پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۳:۳۶
۵
۰
نسخه چاپی

نشست حاشیه ای برای قسم محسن تنابنده

نشست پرسش و پاسخ فیلم "قسم" به کارگردانی محسن تنابنده در جشنواره فیلم فجر با شوخی‌های این بازیگر - کارگردان و جدل‌های حقوقی درباره فیلمش برگزار شد.


قسم

به گزارش تیتربرتر، محسن تنابنده جدیدترین ساخته خود را با نام «قسم» در نهمین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت، سینمای رسانه‌ها رونمایی کرد، داستان این فیلم با حضور تعداد زیادی همشهری در یک اتوبوس می‌گذرد که همه با هم فامیل هستند و برای کاری راهی سفر هستند.
قصه این فیلم براساس یک مسئله فقهی پیش می‌رود که نام فیلم هم از همان وام گرفته شده است ولی برخی اتفاقات در «قسم» به زعم یک حقوقدان در سالن نشست به چالش کشیده شد و پس از مدتی بحث و جدل و تاکید بر براینکه سه قاضی مشاور فیلمنامه بوده و ایرادی به لحاظ حقوقی به آن وارد نیست، تنابنده به این حقوقدان که مشخص هم نشد آیا نماینده یک رسانه بوده یا خیر، گفت: اگر شما از آن سه قاضی مشاور، گردن کلفت تر هستید، بروید این مساله را با انها در میان بگذارید، چون هر بند از قانون تفسیرهایی دارد که براساس آن قصه پیش رفت.‌
وی تاکید کرد: فیلم درباره مسئله فقهی قَسامه (قسم خوردن) است و هیچ قضاوتی درباره آن نمی شود، فقط موضوع مطرح می‌شود.
تنابنده همچنین درباره شباهت فیلم یا یک فیلم خارجی و نیز سریال "پایتخت" گفت: این قصه کاملاً ایرانی و بر مبنای فقه اسلامی است و بر اساس شکل و فرم، چنین فیلمی را خیلی به یاد ندارم. ضمن اینکه به "پایتخت" هم شباهت ندارد چون "پایتخت" تنها چیزی که ندارد، ریتم به این شکل است که در فیلم "قسم" هست. آنجا همیشه دوربین روی دست است و البته بگویم که "پایتخت" برای من پله بوده و خیلی از آن آموختم ولی "قسم" در شکل روایت قصه، داستان و قاب بندی ها هیچ شباهتی با آن ندارد.

او که به نظر می‌رسید انتظار دریافت جایزه از جشنواره را دارد، درباره اینکه دوست دارد برای چه بخشی فیلمش جایزه بگیرد؟ گفت: هر سمیرغی بدهند خوب است.‌
این کارگردان در پاسخ به سوالی درباره شترهایی که در بعضی سکانسها بود، با خنده و شوخی گفت: شترها بی خودی آنجا بود و استعاره از آن درنیاورید. درباره گاو ها هم همینطور! البته میدانم بعدها از آن خیلی حرفها در می آید که انگار ما خیلی باهوش هستیم. ولی واقعیت این است که صاحب شترها مرا به عنوان بازیگر «نقی» شناخت و همین شد که چند روزی از آن‌ها استفاده کردیم.‌
در این نشست مهناز افشار هم که نقش اصلی را بازی می‌کرد، با ابراز خوشحالی از بازی در این فیلم و اشاره به سختی ها و بداخلاقیهای تنابنده به عنوان کارگردان درباره برخی سوالات روزهای گذشته خبرنگاران از برخی سازندگان فیلمها درباره شفاف سازی مالی از بودجه فیلمها گفت: من نمی دانم بیشتر چرا درباره دیگران صحبت میکنم تا خودم! اینجا فقط به عنوان مهناز افشار میگویم که چرا جامعه به سمتی رفته که نمی‌بینیم چه حرفی زده میشود؟ چرا به خوب بودن یک کار توجه نمی‌شود؟ آیا تا به حال پرسیدید که حقوق شما خبرنگاران و خبرگزاری ها از کجا تامین می‌شود؟ هرچه باشد شرافت شما اهمیت دارد، پس اگر چیزی خوب است بگوییم دستشان درد نکند.
او درباره نقش خود هم گفت: خودم فکر می کردم، اگر یک نفر دیگر بود بهتر از من بازی می‌کرد ولی حس خواهری من خیلی کمک کرد، اما سعی کردم خودم تلاشم را بکنم.


الهام غفوری هم که به عنوان تهیه‌کننده معرفی شده ولی اسمش در تیتراژ نبود، در این باره توضیح داد: کارت تهیه کنندگی را گرفتم ولی باید شورای عالی تهیه کنندگان طبق نامه ای تایید کند و لازم هست با وجود سابقه در تلویزیون در سینما هم کاری داشته باشم و این فیلم برای من سابقه ای شد که احتیاج داشتم.‌به همین دلیل آقای جلیل شعبانی پروانه ساخت گرفت و اسم من در تیتراژ نیست.

انتهای پیام




+ 5
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری