پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ۰۲:۴۵
۶
۰
نسخه چاپی

نیاز جامعه به رشته‌های علوم انسانی بیشتر از مهندسی است

نیاز جامعه به رشته‌های علوم انسانی بیشتر از مهندسی است

مراسم افتتاحیه مدرسه عالی مهارتی حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز با حضور محمدمهدی طهرانچی؛ رییس دانشگاه آزاد اسلامی، علمایی؛ رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، آقا میری رییس دانشگاه آزاد استان تهران، میر محمد صادقی؛ معاونت اداره قوانین ریاست مجلس شورای اسلامی در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی طهرانچی در این برنامه با اشاره به اهمیت مهارت آموزی گفت: امروز آموزش عالی ما از آموزش عالی نخبه گرا و گسترده گذر کرده است. آموزش عالی نخبه گرا در دهه ابتدایی قرن بیستم این گذار را در جهان و در کشور خودمان پست سر گذاشته است.

وی ادامه داد: با گذار از دانشگاه نخبه‌گرا به گسترده اتفاق دیگری افتاد یعنی دانشگاه‌ها علاوه بر دانش تخصصی به مورد دیگر یعنی دانش اجتماعی و مهارتی نیز ورود کردند. پیش از این روش آموزش به این صورت بود که مهارت حرفه‌ای  از استاد به شاگرد منتقل می‌شد، اما بشر به این نکته رسید که باید توان مهارتی داشته باشد. جامعه انسانی ما نیازمند انسانی با توان مهارتی است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: امروز دانشگاه‌ها به دانش تخصصی، اجتماعی و مهارتی گذار کردهاند. وقتی از تغییر دانشگاه نخبه گرا به گسترده صحبت می‌کنیم، بایستی جهت گیری‌ها هم عوض شود و همچنین آموزش نیز به نسبت این تغییر باید حلقه‌های مفقوده را بیابد.

وی تاکید کرد: در حوزه وزارت علوم به دانش تخصصی پرداختیم و دانش اجتماعی را به بچه‌ها واگذار کردیم و برای دانش مهارتی برنامه‌ای نداشتیم. با بازنگری در اهداف دانشگاه نتیجه بر این شد که وظیفه دانشگاه آموختن دانش مهارتی است‌.

طهرانچی بیان کرد: امروز در نظام تحصیلات تکمیلی بحثی را داریم با عنوان تاسیس دانشگاه مهارتی یعنی نگاه اداری را تغییر دهیم و در معاونت علوم انسانی بحث کاربردی کردن علوم انسانی را مطرح کنیم چون نیاز جامعه به رشته‌های علوم انسانی به مراتب بیشتر از مهندسی است.

وی ادامه داد: مدرسه‌های مهارتی به نوعی کارگاه‌های مهارتی هستند. این مدارس دوره‌‌هایی را  طراحی کرده تا دانشجویان از صفر تا صد یک پرونده را پیگیری کنند و اخلاق حرفه‌ای را بیاموزند. همچنین فضای اینجا شبیه یک مجتمع قضایی است.

رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه طراحی این فضا با حقوق شروع شده اما به حقوق ختم نمی‌شود گفت: در رشته‌های دیگری مثل پویانمایی و صنایع فرهنگی این گونه مدارس را خواهیم داشت. همچنین باید برای اشتغال سه رکن دانش مهارتی، تخصصی و اجتماعی را در نظر گرفت که بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: آن چیزی که مهم است نظام پیاده سازی است، با این نگاه در کنار معاونت‌هایی که داریم معاونت آموزش‌های عمومی و مهارت را در نظر گرفتیم که برای توسعه مدرسه‌های مهارتی در کشور برنامه ریزی می‌کند. اینگونه محیط ها شرایطی را فراهم می‌کند تا افراد وارد محیط واقعی زندگی شوند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اظهار داشت: در سال آینده راه اندازی مدارس مهارتی در رشته‌های مختلف را شروع خواهیم کرد و با یک مدیریت دقیق تکثیر آن را در استان ‌های دیگر خواهیم داشت. در حال حاضر  مدرسه صنایع فرهنگی‌مان آماده شده که بعد از دهه فجر افتتاح می‌شود.



+ 6
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری