پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۰۱:۲۴
۷
۰
نسخه چاپی

چرا نباید اثر جهانی چغازنبیل ایران را با بتن مرمت کرد

استاد ژئوتکنیک دانشگاه تهران با توجه به زلزله خیز بودن و فراوانی ابنیه تاریخی در ایران، التزام به استفاده از علوم جدید در توانمند سازی آثار تاریخی را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: رفتار احترام آمیز با میراث مسن باید در دستور کار متخصصان قرار گیرد.
چرا نباید اثر جهانی چغازنبیل ایران را با بتن مرمت کرد

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، کامبیز بهنیا در نشست تخصصی «چالش های بناهای تاریخی در حوزه ژئوتکنیک» که در آستانه برپایی «دومین همایش توانمند سازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله » برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به زلزله خیز بودن و فراوانی ابنیه تاریخی در کشور، التزام به استفاده از علوم جدید در توانمند سازی آثار تاریخی امری اجتناب نا پذیر است.

این استاد دانشگاه تهران در ادامه به تخریب دو میراث شاخص  «مسجد فردوس» و «ارگ بم» براثر زلزله اشاره و تصریح کرد: استفاده مطلق از شیوه‌های نوین در مرمت میراث معماری امری خطرپذیر است و کارشناسان باید اصالت بنا و چگونگی آن در دوران گذشته را در اولویت طرح‌های حفاظتی خود قرار دهند.

وی همچنین درمورد نحوه برخورد با عوامل مخربی همچون رطوبت و فرسایش در بناهای تاریخی اظهار داشت: رفتار احترام آمیز با میراث مسن باید در دستور کار متخصصان قرار گیرد.

این پژوهشگر با بیان اینکه پایدار سازی باید در خور سازه باشد و شیوه‌های نوین با احتیاط و مطالعات فراوان در دستور کار طراحان قرار گیرد، افزود: به عنوان مثال اثری مانند «زیگورات چغازنبیل» به عنوان یک سازه ای خشتی را نمی‌توان با بتن مرمت کرد و باید از مصالح و روش هایی استفاده کرد که اصالت سازه و کالبد را جریحه دار نکند.

به گفته وی، عواملی مانند شکنندگی مصالح، خشکسالی، ترسالی، افت آب زیر زمینی و مهمتر از همه ضعف مصالح خشتی از عوامل دیگر فرسایش هستند.

بهنیا در پایان به اهمیت مستند نگاری از بناهای تاریخی به منظور شناسایی تخریب‌های صورت گرفته نسبت به دوره‌های پیشین تاکید کرد.

/




+ 7
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری