پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ۰۹:۵۷
۸
۰
نسخه چاپی

پیشنهادهای هنری برای تعطیلات آخر هفته

بسیاری از نمایشگاه‌ها و گالری‌ها تهران در روزهای پایانی این هفته و همزمان با برگزاری یازدهمین جشنواره تجسمی فجر میزبان علاقه مندان به هنرهای تجسمی هستند.


افتتاحیه یازدهمین جشنواره تجسمی فجر

ایسنا در این گزارش مروری دارد بر برخی نمایشگاه‌ها که در این ایام برقرار هستند:

نقاشی‌های فهیمه امینی در گالری گلستان

نمایشگاه نقاشی‌های فهیمه امینی از روز جمعه (۱۹ بهمن ماه) آغاز می‌شود و تا روز چهارشنبه (۲۴ بهمن ماه) نیز ادامه دارد.

امکان بازدید از این نمایشگاه از جمعه تا سه‌شنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ و چهارشنبه‌ها ساعت ۱۶ تا ۱۹ فراهم است. این گالری سه‌شنبه‌ها تعطیل است.

گالری گلستان در دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک ۲۴ واقع شده است.

***

پروانه‌ها در گالری فرشته

نمایشگاه آثار نقاشی مهشید رحیمی تبریزی با عنوان «پروانه‌ها» از ۱۲ بهمن ماه در گالری فرشته برپاست و تا تاریخ ۲۳ بهمن نیز ادامه دارد.

ساعت بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۲ الی ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ الی ۲۰ اعلام شده است.

گالری فرشته در خیابان شریعتی، نرسیده به پل صدر، جنب شهر کتاب فرشته واقع شده است.

در توضیح این نمایشگاه به قلم بهنام کامرانی آمده است: نقاشی‌های مهشید رحیم تبریزی تصاویری مابین انتزاع و طبیعت هستند. آنها هم بیانگری‌های نقاشان اکسپرسیونیست را دارند هم رفتارهای کنشی نقاشان انتزاعی را، با این همه پارچه‌ها و نگارگری‌های ایرانی را هم به ذهن می‌آورند. او در مجموعه‌ی اخیر خویش پروانه و دگردیسی‌های آن را از گذرگاه همین دل‌مشغولی‌ها گذر داده و به چشم‌اندازی تازه رسیده است.

***

نمایشگاه «واحه» در گالری اُ

نمایشگاه آثار انفرادی حجم، چیدمان، چاپ دستی از کلثوم صالحی با عنوان «واحه» از روز جمعه (۱۲ بهمن ماه) در گالری اُ برپاست و تا تاریخ چهارشنبه (۲۴ بهمن ماه) نیز ادامه دارد.

امکان بازدید از این نمایشگاه هر روز به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۲۰ فراهم است.

گالری اُ در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه‌ی اول واقع شده است.

***

از یوحنای آبزیان در گالری آتبین

گالری آتبین این روزها میزبان نقاشی‌های فائزه بهارلو با عنوان «از یوحنانی آبزیان» است. این نمایشگاه از روز جمعه (۱۲ بهمن ماه) آغاز به کار می‌کند و تا روز سه‌شنبه (۲۳ بهمن ماه) نیز ادامه دارد.

در توضیح این نمایشگاه آماده است: روایت زندگیِ آبزی گونه ایست در قعر چیزی، یا در قعر خود زندگی، ساییدن ماهی‌ها به هم، سایش و فرسایش، خفه‌گی و دم خور هم‌زیستان خود بودن، خسته شدن، کندن و فرار کردن از قعر و آن وقت تک افتادنشان و مرگ یا تناسخشان به چیز دیگری، یا شورش و فرار دسته جمعی…»

ساعت بازدید از این نمایشگاه هر روز از ساعت ۱۶ تا ۲۱ اعلام شده است.

گالری آتبین در خیابان ولیعصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ واقع شده است.

***

نمایشگاه مجسمه در گالری سیحون

نمایشگاه مجسمه صادق ادهم با عنوان «در صفر» از روز جمعه (۱۲ بهمن ماه) در گالری سیحون آغاز می‌شود و تا چهارشنبه (۲۴ بهمن ماه) نیز ادامه دارد.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: از ازل با او یکی بودیم و فراموش کردیم که ما بودیم، آمدیم و من شدیم. به نظر من رسالت انسان، رشد و درک مقصودش از ورود به عالم هستی است. وظیفه‌ای که من تحت عنوان «جانمایه انسانی» در آثارم به آن پرداخته‌ام. هر روز در هجوم انبوه تصاویر، حرف‌های پراکنده، گفت‌وگوها و بگذارید بگویم زیستن معمول با تمام پاره‌های ریز و درشتش، این رسالت کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و چنانکه انگار تاریخ مصرف داشته باشد به پایان خود نزدیک می‌شود. اینها موانعی هستند که باید برای دیدن حقیقت وجودمان از سر راه برداشت؛ همچون داستان حماسی رستم و سهراب، آنجا که رستم، غرور قدرت و القابش مانع از آن شد که رسالتش را از واقعیتش تمیز دهد و بهایش را با فرزند کشی پرداخت. به نظر من مهمترین رسالت انسان بازگشت به اصل خویش در صفر است. با هستی یکی شدن. نقطه‌ای که در آن آدمی با خالق خود یکی می‌شود.

این نمایشگاه هر روز (به غیر از دوشنبه‌ها) از ساعت ۱۱ تا ۱۹ و روزهای جمعه ۱۶ تا ۲۰ در گالری سیحون امکان بازدید دارد.

گالری سیحون واقع در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ۱۱ است.

***

آثار داوود موسوی در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های داوود موسوی از روز جمعه (۱۲ بهمن ماه) در گالری شیرین آغاز می‌شود تا ۲۴ بهمن ماه نیز ادامه دارد.

این نمایشگاه هر روز (به غیر از دوشنبه‌ها) ۱۱ تا ۱۹ امکان بازدید دارد. همچنین ساعت افتتاحیه این نمایشگاه در روز جمعه از ۱۶ تا ۲۰ اعلام شده است.

گالری شیرین در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ واقع شده است.

***

نمایش عکس‌های آرا گولر در مرکز نبشی

مرکز نبشی در آخرین رویداد سال ۹۷ خود عکس‌های آرا گولر، عکاس ترکیه‌ای که چندی پیش در ۹۰ سالگی درگذشت، به نمایش گذاشته بود.

در این نمایشگاه که عنوان آن «آرا گولر، وقایع‌نگار تاریخ فراموش‌شده» است علاوه بر نمایش گزیده‌ای از عکس‌های این فوتوژورنالیست، از کتاب عکس‌های او نیز رونمایی می‌شود.

این نمایشگاه از ۱۳ بهمن تا ۲۴ اسفند ماه، هر روز به غیر از جمعه‌ها در مرکز نبشی واقع‌شده در خیابان ویلا، نبش کوچه خسرو برپا است.

همچنین اولین نمایش فیلم مستند «جهان آن‌گونه که هست» ساخته «جوشکون آرال» مستندساز ترکیه که به زندگی و کارنامه حرفه‌ای آرا گولر می‌پردازد به همراه نشست و گفت‌وگو در باب زندگی و هنر این عکاس فقید با حضور سیف‌الله صمدیان عکاس، فیلمساز و فیلم‌بردار ایرانی در تاریخ ۱۴ بهمن ماه، ساعت ۱۷ برگزار می‌شود.

***

۵۰ سال نقاشی‌های دیده‌نشده از منوچهر نیازی در گالری بوم

گالری بوم این روزها میزبان ۵۰ سال زندگی نقاشانه منوچهر نیازی است. این نمایشگاه که از ۱۴ دی ماه آغاز شد، همچنان نیز برگزار است.

نیازی درباره مجموعه آثار خود در این نمایشگاه می‌گوید: این یک نمایشگاه متفاوت از من خواهد بود که ۵۰ نمونه شاخص از آثار ۵۰ سال اخیرم را یک جا به نمایش می‌گذارم. خوشحالم در گالری بوم که نمایشگاه‌های شایسته‌ای برای بزرگانی مانند کیارستمی، تناولی و دیگر اساتید برگزار کرده آثارم را ارائه می‌دهم.

نمایشگاه نقاشی‌های منوچهر نیازی تا ۱۷ اسفند ماه (غیر از شنبه‌ها و یکشنبه‌ها) در گالری بوم ادامه دارد.

تمامی آثار به نمایش درآمده در گالری بوم در زمره گنجینه این گالری و در جهت حمایت از هنر ایران است و جنبه فروش ندارد. گالری بوم در خیابان ولیعصر، بالاتر از نیایش، ارمغان غربی، پلاک ۱۱ واقع است.

***

هنر سرزمین هلند در موزه ملی ایران

نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» ۵۶۰ اثر تاریخی باستانی هلند را تا ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ در موزه ملی ایران به نمایش می‌گذارد. در میان ۵۶۰ شیء باستانی و تاریخی در ۳۳۱ ردیف از موزه درنتس شهر آسن در هلند، تابلوهای نقاشی‌ای نیز حضور دارد که هنردوستان علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. گالری نقاشی این نمایشگاه دربرگیرنده منتخبی از آثار هنرمندان هلندی است که عمدتاً شامل مناظر و زندگی روستایی در استان «درنته» است.

یکی از تابلوهای به نمایش درآمده «بر دروازه ابدیت» نام دارد که به دلیل موضوعیت آن با هلند، از مخزن موزه هنرهای معاصر برای نمایش در این نمایشگاه امانت گرفته شده است. تابلویی را که با نام «چشم‌انداز خانه روستایی در درنته ۱۸۹۴» معرفی شده است، مسؤولان موزه درنتس با حمایت «ینکگیرولوتریج» سال گذشته از نهاد دیگری خریداری کرده‌اند، اما تا قبل از انتقال آن به ایران، در هیچکدام از تالارها یا نمایشگاه‌های هلند نمایش داده نشده بود.

انتهای پیام




+ 8
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری