پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۸
۱
۰
نسخه چاپی

آیا ابر تورم در راه است؟

آیا ابر تورم در راه است؟
وزیر اقتصاد در حالی از کاهش تورم ماهانه فروردین نسبت به اسفند خبر داد که طبق گزارش بانک مرکزی، تورم ماهانه به ۵.۱ درصد رسیده است.

تیتربرتر: مرکز آمار تورم نقطه‌ای فروردین سال جاری را 55.5 درصد اعلام کرده است. بررسی جزئیات این گزارش روایتگر ثبت یک رکورد جدید توسط این شاخص قیمتی است؛ بطوریکه تورم نقطه ‌به نقطه فروردین امسال در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. تورم نقطه‌ای، تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را مقایسه می‌کند. بررسی این شاخص در میان استان‌های کشور می‌تواند تحلیلی از درصد تغییرات قیمت‌ها در مقطع مذکور ارائه کند. 

بررسی روند تورم نقطه‌ای در یک دهه اخیر

بر اساس داده‌های مرکز آمار،  تورم نقطه به نقطه  طی بازه فروردین 1392 تا فروردین سال جاری با فراز و فرودهایی همراه بود است. با این حال روند این شاخص طی مدت مذکور در مدار صعودی قرار گرفته است.

تورم نقطه‌ای کشور در اولین ماه امسال برابر با 55.5 درصد برآورشده است. با نگاهی به آمارهای اعلام شده مشاهده می‌شود این رقم در ۱۰ سال اخیر یک رکورد محسوب شده و دومین قله تورمی را در مدت بررسی به جا گذاشته است. 

پایش تورم نقطه‌ای از ثبت نخستین رکورد در اردیبهشت سال 98 خبر می‌دهد، بطوریکه در آن زمان خانوارهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال قبلش 52.1 درصد بیشتر  برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کردند.

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی مهم یک اقتصاددان از نرخ تورم

این شوک قیمتی اگرچه در ادامه تخلیه شده و در فروردین 1399 به 19.8 درصد رسید، اما جهش‌های متوالی تورم نقطه‌ای در دو سال گذشته موجب شده تا در اولین ماه بهاری امسال رکورد جدیدی در تغییرات قیمت‌ها ثبت شود.

ابر تورم خرداد ماه

 اقتصاددانان پیش بینی ابرتورم در خردادماه دارند، حال این سئوال پیش می آید که برای مدیریت این مسئله چه کار باید کرد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفتگویی درباره احتمال وقوع ابرتورم در خردادماه گفت: بعضی کارشناسان اقتصادی سال گذشته نیز ابرتورم را پیش بینی می کردند اما ابرتورم محقق نشد. به نظر می آید کارشناسانی که این طور پیش بینی می کنند با شرایط اقتصادی داخلی و بین المللی ما آشنا نیستند.

وی با بیان اینکه ابرتورم در ایران تحقق نخواهد یافت، افزود: ابرتورم را آلمان تجربه کرد که بین جنگ جهانی اول و دوم دچار آن شد و بعدها ۱۴ صفر از روی پول ملی اش برداشت. فرانسه نیز چنین وضعیتی را شاهد بود که بعدها ۶ صفر را از پول ملی اش حذف کرد. نمونه دیگر زیمباوه را می توان مثال زد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: در ایران ابرتورم محقق نمی شود، اتفاقا این گونه اظهارنظرها اثر روانی منفی بر روی افکارعمومی جامعه دارد. به عبارت دیگر عامل مهم تورم مان، انتظارات تورمی است. انتظارات تورمی را این گونه اظهارنظرها دامن می زند.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به شرایط اقتصادی کشور از دهه پنجاه تاکنون ادامه داد: بهتر است کارشناسانی که می خواهند اظهارنظر کنند، تجربیات کشورهای مختلف را بررسی کنند. تجربه ایران نیز از ۵ دهه قبل تاکنون نشان می دهد که هیچ گاه ظرفیت برای ابرتورم وجود نداشته است.

برنامه هفتم مسئله‌محور است

داوود منظور - معاون رئیس‌جمهوری - با اشاره به فرآیند تدوین برنامه هفتم، اظهار کرد: سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری محور و چارچوب اصلی تدوین برنامه هفتم است و بهترین راهکارها برای مسئله‌های کشور در حوزه‌های مختلف ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه برنامه هفتم برنامه مسئله‌محور است، ادامه داد: برنامه هفتم هماهنگی بین دستگاه‌هایی اجرایی جهت تحقق سیاست‌های مصوب هیات دولت را تسهیل خواهد کرد. معاون رئیس‌جمهوری افزود: در دوره پنج ساله به روش‌های حل مسائل کشور پاسخ مناسب و عملی داده شده است.

تورم
تورم

 

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، وی برخی از ویژگی‌های برنامه هفتم را برشمرد و گفت: تامین امنیت غذایی از موضوعات بسیار مهمی است که در برنامه هفتم به آن توجه ویژه‌ای شده و تدابیر اندیشیده شده در برنامه هفتم، کشور را در تامین بخشی از کالاهای اساسی خودکفا خواهد کرد.

منظور در مورد تدابیر در نظر گرفته شده برای افزایش بهره‌وری گفت: با استفاده از فن آوری‌های نوین و با حمایت حداکثری دولت بهره‌وری تولید افزایش پیدا می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: تا پایان برنامه هفتم هدف‌گذاری شده که تورم تک رقمی شود. به گفته او، در طول اجرای برنامه هفتم وظیفه تامین مالی، هماهنگی، نظارت، کنترل و پیگری بر عهده سازمان برنامه بودجه خواهد بود.

عوامل ساختاری تورم زا در اقتصاد ایران تا حد خوبی تحت مدیریت و کنترل است

در خصوص ریل گذاری کوتاه مدت و میان مدت دو سند مهم و مورد استناد برای فعالیت های اقتصادی بخش های مختلف اقتصادی دولت گفت: در خصوص تحولاتی که در حوزه اسمی و قیمتی اقتصاد و بخش واقعی و حوزه تولید رخ داده،
باید به این نکته توجه داشت که در موضوع بخشهای اسمی، قیمتها و تورم به صورت کلی، علل و ریشه های تورم ۵ سال اخیر را که پدیده مزمنی به شمار می رود باید گفت که این پدیده منجر به افزایش نا اطمینانی تولیدکنندگان نسبت به قیمتها شده و منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است.

شرایطی که در تورم جهانی سال قبل وجود داشت و ناآرامی هایی که در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ منجر به تلاطم ارزی در پاییز و زمستان سال قبل شد که مجموعا اگر عوامل ساختاری و کوتاه مدت را مورد توجه قرار دهیم عوامل ساختاری تورم زا در اقتصاد ایران تا حد خوبی تحت مدیریت و کنترل است و اکنون بی انضباطی دولتها کنترل شده و همچنین عوامل حوزه بی انضباطی های پولی نیز هم اکنون تحت کنترل است.



+ 1
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری