پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۳:۳۰
۱
۰
نسخه چاپی

اولین واکنش روزنامه همشهری به شکایت فراجا به خاطر کاریکاتور سردار رادان

روزنامه همشهری : محسن مهدیان-مدیرمسئول روزنامه همشهری در یادداشتی به شکایت فراجا و کاریکاتور منتشر شده از سردار رادان پرداخت.

 

اولین واکنش روزنامه همشهری به شکایت فراجا به خاطر کاریکاتور سردار رادان

 

 

محسن مهدیان نوشت: روزگذشته از دادسرای فرهنگ و رسانه احضاریه‌ای مبنی بر شکایت فراجا دریافت کردم. اصل شکایت برایم حیرت انگیز بود. دقیقا برای چه چیز باید توضیح می‌دادم؟ اینکه چرا از سردار رادان حمایت کرده‌ایم؟ چرا نوشتیم:«خدا قوت به شجاعت و جسارت سردار»؟ با این حال در جلسه بازپرسی حاضر شدم و درباره اتهام توضیح دادم. توضیح درباره کاریکاتور سردار رادان.

بعد از جلسه با خود کلنجار رفتم که موضوع شکایت را خبری کنم یا خیر، اما به‌نظرم رسید خبر این شکایت در این شرایط حساس و دشمنی‌ها، به نفع مجموعه فراجا نیست. لذا عبور کردم. تا اینکه خبر توسط عدلیه محترم منتشر شد.
از این‌رو آنچه در جلسه بازپرسی گفتم و نوشتم را در چند جمله مختصر خطاب به مخاطبان عزیز و فرماندهی محترم فراجا طرح می‌کنم.

یکم. تیتر یک همشهری چنین است: «تنهایی سردار» ذیل این تیتر در گزارش یک صفحه‌ای و 2 یادداشت به تقدیر از عملکرد فراجا در طرح حجاب پرداختیم و در ادامه از نهادهای کم کار و متولی در موضوع حجاب گلایه کردیم؛ البته پیشنهادهای تکمیلی هم داشتیم.
حالا سؤال این‌است که چطور از این تیتر و متن توهین تلقی شده است؟ فرض‌کنیم طرح، اشکال داشت. آیا از تیتریک و متن‌ها روشن نبود که نیت و غرض روزنامه توهین نیست؟ آیا این حمایت تمام قد را ندیدم و در یک طرح متوقف شدیم؟
بسیارخب؛ از این متن متوجه نیت روزنامه نشدیم، آیا سابقه رسانه هم روشن نبود؟

دوم. طرح مذکور اساسا کاریکاتور نیست. کاریکاتور یعنی اغراق در اجزای صورت که در این تصویر هیچ اغراقی در اجزای صورت دیده نمی‌شود. این طرح نقاشی چهره به‌صورت کارتون است که ممکن است مدیران فراجا وبرخی مخاطبان طرح مذکور را نپسندیده باشند و یا نزدیک به چهره سردار ندانند. با این فرض، آیا این اختلاف سلیقه، یعنی توهین؟
همشهری بارها طرح چهره مسئولان مختلف را منتشرکرده است. پیش‌تر طرح چهره آقای شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی را منتشر کردیم. در جریان استیضاح وزیر صمت، طرح چهره آقای فاطمی امین منتشر شد. این رویه حرفه‌ای مهم نبود تا برداشت توهین نکنیم؟

سوم. فرض‌کنیم این کاریکاتور باشد. آیا هر کاریکاتوری یعنی تمسخر و توهین؟ در این کشور‌کاریکاتور بسیاری از مسئولان درجه اول کشیده شده است. روسای قوا و شهردار و مسئولان سیاسی و غیره. همه باید تلقی توهین می‌کردند؟ با این تفسیر اساسا باید بساط کاریکاتور را از رسانه‌ها جمع کنیم. روح امام شاد؛ پیشنهاد می‌کنم حتما خاطره مرحوم کیومرث صابری(گل آقا) با امام را بخوانیم.
بگذریم؛ اما یک نکته کلیدی تر.
واقعیت این‌است که در یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای هستیم. جهاد تبیین فقط مربوط به رسانه‌ها نیست. همه مسئولان ما باید آرایش جنگی بگیرند. در این جنگ تمام عیار که همه در یک جبهه در حال تقابل با اهریمن و خناسان رسانه‌ای هستیم، تقابل با رسانه‌های انقلابی منطقی است؟
آیا نظام را در مظان این اتهام قرار نمی‌دهیم که سعه صدر مواجهه با رسانه‌ها را ندارد؟ پیشنهاد می‌کنم فردای انتشار این خبر رسانه‌های ضدانقلاب را مرور کنید.
خلاصه با شناختی که از سردار وجود دارد بعید است این شکایت با رضایت ایشان باشد؛ اما اگر هم‌ چنین باشد هیچ تغییری در نگاه ما نسبت به این نهاد انقلابی ایجاد نمی‌کند و همشهری همچنان تمام قد از فراجا حمایت خواهد کرد.‌‌

 



+ 1
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری