پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۰۴ خرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۳۱
۲
۰
نسخه چاپی

ارتش تراکوتا؛ ارتش باستانی چین

ارتش تراکوتا؛ ارتش باستانی چین
شهر ممنوعه نام منطقه ای در پکن، پایتخت چین است که به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری چین به حساب می آید.

تیتربرتر: «ارتش سفالین» ‌ یکی از حیرت‌انگیزترین اکتشافات چین باستان است. این ارتش در حقیقت مجموعه‌ای از مجسمه‌های سفالین است که به عنوان سربازان «کین شی هوانگ» ‌ (Qin Shi Huang)، نخستین امپراتور چین ساخته شدند. با تحقیق درباره «ارتش سفالین» ‌ می‌توانیم اطلاعات زیادی درباره جامعه ۲۲۰۰ سال پیش چین به دست آوریم.

 در سال ۱۹۷۴ باستان شناسان توانستند ارتشی را پیدا کنند که در استان Shaanxi کشور چین در نزدیکی مقبره ی امپراطور اول چین، در زیر خاک خفته بودند. چین از آن دست کشورهای شگفت انگیزی است که به طور مدام کشف های عجیب و حیرت آوری در آن می شود. با این حال پیدا شدن یک ارتش ۸ هزار نفری سفالی اندازه ی انسان مطمئنا یکی از حیرت آورترین کشف های تاریخ چین بوده است که هر کسی را خیره می کند. این ارتش ۸ هزار نفره ی سفالی کاملا به سلاح ها مجهز بودند، در کنار سمت شرقی گورستانی که در آن دفن شده بودند، بود.

قطعا کشف ارتش تراکوتا یا همان ارتش سفالی چین یکی از جالب ترین کشف های تاریخ کشور چین بوده است. طبق آن چه که باستان شناسان تخمین زده اند، قدمت این سربازهای سفالی به سال ۲۲۰ تا ۲۱۰ قبل از میلاد مسیح برمی گردد و هر سربازی یک ویژگی خاص دارد و در کمال تعجب باید بگوییم که چهره ی هیچ دو سربازی شبیه به هم نیست!

در واقع رازهای زیادی درباره ی تراکوتا هست اما در این ۴۰ سال، باستان شناسان موفق شده اند تا جزییات باور نکردنی زیادی را درباره ی سربازهای زمینی کشف کنند.

ارتش تراکوتا در نزدیکی شهر باستانی Xianyang قرار دارد و در نقشه های امروزی کشور چین، این منطقه متعلق به کوه های لیشان در منطقه ی لینتونگ و تقریبا در فاصله ی ۶۶۰ مایلی از جنوب غرب پکن است.

بیشتر بخوانید:

از دیوار تا ساحل چین

دانشمندان بر این باورند که کل این گورستان زیر زمینی در واقع انعکاسی از داخل و خارج کاخ امپراطوری آن دوران بوده است. در واقع در سال ۱۹۷۴ کشاورزان محلی منطقه در حال حفاری بودند که ناگهان یک سر سفالی به بیرون افتاد.

 ارتش تراکوتا
ارتش تراکوتا

 

این کشاورزان که از اهمیت آن چه که پیدا کرده بودند بی خبر بودند، سر پیدا شده را برداشتند و با خود به خانه بردند. چندین ماه بعد دانشمندان از این کشف با خبر شدند و به محل آن رفتند تا منبع این اشیای سفالی را پیدا کنند.

داستان ارتش سفالی

کین شی هوانگ (Qin Shi Huang) به‌عنوان موسس سلسله کین (Qin) توانست کشور چین را متحد کند و از سال ۲۲۱ تا ۲۰۷ پیش از میلاد به‌عنوان نخستین امپراتور چین بر این سرزمین حکومت کند. در میان چندین بنای بزرگ و عظیمی که او در دوران حکومت خود دستور ساخت آن‌ها را داد، نسخه اولیه دیوار چین نیز وجود داشت که در مرزهای شمالی این کشور ساخته شد. هدف از این کار کردن از این مرزها در برابر حمله همسایگان بربر شمالی این کشور بود. بااین‌وجود مهم‌ترین و اصلی‌ترین پروژه ساخته شده به دستور امپراتور کین را می‌توان یک آرامگاه بزرگ دانست که در شهر باستانی شی آن (Xi’an) برای این حاکم ساخته شده است. این مقبره که توسط تعداد ۶ هزار سرباز سفالین با اندازه‌های واقعی حفاظت می‌شد، برای مدت ‌زمان ۲ هزار و ۲۰۰ سال پس از مرگ او مخفی باقی مانده بود. 

 ارتش تراکوتا
ارتش تراکوتا

 

مجموعه آرامگاهی کین شی هوانگ بزرگ اما ناتمام

در ماه مارس سال ۱۹۷۴ کشاورزانی که در حال حفر زمینی در نزدیکی ۳۶ کیلومتری شی آن بودند، با دیدن یک حفره که در آن تعداد ۶ هزار سرباز سفالین انسان‌ نما، حضور داشتند، شگفت‌ زده شدند. مدتی بعد مشخص شد که این منطقه، مقبره امپراتور کین بوده است و اکتشافات اصلی تقریبا بلافاصله شروع شدند. تاریخدانان بر این باورند که تعداد ۷۰ هزار کارگر برای مدت ‌زمانی نزدیک به سه دهه بر روی این مقبره کار کرده‌اند. تا به امروز باستان ‌شناسان توانسته‌اند تا مجموعه‌ای به مساحت ۵۱.۸ کیلومترمربع از این مجموعه را کشف کنند. این اکتشافات شامل ۸ هزار سرباز سفالین و تعداد زیادی از ارابه و اسب، یک تپه هرمی به عنوان مقبره امپراتور، بقایای کاخ، دفاتر، انبارها و اصطبل‌ها می‌شود. علاوه بر حفره یاد شده که ۶ هزار سرباز سفالین را در خود جای داده بود، حفره‌ای دیگر نیز یافته شد که در آن سواره ‌نظام و پیاده ‌نظام کاملی از جنس سفال وجود دارد. سومین حفره کشف شده نیز حاوی افسران بالارده و ارابه‌ها بود. چهارمین حفره کشف شده کاملا خالی بود و حدسی که در این باره زده می‌شود این است که این حفره در زمان مرگ امپراتور، نیمه ‌کاره رها شده است.

کین، حاکمی نیرومند و موثر اما بی رحم

پس از یک دوره ۲۰۰ ساله جنگ که با نام دوران جنگ ایالت‌ها شناخته می‌شود، کین شی هوانگ به‌واسطه متحد ساختن تمامی استان‌ها تحت نظارت یک دولت مرکزی و با انتخاب شهر شیان یانگ (Xianyang) به‌عنوان پایتخت برای خود اعتبار بالایی به دست آورد. پایداری حکومت او موجب شد تا چین بتواند پیشرفت‌های بزرگی را در سیاست، اقتصاد و فرهنگ تجربه کند. ازجمله این پیشرفت‌ها می‌توان به معرفی یک استاندارد برای نوشتن کتیبه‌ها، ایجاد یک سیستم کانال ‌بندی و راه کشی، پیشرفت‌های بزرگ در فلزشناسی، مقیاس استاندارد برای وزن و ساخت پروژه‌های بسیار بزرگ عمومی مانند دیوار بزرگ چین اشاره کرد. بااین‌وجود کین به بی‌رحم بودن نیز مشهور بود: او دستور داد تا تعداد زیادی از محققانی که ایده‌هایی بر ضد او داشتند را به قتل برسانند. همچنین او نسبت به جان سربازانی که در ساخت این پروژه‌های بزرگ ازجمله مقبره خود او فعال بودند، کمترین توجه را داشت. تعداد زیادی از هنرمندان و کارگران در طول ساخت این سازه‌ها جان خود را از دست دادند و در عین حال نیز بسیاری از افراد دیگر نیز به خاطر حفاظت از موقعیت مکانی این مقبره و مخفی نگاه ‌داشتن گنج‌های دفن شده و محل  ساخت آن، کشته شدند.

 ارتش تراکوتا
ارتش تراکوتا

 

سربازان ارتش سفالین دارای مشخصاتی منحصربه فرد

ارتش سفالین متشکل از سربازان عادی، کمان داران، اسب‌ها و ارابه‌هایی بود که با آرایش نظامی در اطراف مقبره امپراتور ساخته شده بودند تا از او در دنیای پس از مرگ حفاظت کنند. فرایند پرزحمت ترمیم این مجسمه‌ها (بسیاری از آن‌ها پس از مرگ امپراتور کین با تخریب توسط مخالفان او روبرو شده بودند) نشان داد که این مجسمه‌های ویژه با استفاده از قالب و یک سیستم اولیه خط تولید ساخته شده بودند. علیرغم این‌که دست‌های بسیاری از آن‌ها دقیقا مشابه با یکدیگر بود و تنها ۸ قالب برای شکل دادن به سر آن‌ها استفاده شده بود، پس از ساخت قسمت اصلی سر به کمک گل، ویژگی‌های متفاوتی به‌صورت هر یک از آن‌ها افزوده شده بود. نتیجه این امر این بود که هر یک از این سربازان از نظر مشخصات ظاهری چهره با دیگری متفاوت بودند. این موضوع به‌خوبی نشان ‌دهنده سطح بالای هنرمندی و توانایی ساخت در میان چینی‌های باستان است.

سربازان ارتش تراکوتا چطور ساخته شده اند؟

طبق نشنال جئوگرافیک ارتش ارواحی چین یا همان ارتش سفالی چین از گل سفال و خاک رس درست شده اند و همه ی آن ها کار دست هستند. باستان شناسان تخمین زده اند که در آن دوران هنرمندانی که این سربازان را ساخته اند حداقل ۱۰ سال را برای ساخت آن ها صرف کرده اند تا بتوانند ۸ هزار سرباز را در اندازه های واقعی و با بهترین و بیشترین جزییات ممکن بسازند. متخصصان باستان شناسی همچنین بر این باورند که حداقل ۸۷ استاد مجسمه ساز در این کار شرکت داشته اند که هر کدام از آن ها یک تیم حداقل ۱۰ نفره داشته است و طبق این اطلاعات آنها می توانسته اند در ماه حداقل یک سرباز بسازند.

 ارتش تراکوتا
ارتش تراکوتا

 

کین شی در واقع اولین پادشاه چینی ها بود که توانست به عنوان یک امپراتور تمامی ارتش چین را مرتب کرده و انسجام ببخشد. عمده ی شهرت کین شی به خاطر قدرت او در وضع قوانین و همچنین اجرای آن ها به وجود آمده بود. قانون گرایی او زبانزد هر کس حتی دشمنانش بود. ازدیگر کارهایی که کین شی در طول فرامانرواییش انجام داد این بود که مردم را از مکتب کنفوسیوس کاملا منع کرد و هر کتابی که مربوط به او بود را سوزاند. محققان و تاریخ شناسان بالاتفاق می گویند که چین از زمانی شروع به پیشرفت کرد که کین شی آن را به یک پارچگی و استحکام رساند. حتی جالب است بدانید که نام فعلی سرزمین چین از این امپراتور الهام گرفته شده است.

امپراتور کین شی زمانی که با نوشیدن شربتی برای جاودانه شدن مسموم شد و از دنیا رفت، در مقبره ی او سربازان تراکوتا را به همراه او گذاشتند تا این سربازها به اعتقاد و باور چینی ها در دنیایی که پس از مرگ در انتظار کین شی بود از محافظت کنند. مقبره ای که حاوی پیکر کین شی و سربازان تراکوتا بود، برای ساختش نزدیک به ۳۷ سال زمان صرف شد و بر اساس کتب تاریخی کارگرانی که در ساخت این مقبره شرکت داشتند همگی زنده به گور شدند تا کسی از محل دفن کین شی با خبر نشود. در این جا باید این نکته را بگوییم که زمانی که سربازان تراکوتا پیدا شدند، محققان بر اساس کتب مختلف دست به کاووش برای پیدا کردن مقبره ی کین شی بزرگ نیز زدند ولی در آخر آن را پیدا نکردند. می گویند که در مقبره ی کین شی سقفی از آسمان با طلا و جواهر درست کرده اند و پر است از طلا و جواهرات گم شده.

دانستنی هایی درباره ی ارتش تراکوتا

  • ارتش تراکوتا به زبان چینی، 秦始皇陵兵马俑 نوشته می شود.
  • تراکوتا امروزه به عنوان یک سبک طراحی ساختمانی و معماری که در آن ماده ی اصلی سفال قرمز رنگ است، شناخته می شود.
  • صاحب ارتش تراکوتا امپرتور کین شی، در اثر خوردن ترکیبی از جیوه، گرده ی یشم سبز و یک جوشانده ی سنتی که کیمایگران برای زندگی جاودانه برای او درست کرده بودند، از دنیا رفت.
  • دانشمندان و کارشناسان بالاتفاق می گویند که صورت سربازان تراکوتا بر اساس رنگ و مشخصات اصلی سربازان امپراتور چین کین شی ساخته و رنگ آمیزی شده اند.
  • هیچ کدام از این ۸ هزار سرباز شبیه به یکدیگر نیستند و همگی با هم حتی در کوچک ترین جزئیات تفاوت دارند.
  • سه سردابه ای که در این مقبره وجود دارد، دارای دسته بندی متفاوت و با دسته ی مختلفی از سربازان هستند.
  • تنها عضو ارتش تراکوتا سربازان نیستند بلکه احشامی همچون اسب و وسایلی همچون ارابه، نیزه و شمشیر نیز در این ارتش سفالین وجود دارند.
  • کشاورزانی که برای اولین بار خیلی اتفاقی سر سفالین یکی از سربازان تراکوتا را پیدا کردند هیچ گاه قصد نداشتند تا رازشان را برملا سازند! آن ها می ترسیدند که این سر و هر آن چه که به همراهش بود دارای نیرهای تاریک جادویی و باستانی باشد و نفرینش آن ها را گرفتار کند.


+ 2
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری