پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۵ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۲۷
۷
۰
نسخه چاپی

نتیجه‌گیری از INSTEX نیازمند زمان است/ احتمال کارشکنی آمریکا در مبادلات جدید

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: راه‌اندازی مجدد مبادلات با اروپا نیازمند زمان است و در این بین، نحوه برخورد طرف آمریکایی با این مبادلات نیز حائز اهمیت است.


نتیجه‌گیری از INSTEX نیازمند زمان است/ احتمال کارشکنی آمریکا در مبادلات جدید

مسعود گلشیرازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اثرات راه‌اندازی مکانیزم مالی اروپا (INSTEX) اظهار کرد: این مکانیزم مالی پس از کش و قوس‌های فراوان برای تعیین میزبان، سهامداران و مجری در زمانی فراتر از انتظار آماده شد و حالت اجرایی به خود گرفت.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اصفهان ادامه داد: اولین اثر اجرایی این مکانیزم مالی در بازار آزاد ارز منعکس شد و با اعلام خبر راه‌اندازی آن، قیمت‌ها سیر نزولی به خود گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: اما در خصوص اثرات این مکانیزم بر تجارت ایران و اروپا نیاز به زمان است و باید تمامی جوانب کارکردی آن مورد بررسی قرار گیرد.

گلشیرازی متذکر شد: در حال حاضر اعلام شده که این مکانیزم در گام اول در جهت تأمین دارو و مواد غذایی حرکت خواهد کرد و به تدریج، سایر کالاها نیز به این مبادلات اضافه خواهند شد.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان اعلام داشت: نکته اینجاست که باید دید آیا شرکت‌های بزرگ اروپایی نیز به این مکانیزم اعتماد کرده و وارد آن می‌شوند یا خیر.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با منابع لازم برای راه‌اندازی این کانال مالی اذعان کرد: منابع این کانال از صادرات ایران به اروپا تأمین می‌شود و در حال حاضر سرمایه قابل توجهی از صادرکنندگان ایرانی در حساب‌های بانکی اروپایی وجود دارد که قبل از راه‌اندازی این کانال عملاً قفل شده بود و حال با این مکانیزم می‌توان از آن‌ها استفاده‌هایی کرد.

گلشیرازی اعلام داشت: راه‌اندازی مجدد مبادلات با اروپا نیازمند زمان است و در این بین، نحوه برخورد طرف آمریکایی با این مبادلات نیز حائز اهمیت است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان اصفهان در خصوص کارشکنی‌های احتمالی آمریکا در این رابطه گفت: شبکه پولی تنظیم شده برای این مبادلات، به 4 بانک بزرگ وابسته است و در صورتی که آمریکا هزینه‌هایی برای این بانک‌ها ایجاد کند احتمال کارشکنی در مبادلات وجود دارد اما به این معنا نیست که کانال مالی مذکور نتواند مستقلاً کاری انجام داد.

وی ادامه داد: مبادلات مالی همیشه از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار بوده و مهم نتیجه عملی مکانیزم مالی اروپاست که باید در گذر زمان آن را مشاهده کرد.

انتهای پیام/63062/ج/




+ 7
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری