پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
۲
۰
نسخه چاپی

رقابت نزدیک اردوغان و قلیچداراوغلو در نظرسنجی‌ها

جماران : در حالی که ترکیه در حال آماده شدن برای برگزاری اولین دور دوم انتخابات برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود در روز یکشنبه است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان، در یک نظرسنجی آماری تقریبا در موقعیت برابری قرار دارند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از رای دهندگان بلاتکلیف هستند.

رقابت نزدیک اردوغان و قلیچداراوغلو در نظرسنجی‌ها

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان، در یک نظرسنجی آماری تقریبا در موقعیت برابری قرار دارند. این در حالی است که بخش قابل توجهی از رای دهندگان بلاتکلیف هستند.

به گزارش المانیتور، در حالی که ترکیه در حال آماده شدن برای برگزاری اولین دور دوم انتخابات برای انتخاب رئیس جمهور بعدی خود در روز یکشنبه است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان، در یک نظرسنجی آماری تقریبا در موقعیت برابری قرار دارند. این  در حالی است که بخش قابل توجهی از رای دهندگان بلاتکلیف هستند.

اعلام آمادگی پوتین برای مذاکره با اوکراین

المانیتور در تازه ترین نظرسنجی به سراغ 970 نفر رفته و از آنها درباره دومین دور انتخابات ریاست جمهوری ترکیه سوال کرده است.این نظرسنجی حاکی از رقابت تنگاتنگ میان اردوغان و قلیچداراوغلو است. رقابت نفس گیری که بسیاری آن را پیچیده‌ترین رقابت انتخاباتی تاریخ مدرن ترکیه می‌دانند.

براساس این نظرسنجی، 40 درصد از پاسخ دهندگان از اردوغان و 39 درصد از قلیچداراوغلو حمایت می کنند. 15 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی تنها پنج روز قبل از انتخابات اعلام کردند که هنوز نمی‌دانند رای خود را در سبد کدام کاندیدا می‌اندازند.  اقتصاد، پناهندگان و عدالت به عنوان سه موضوع اصلی که پاسخ دهندگان آن را چالشی برای کشور می دانند در این نظرسنجی برجسته شدند.

در انتخابات 14 ماه مه، نه اردوغان و نه قلیچداراوغلو اکثریت لازم ( بالای 50 درصد) را برای انتخاب در دور اول کسب نکردند. در دور نخست، رجب طیب اردوغان، رقابت را با اختلافی نزدیک به پنج امتیاز به پایان رساند (اردوغان و قلیچداراوغلو به ترتیب 49.52 درصد و 44.88 درصد آرا را کسب کردند) اما این اولین رقابتی بود که اردوغان در طول بیش از دو دهه قدرت خود نتوانست در آن به طور کامل پیروز شود.

باسابقه‌ترین رهبر ترکیه اکنون پس از غلبه بر همه چالش‌های انتخاباتی که با آن روبرو بوده است، با اولین دور دوم انتخاباتی خود مواجه است. ترکیه همزمان با این انتخابات درگیر یکی از عمیق‌ترین بحران‌ها بخصوص در حوزه اقتصادی است. بر اثر زمین لرزه های 6 فوریه  بیش از 50000 نفر در جنوب این کشور جان خود را از دست دادند و این چالش هم مشکلات مالی ترکیه را تشدید کرد.

اکثریت پاسخ دهندگان نیز معتقدند مهم ترین مسئله ای که ترکیه با آن مواجه است اقتصاد است. بیش از 57 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که قیمت مواد غذایی و تورم بزرگترین مشکل در کشور است.

بانک مرکزی ترکیه که استقلال آن در چند سال گذشته تا حد زیادی از بین رفته است، تحت نفوذ اردوغان از یک سیاست پولی بسیار نامتعارف پیروی می کند. در حالی که سایر کشورها نرخ های بهره خود را برای مهار تورم افزایش دادند، بانک مرکزی ترکیه چندین کاهش نرخ بهره را اعمال کرد و آن را به 8.5 رساند. بسیاری نظریه اقتصادی غیرمتعارف اردوغان را که استدلال می‌کند نرخ‌های بهره بالاتر باعث تورم بالاتر می‌شود، مقصر تورم سرسام‌آوری می‌دانند که در اواخر سال گذشته به 85.5 درصد اما در آوریل به زیر 45 درصد رسید.

با این حال، قلیچداراوغلو نتوانسته است رای دهندگان را متقاعد کند که می تواند اقتصاد را احیا کند، به طوری که 52 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در مورد اقتصاد به اردوغان اعتماد دارند و 48 درصد گفتند که به قلیچداراوغلو اعتماد دارند.

در مقابل، در مورد موضوع پناهندگان در ترکیه، به نظر می رسد رهبر اصلی مخالفان توانسته است اعتماد بیشتری را در میان رای دهندگان جلب کند. از میان پاسخ دهندگان، 57 درصد گفتند که در این زمینه به قلیچداراوغلو اعتماد بیشتری دارند در حالی که 43 درصد گفتند که به اردوغان اعتماد دارند.

اکثریت فراگیر پاسخ دهندگان، 71 درصد، گفتند که پناهندگان باید هر چه زودتر به کشور خود بازگردند. تنها 5 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که تصمیم باید به عهده آنها باشد، و 20 درصد گفتند که باید تنها زمانی بازگردند که این بازگشت برای آنها ایمن باشد.

44 درصد پاسخ دهندگان در پاسخ به این سوال که آیا آنها از آشتی ترکیه با دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه حمایت می کنند، بله و 24 درصد پاسخ منفی دادند.

بحث عمومی پیرامون پناهجویان به ویژه در مبارزات انتخاباتی پس از اینکه سینان اوغان، نامزد راست افراطی، 5.17 درصد را به دست آورد، داغ شد . بازگشت فوری و اجباری پناهندگان موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی اوغان و اتحاد راست افراطی او آتا بود.

حمایت غیرمنتظره‌ای که اوغان در دور اول به دست آورد، قلیچداراوغلو را مجبور کرد که لفاظی‌های خود علیه پناهندگان را ادامه دهد.  او در اوایل این هفته با لحنی غیرمعمول، پناهندگان را مجرمانی بالقوه توصیف کرد و متعهد شد که به محض انتخاب شدن، آنها را به کشورهایشان بازگرداند. اظهارات او نتوانست اوغان را تحت تاثیر قرار دهد و او حمایت خود را از اردوغان در دور دوم انتخابات روز یکشنبه اعلام کرد.

با این حال، هنوز مشخص نیست که حمایت اوغان تا چه اندازه شانس اردوغان را افزایش می دهد. ائتلاف انتخاباتی راست افراطی که اوغان نامزد مشترک آن بود پس از دور نخست از هم پاشیده شده و برخی از وزنه های سنگین این ائتلاف حمایت خود از قلیچداراوغلو را اعلام کردند.

بر اساس این نظرسنجی، سومین مشکل بزرگی که ملت با آن مواجه است، عدالت قضایی است و 11 درصد از پاسخ دهندگان آن را در صدر قرار داده اند. منتقدان دولت مدت‌هاست که استدلال می‌کنند که استقلال قوه قضاییه تحت ریاست اجرایی اردوغان، از بین رفته است.

در همین حال، به نظر می‌رسد تلاش‌های اردوغان برای تبدیل امنیت ملی به موضوع اصلی مبارزات انتخاباتی با متهم کردن ائتلاف انتخاباتی شش حزبی مخالف و نامزد آنها قلیچداراوغلو به عنوان همدستان گروه‌های غیرقانونی تا حدودی شکست خورده است. تنها 3 درصد از پاسخ دهندگان معتقدند که امنیت ملی مهمترین مسئله ای است که امروز کشور با آن مواجه است. با این حال، 57 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که در مسائل مربوط به امنیت ملی بیشتر به اردوغان و 43 درصد گفتند که به رقیب او اعتماد دارند.

مبارزات انتخاباتی شدید در هفته‌های پایانی قبل از رای‌گیری در 14 می، شاهد موضع گیری‌های نه چندان مناسب بود. اردوغان در طول راهپیمایی عظیم خود در استانبول، یک تبلیغ تبلیغاتی پخش کرد که طوری طراحی شده بود که انگار رهبران شبه نظامی کرد غیرقانونی در حال خواندن آهنگ تبلیغاتی بلوک شش حزبی مخالف هستند.

قلیچداراوغلو به نوبه خود روسیه را به مداخله در انتخابات این کشور برای حمایت از اردوغان با استناد به "اطلاعات ملموس" متهم کرد.

 در پاسخ به این سوال که آیا آنها به اتهامات مخالفان مبنی بر ساختن ویدئوهایی از سوی روسیه برای هدف قرار دادن نامزدهای اپوزیسیون اعتقاد دارند یا خیر، تنها 21 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که این ادعا را باور کرده اند و  این در حالی بود که 40 درصد آن را ناصحیح و 39 درصد گفته‌اند نظری در این باره ندارند.

بیش از 61 میلیون نفر در داخل کشور واجد شرایط رای دادن در دور دوم انتخابات روز یکشنبه هستند، اما اردوغان و قلیچداراوغلو هر دو از این بیم دارند که استقبال قابل توجهی از دور دوم انتخابات صورت نگیرد. در دور نخست انتخابات 88 درصد از واجدین شرایط شرکت کرده بودند.

براساس نظرسنجی المانیتور، 6 درصد از پاسخ دهندگان قصد ندارند در دور دوم انتخابات شرکت کنند. این نظرسنجی نشان داد که 14 درصد از پاسخ دهندگان به همان نامزدی که در دور اول رای داده بودند رای نخواهند داد.




+ 2
مخالفم - 1
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری