پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۰۶ خرداد ۱۴۰۲ ۰۵:۴۰
۱
۰
نسخه چاپی

درخواست فوری عمران خان/ هشدار درباره هرج و مرج

فارس : «عمران خان»، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز جمعه خواستار گفت‌وگوهای فوری میان مقام‌های کشور شد. او این اظهارات را در شرایطی مطرح کرد که فشارها بر او در بحبوحه سرکوب دستیاران ارشد و حامیانش شدت گرفته است.

درخواست فوری عمران خان/ هشدار درباره هرج و مرج

نخست‌وزیر سابق پاکستان ضمن هشدار درباره وقوع هرج و مرج در این کشور خواستار گفت‌وگوی فوری با مقام‌های دولت این کشور شد.

«عمران خان»، نخست‌وزیر سابق پاکستان روز جمعه خواستار گفت‌وگوهای فوری میان مقام‌های کشور شد. او این اظهارات را در شرایطی مطرح کرد که فشارها بر او در بحبوحه سرکوب دستیاران ارشد و حامیانش شدت گرفته است. 

ادعای رسانه فرانسوی: روسیه، ایران و هند کانال سوئز را دور خواهند زد

عمران خان از زمانی که سال گذشته در یک رأی‌گیری پارلمانی از قدرت کنار گذاشته شد درگیر کشمکش‌هایی با ارتش بوده است. می‌می‌گوید این رأی‌گیری توسط ژنرال‌های ارشد ارتش سازمان‌دهی شده بود. ارتش این موضوع را تکذیب می‌کند. 

تنش‌ها اوایل ماه جاری میلادی اوج گرفت. در این زمان، حامیان عمران خان بعد از دستگیری کوتاه او در روز ۹ ماه مه اقدام به برگزاری تظاهرات‌های خشونت‌آمیز کردند. 

نخست‌وزیر سابق پاکستان در گفت‌وگوی زنده‌ای که در شبکه یوتیوب پخش شد گفت: «می‌خواستم خواستار گفت‌وگو شوم زیرا چیزی که الان دارد اتفاق می‌افتد راه حل نیست. او هشدار داد کشور در حال حرکت به سمت هرج و مرج است. 

ناآرامی‌های سیاسی در حالی بدتر شده است که پاکستان با بدترین بحران اقتصادی خود در دهه‌های اخیر مواجه است. تورم در بالاترین حد خود قرار دارد، رشد اقتصادی ضعیف است، و این نگرانی وجود دارد که اسلام‌آباد ممکن است بدهی‌های خارجی را نکول کند. 

بسیاری از دستیاران ارشد خان اندکی پس از آنکه طرفداران او به تعدادی از تأسیسات نظامی در سراسر کشور یورش برده و آنها را به آتش کشیدند دستگیر شدند. بسیاری از آنها آزاد شده‌اند و اندکی بعد استعفای خود را از حزب خان اعلام کردند. ده‌ها تن از رهبران رده میانی دیگر نیز از این حزب جدا شده‌اند. 

عمران خان گفته که این افراد تحت فشار مجبور به استعفا شده‌اند تا او تضعیف شده و حزبش برچیده شود. نخست‌وزیر سابق پاکستان حزبش را از حمله به تأسیسات نظامی در جریان ناآرامی‌ها پس از دستگیری‌اش مبری دانست و خواستار تحقیقاتی برای مشخص کردن افراد دخیل در این  حوادث شد. 

اعضای حزب خان گفته‌اند که به میل خودشان حزب را ترک کرده‌اند. بسیاری از آنها به نگرانی‌هایشان در مورد خانواده و سلامت خود اشاره کردند.

با این حال، نخست‌وزیر سابق این ادعاها را رد کرده و هشدار داده که سرکوب‌ها تنها محبوبیت حزبش را افزایش می‌دهد و این حزب هر زمان انتخابات برگزار شود پیروز خواهد شد. وی تصریح کرد تنها می‌خواد با گفت‌وگو کشور را از بحران کنونی خارج کند. 

انتخابات سراسری در پاکستان قرار است تا ماه نوامبر برگزار شود و نظرسنجی‌ها نشان می دهند که خان محبوب‌ترین رهبر کشور باقی مانده است.

این مقام سابق سیاسی اوایل این هفته گفته بود که کمیته‌ای را برای انجام مذاکرات تشکیل خواهد داد.

او می‌گوید تلاش‌های قبلی برای صحبت با ژنرال‌های قدرتمند کشور بی‌پاسخ مانده است. نشانه‌هایی از اینکه ائتلاف رقبای سیاسی عمران خان حاضر به گفت‌وگو باشند دیده نمی‌شود.




+ 1
مخالفم - 2
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری