پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ۰۵:۳۳
۶
۰
نسخه چاپی

تربیت وکلای مدافع برای اختلافات ارضی در ماه!

سازمان فضایی روسیه(روسکاسموس) و آکادمی علوم روسیه، با انتشار سندی اعلام کردند لازم است این کشور از هم اکنون متخصصانی در زمینه حقوق فضایی را برای دفاع از منافع روسیه در کره ماه تربیت کند تا در صورت اختلافات ارضی ناشی از اکتشاف در ماه، بتوانند از حقوق این کشور به لحاظ قانونی دفاع کنند.


ماه

به گزارش تیتربرتر، این سند که "توسعه برنامه برای حمایت حقوقی از منافع فدراسیون روسیه در مناقشات بالقوه منطقه‌ای و لزوم آموزش متخصصان حقوق فضایی" نام گرفته براساس توصیه‌های جلسه روسکاسموس و آکادمی علوم روسیه در نوامبر ۲۰۱۸ جهت توسعه برنامه ملی مطالعه و کشف ماه نوشته شده است.

گنادی ریکونوف، مدیر سابق پژوهشگاه فن‌آوری‌های فضایی، به خبرگزاری ریانووستی گفت که روسیه نیاز دارد از هم اکنون به آموزش وکلای قانون فضایی دست بزند تا در آینده بتواند نسبت به ادعاهای شرکت‌های خارجی در مورد فعالیت‌ها در کره ماه از جمله مسائل مربوط به خاک این کره و یا مواد معدنی آن، از منافع روسیه دفاع کنند.

ریکونوف با اشاره به ادعای برخی شرکت‌های آمریکایی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰، طی دوره پروازهای سفینه‌های آپولو به ماه می‌گوید "در آن دوران، بنگاه‌های املاک و معامله گران در آمریکا و برخی کشورهای دیگر تلاش کردند تا اراضی ماه را بفروشند. لذا لازم است از طریق قانونی، به چنین ادعاهایی پاسخ داده شود. باید توجه داشت که در آینده مسئله استخراج معادن در ماه وجود دارد و این سوال مطرح می‌شود که کشف و استخراج معادن ماه تحت چه ضوابطی باید صورت گیرد. مسلماً در آن صورت مسائلی بوجود می‌آید که فعلاً برای آن قانونی وجود ندارد."

ریکونوف معتقد است که گرچه با توجه به ماده ۱۱ توافقنامه مربوط به فعالیت‌های دولت‌ها در ماه و سایر اجرام کیهانی، که توسط مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۷۹ تصویب شد "ماه یا هر جرم آسمانی دیگر، به هیچ ملت و کشوری تعلق ندارد" اما مسلماً با ایجاد پایگاه‌هایی از کشورهای مختلف طی دهه‌های آینده، ماه منطقه منازعات جدیدی خواهد شد.

انتهای پیام




+ 6
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری