پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۱۳
۰
۰
نسخه چاپی

طرز تهیه خورشت آلو مسما شمالی درجه یک

طرز تهیه خورشت آلو مسما شمالی درجه یک
خورش آلو مسما یکی از انواع خورش های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که از خورش های مجلسی محسوب می شود.

تیتربرتر: خورش آلو مسما یکی از خورش های معروف استان گیلان است که در این استان با نام شیرین قاتق هم شناخته می شود. این خورش خوشمزه طعمی ترش یا ملس دارد که برای کسانی که عاشق غذاهای ترش مزه هستند یک پیشنهاد مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش آشپزی شمالی و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش آلو مسما در ادامه با ما همراه باشید.

طرز تهیه خورشت آلو مسما

خورشت آلو مسما به صورت متداول با گوشت مرغ طبخ می شود ، ولی می توان آنرا با گوشت خورشتی مانند گوشت گوسفندی و گوساله هم تهیه کرد. توجه داشته باشید برای استفاده از گوشت قرمز باید مقدار قابل توجهی گوشت برای این خورش استفاده کنید شما می توانید در تهیه این خورشت از آلوهای مختلف و یا قیسی نیز استفاده کنید و به دلخواه با افزودن کمی آبغوره مزه آن را متعادل و ملس کنید. با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر خورش آلو مسما تهیه کنید. 

مواد لازم

سینه و ران مرغ            ۴ تکه
پیاز                            ۳ عدد
آلو خورشتی                 ۸ تا ۱۲ عدد
رب گوجه فرنگی            ۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه         به مقدار کافی
زردچوبه و روغن           به مقدار کافی

خورشت آلو مسما
خورشت آلو مسما

 

مراحل پخت خورشت آلو مسما

مرحله اول

برای تهیه خورش آلو مسما خوشمزه ابتدا تکه های مرغ را درون یک سینی قرار می دهیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را با یک قاشق غذاخوری روغن مایع ترکیب می کنیم و روی گوشت مرغ می مالیم.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه خورشت اناربیج اصل گیلانی

مرحله دوم

در این مرحله تکه های گوشت مرغ را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کنار می گذاریم تا طعم ادویه ها را جذب کنند. پس از گذشت این زمان یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و چند قاشق غذاخوری روغن مایع اضافه می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد، تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا تمام قسمت های گوشت مرغ به صورت یکدست سرخ شوند، سپس از قابلمه خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله پیازها را به صورت خلالی یکدست و نازک خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا پیازها نرم و رنگ شان کاراملی شود، سپس آلوها را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا آلوها را هم کمی تفت می دهیم، سپس رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم و چند دقیقه تفت می دهیم تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود. در ادامه تکه های گوشت مرغ را به قابلمه اضافه می کنیم.

خورشت آلو مسما
خورشت آلو مسما

 

مرحله ششم

در این مرحله مواد را کمی تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند، سپس ۲ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد. توجه داشته باشید که این خورش با آب بسیار کم سرو می شود.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب درون قابلمه کشیده شد و خورش به روغن افتاد، مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا طعم ادویه ها را جذب کند.

مرحله هشتم

نکته ای که باید در مورد این خورش در نظر باشیم این است که اضافه کردن چاشنی های دیگر مثل آبغوره، آب نارنج یا رب انار به آن سلیقه ای می باشد. در نهایت خورش را در ظرف مورد نظرمان میکشیم و به همراه برنج سرو می کنیم.

فوت و فن های دستور پخت خورش آلو مسما

  • آب خورشت آلو مسما باید کم و غلیظ باشد.
  • زعفران را در انتها اضافه کنید تا رنگ و بوی آن حفظ شود.
  • به دلخواه می توانید ۱ ق چای خوری گلاب در انتهای پخت اضافه کنید.
  • به دلخواه می توانید هسته های آلو را خارج کنید و کمی قبل از افزودن به خورش خیس کنید.
  • اگر آلو شما ترش تر بود می توانید مقدار شکر را بیشتر بریزید و اگر خیلی شیرین بود کمی آبغوره اضافه کنید.


+ 0
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری