالای مشمول کنترل صادرات ژاپن شامل همه‌ی دستگاه‌های لیتوگرافی، تجهیزات حکاکی، ابزارهای استفاده‌شده برای پرداخت شیمیایی ویفر و آزمایش‌کننده‌های ماسک فرابنفش (EUV) می‌شوند.

این دستگاه‌ها در چندین شرکت ژاپنی ازجمله نیکون، توکیو الکترون، اسکرین هولدینگز و لیزرتِک ساخته شده‌اند. انتظار می‌رود قوانین جدید این کشور در ماه می رسماً اعلام و از ماه جولای اجرایی شوند؛ بنابراین، شرکت‌های چینی حداقل سه‌ ماه دیگر فرصت دارند تا تجهیزات موردنیاز خود را بخرند.

اضافه‌شدن ابزارهای تراشه‌سازی به قانون کنترل صادرات ژاپن به‌عنوان دنباله‌ی محدودیت‌های ایالات‌ متحده و هلند علیه چین انجام می‌شود. به‌هرحال، ژاپن به‌طورمستقیم به نام چین اشاره‌ای نکرده است.

جدیدترین مقررات صادراتی آمریکا واردات ابزارها و فناوری‌های تراشه‌سازی ایالات‌متحده را به چین محدود می‌کند؛ تجهیزاتی که از آن‌ها برای ساخت تراشه‌های منطقی یا ترانزیستورهای غیرمسطح با فرایندهای ۱۰ و ۱۴ و ۱۶ نانومتر یا کوچک‌تر، تراشه‌های NAND سه‌بعدی با ۱۲۸ لایه یا بیشتر و DRAM استفاده می‌شود. علاوه‌براین، آمستردام و واشنگتن فروش ابزارهایی را محدود می‌کنند که به شرکت‌های چینی اجازه می‌دهد از لیتوگرافی فرابفنش (EUV) استفاده کند.

SMIC تنها شرکت چینی است که می‌تواند تراشه‌هایی را با فرایندهای پیشرفته‌ی متکی به ترانزیستورهای FinFET تولید کند. این شرکت بیشتر روی فرایندهای تکامل‌یافته‌تر تمرکز کرده است و محدودیت‌های ایالات‌ متحده علیه چین باعث می‌شود این شرکت در استفاده از فناوری‌های کلاس ۱۰ نانومتری یا فرایندهای پیچیده‌تر با محدودیت‌ مواجه شود. محدودیت‌های جدید آمریکا و هلند و اکنون ژاپن توسعه‌ی ظرفیت تولید تراشه‌های ۱۴ نانومتری SMIC را تقریباً غیرممکن کرده است.

علاوه‌براین، YMTC پس‌ از مواجه‌شدن با محدودیت‌های ایالات‌ متحده، قصد دارد بخشی از نیروی کار خود را اخراج کند. بدین‌ترتیب، درحال‌حاضر تأثیر مقررات ژاپن روی این شرکت به‌طورکلی مشخص نیست.




+ 1
مخالفم - 0
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری