پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۲:۰۶
۸
۰
نسخه چاپی

ترویج مفاهیم خطبه فدکیه، باعث تحقق اهداف حضرت زهرا (س) می‌شود

یک خطیب و کارشناس دینی با تاکید بر این موضوع که امروز یکی از ضعف‌های حکومتی جهان تشیع عدم آگاهی افراد جامعه نسبت به خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) است گفت: در این خطبه ۲۳ محور اساسی وجود دارد و یک خط تا یک خط و نیم در مورد سرزمین فدک است و کل خطبه یک دوره کامل عقاید اسلامی است که ان‌شاالله در کنار عزادری‌هایی که صورت می‌گیرد به این خطبه هم پرداخته شود تا اینگونه یک قدمی برای تحقق اهداف حضرت زهرا (س) برداریم.


شهادت حضرت زهرا(س)

حجت‌السلام والمسلمین سید امیر عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه برخی از مردم فکر می‌کنند که حضرت زهرا (س) فقط برای بانوان جامعه می‌تواند الگو باشد اظهار کرد: این امر در حالی است که طبق سخن معصومین (ع) حضرت زهرا (س) هم برای زنان وهم برای مردان جامعه الگو است و در کل برای کل جامعه و جهان الگو هستند.

وی گفت: ما امروز در تمام دنیا شاهد خیزش‌های مذهبی و حق‌طلبانه و ظلم‌ستیزی هستیم. مثلاً در هفته گذشته در تظاهراتی که در فرانسه انجام شد برخی از آنها عکس‌های سردار قاسم سلیمانی را در دست داشتند و این نشان از آن دارد که آنها خود را وام دار این انقلاب می‌دانند در این ۱۴۰۰ سال که قیام‌های مختلفی در سراسر جهان شکل گرفته است خیلی از سردمدارن قیام حرکت خود را نشأت گرفته از قیام امام حسین (ع) می‌دانند و امام حسین (ع) شاگرد مکتب حضرت زهرا (س) است که خود حضرت در دفاع از حق و ولایت تا اخر ایستادند.

این خطیب و کارشناس دینی با تاکید بر این موضوع که امام حسین (ع) در کربلا صحنه‌هایی به آن زیبایی را خلق کرد و برای جهانیان و متفکرانی همچون گاندی و بقیه افراد الگو شد خاطرنشان کرد: به هر نژادی که بنگریم آنها خود را وام دار امام حسین (ع) می‌دانند و امام حسین (ع) هم الگوی خود را مادر قرار داده است. از آنجایی که در تعالیم دینی ما جهاد از خانم‌ها، سالخوردگان، کودکان و بیماران برداشته شده است؛ اما حضرت زهرا (س) برای دفاع از حق و عدالت‌خواهی به تنهایی قیام کردند آن هم در دفاع از حق و امامی که وصی حضرت رسول (ص) بودند. ایشان در دفاع از ولایت نگفتند که من یک زن هستم و به تنهایی در مقابل دشمنان ایستاد و نتیجه قیام این بود که یک معصوم فدای معصوم دیگری شد و این امر در هیچ جای تاریخ تکرار نشده است.

عبدالملکی ادامه داد: حضرت با بذل جان خویش از حقانیت رهبر جامعه دفاع کردند و امروز براثر همین از خود گذشتگی شاهد گسترش اسلام در جهان هستیم اگر عدالت طلبی این بانوی بزرگوار نبود چیزی به نام اسلام و تشیع وجود خارجی نداشت. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که امروز یکی از ضعف‌های حکومتی جهان تشیع عدم آگاهی افراد جامعه نسبت به خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) است. این خطبه معروف به فدکیه است که بیست و سه محور دارد و حضرت زهرا (س) یک دوره کامل عقاید اسلام ناب محمدی را در آن بیان می‌کند.

وی در ادامه با تاکید بر این موضوع که متأسفانه خیلی از بزرگان مذهبی ما چه در گذشته و حتی امروز در برخی موارد وقتی می‌خواهند از خطبه فدکیه صحبت می‌کنند می‌گویند حضرت خطبه را قرائت کردند برای باز پس گرفتن حق خودش از فدک ادامه داد: این در حالی است که در این خطبه ۲۳ محور اساسی وجود دارد و یک خط تا یک خط و نیم در مورد سرزمین فدک است و کل خطبه یک دوره کامل عقاید اسلامی است که ان‌شاالله در کنار عزاداری‌هایی که صورت می‌گیرد به این خطبه هم پرداخته شود تا اینگونه یک قدمی برای تحقق اهداف حضرت زهرا (س) برداریم.

این کارشناس دینی اضافه کرد: یکی از راه‌هایی تحقق اهداف حضرت زهرا (س) آشنایی با مبانی فکری ایشان است و یکی از بهترین منابع مطالعه و عمل کردن به این مسئله ترویج خطبه فدکیه است.

عبدالملکی در ادامه با اشاره به اینکه امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همزمان با ایام فاطمیه است یادآور شد: در شکل‌گیری انقلاب اسلامی و تظاهرات‌هایی که شکل گرفت و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد بانوان که راه و مسیر خود را از حضرت زهرا (س) گرفته بودند تأثیر بسیار زیادی در شکل‌گیری این انقلاب داشتند. بعضاً در زمان‌هایی بانوان جامعه در ابتدای تظاهرات بودند و آقایان پشت سر آنها حرکت می‌کردند. این که می‌گویند از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود به دلیل نقش و تأثیر گذاری زن در جامعه است که حضرت زهرا (س) این را به خوبی در جامع آن روز پیاده کردند و برای آیندگان هم الگو شدند. مادران و بانوان جامعه ما هم آزادی طلبان و انقلابیونی را تربیت کردند که هر کدام از آنها در پیشرفت و تعالی جامعه تأثیر گذار بودند.

وی در ادامه با درخواستی از وعاظ و روحانیون و متولیان امور فرهنگی خواست که خطبه فدکیه و مفاهیم آن را در جامعه و در تمام ایام و زمان‌ها ترویج بدهند نه اینکه فقط مختص به زمان شهادت و یا ایام ولادت حضرت باشد گفت: باید در تمام شئون زندگی ما رفتار و سخنان حضرت محور باشد محورهایی در زندگی حضرت زهرا (س) وجود دارد که متأسفانه ما به دلیل عدم آگاهی از اینها هنوز نتوانسته‌ایم اینها را در جامعه ترویج بدهیم. برای ترویج این امر اولین قدم این است متولیان امور فرهنگی الویت‌های خاصی را برای این خطبه قرار بدهند مثل برگزاری مسابقه در این مورد و یا اینکه در کارگاه‌هایی که برای بانوان جامعه شکل می‌گیرد مباحث فکری و عقیدی حضرت زهرا (س) را مطرح کنند.

او یادآور شد: از همه مهم‌تر این است که وعاظ و مبلغان دینی ما باید پیرامون این خطبه سخن بگویند و به صورت دسته بندی شده و منسجم در طول سال به این موضوع بپردازند. خوشبختانه چند سالی است که پیرامون خطبه غدیر و حفظ نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه گام‌هایی از سوی متولیان فرهنگی برداشته شده است اما باید در این عرصه هم بیشتر از گذشته برنامه داشته باشیم و به ترویج این امر بپردازیم تا نسل جوان و نوجوان ما همچون حفظ قرآن و ترویج مفاهیم قرآنی به حفظ و ترویج اهداف خطبه فدک در جامعه اهتمام داشته باشند.

انتهای پیام




+ 8
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری