پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۰۶
۸
۰
نسخه چاپی

رشد 28 درصدی اهدای خون در فارس

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان فارس با تصریح اینکه ذخایر خونی گروه‌های آ مثبت و او منفی، در فارس بحرانی است، از دارندگان این گروه خونی برای اهدا خون دعوت کرد.


اهدای خون

به گزارش تیتربرتر، دکتر مسعود ترابی چهارشنبه هفدهم بهمن در یک کنفرانس خبری گفت: طی ۹ ماهه منتهی به پایان آذر امسال هیچ مورد مثبت ایدزی بین اهدا کنندگان خون در فارس دیده نشد که این نقطه نهایی سلامت خون است.

ترابی ضمن تاکید بر سطح بالای سلامت فرآوده‌های خونی تولید شده در فارس و کشور، اضافه کرد: آمار ابتلاء به هپاتیت B و هپاتیت C در اهدا کنندگان خون طی ۹ ماهه اول امسال به ترتیب بیست و هفت هزارم و بیست و پنج هزارم درصد بوده است.

او اضافه کرد: متوسط جهانی برای ابتلاء به هپاتیت بی در میان اهدا کنندگان، پنجاه مورد از هر هزار نفر است؛ لذا آمارهای ایران نشان دهنده میزان سلامت قابل توجه فرآورده‌های خونی تولید شده است.

ترابی با بیان اینکه سازمان انتقال خون استان فارس در ابتدای سال ۵۶ تنها با یک واحد کوچک آغاز به کار کرد، ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اداره انتقال خون در همه ابعاد به طور فوق العاده گسترش یافت؛ هم اکنون ۱۲ پایگاه خونگیری در سطح استان خدمات رسانی می‌کنند و ۶ پایگاه دیگر در مراحل پایانی راه اندازی قرار دارند؛ در کنار آن پایگاه خونگیری ولیعصر شیراز مهر ماه امسال راه اندازی شد.

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: پایگاه‌های خونگیری شهرستان‌های خنج، گراش، استهبان، نیریز، لارستان و غرب شیراز از پایگاه‌های در دست راه اندازی است.

او ضمن تاکید بر ارتقای تجهیزات و تکنیک‌ها در امر انتقال خون، از حالت سنتی به روش‌های روز دنیا، در بدو انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: استفاده از روش الکترو کمولومیناسنس (ECL) و دستگاه کوباس، مدرن ترین تکنیک آزمایشگاهی روز دنیا، برای غربالگری خون‌های اهدایی از پیشرفت‌های انتقال خون محسوب می‌شود.

ترابی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون فارس با خونگیری بیش از ۱۶۰ هزار اهدا کننده بعد از تهران در جایگاه دوم قرار دارد، اضافه کرد: طی ۹ ماهه نخست سال جاری بیش از ۱۷۰ هزار نفر مراجعه کردند که در این بین بیش از ۱۲۰ هزار مورد موفق به اهدای خون شدند؛ این آمار نشان از رشد نیم درصدی تعداد اهدا کنندگان خون دارد.

مدیرکل انتقال خون فارس همچنین بر بالا بودن شاخص اهدا کنندگان خون و عدد ۳۳ نفر در هزار مورد صحه گذاشت و گفت: این شاخص به طور متوسط در سطح کشور ۲۷ نفر در هزار مورد و نشان‌دهنده تمایل مردم فارس به اهدای خون است.

ترابی گفت: بیش از ۴ درصد اهدا کنندگان خون را بانوان تشکیل می‌دهند که نسبت به جمعیت آمار مناسبی نیست و امیدواریم شاهد افزایش سهم این بخش از جامعه باشیم.

او با بیان اینکه ۲۲.۲ درصد از اهدا کنندگان خون در سال ۹۷، با مراجعه به تیم‌های سیار، خون اهدا کرده‌اند، گفت: میزان خونگیری پایگاه‌های سیار استان تا پایان آذرماه امسال ۲۸ درصد رشد داشت که در این بین آباده با ۱۳ و هشت دهم درصد رشد بالا ترین آمار را دارد.

ترابی اعتقاد دارد که استفاده از روش‌های خونگیری نوین و مجهز شدن به دستگاه پلاسما فریز و امکان اهدای پلاکت و پلاسما و … در افزایش این آمار نقش قابل توجهی داشته است.





+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری