پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۳۳
۶
۰
نسخه چاپی

اظهار نظر سخنگوی کمیسیون اصل 90 درباره داوطلبان معترض رشته‌های پزشکی جای سؤال دارد

‌سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی درباره خطای سیستمی به وجود آمده برای تعدادی از داوطلبان آزمون علوم پزشکی این دانشگاه در مهرماه سال جاری، گفت: علت ایجاد این مشکل که در فرایند جذب داوطلبان گروه علوم پزشکی رخ داد، در جلسات مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی با نهادهای نظارتی کشور و کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با مستندات و مدارک متقن ارائه شد و اینگونه اظهارنظرها جای سؤال دارد.


بیژن رنجبر

به گزارش تیتربرتر، دکتر بیژن رنجبر سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مصاحبه خود با بزرگنمایی موضوع، به پذیرش داوطلبین گروه پزشکی به صورت غیرقانونی و وسیع اشاره می‌کند. در این رابطه گفتنی است کشف دستکاری نمره ۵ نفر از داوطلبان علوم پزشکی، حاصل نظارت دقیق دانشگاه آزاد اسلامی بر روند سنجش و پذیرش دانشجویان است و هیچ نهاد نظارتی در این فرایند مداخله نداشته است. بلافاصله پس از کشف احتمال دستکاری یا بروز اشتباه در اعلام نتایج رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی و اطلاع رسانی از سوی رئیس دانشگاه به ریاست محترم هیأت مؤسس و امنا خواستار برخورد قاطع قانونی با مسببین آن شدند. از همان زمان با تشکیل پرونده قضائی در دادسرای تهران، دانشگاه آزاد به دنبال احقاق حق داوطلبانی است که ممکن بود با سوءمدیریت و یا اشتباه زحمات برخی از داوطلبان به هدر رفته و از حق شرعی و قانونی خود در تحصیل در رشته‌ای که در واقع پذیرفته شده بودند ولی اعلام نشده بود، محروم شوند.

وی افزود: با همکاری دانشگاه و نهادهای امنیتی کشور ظرف چند روز و بدون هیاهوی خبری مجرمان که همگی بیرون از دانشگاه بودند و با بی دقتی مدیران وقت دانشگاه، مدیریت فنی این حوزه را به عهده گرفته بودند، شناسایی شده و به مراجع قضائی معرفی شدند و اکنون هم این افراد در محاکم قضائی در حال محاکمه هستند. دانشگاه آزاد اسلامی هم درباره تخلف ۵ داوطلب اقدامات لازم را از طریق هیأت انتظامی سنجش و پذیرش دانشگاه انجام داده و حکم آنها صادر شده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نظارت دقیق دانشگاه بر فرایند جذب و پایبند بودن به قوانین جاری کشور باعث شد تا دانشگاه با شهامت خطای سیستمی به وجود آمده را بپذیرد و با عذر خواهی از داوطلبان توسط شخص رئیس دانشگاه نتایج جدید را ظرف ۱۲ روز اعلام کند. چرا که مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی هرگز بنا ندارد حق داوطلبان را قربانی مصلحت سنجی‌های سازمانی کند.

وی ادامه داد: تحصیل در رشته‌های پر متقاضی مثل پزشکی حق داوطلبانی است که در جریان کنکور به واقع تراز بهتری کسب کرده‌اند و البته این قانون‌گرایی و عدالت‌گرایی دانشگاه باعث شد تا مشکلاتی برای بعضی از داوطلبین بوجود بیاید و از نظر روحی و عاطفی به تعدادی از داوطلبان عزیز و خانواده‌هایشان آسیب وارد شد و از این جهت هم در گذشته عذرخواهی شده و باز هم عذرخواهی می‌کنیم و برای مجازات عاملان چنین اتفاقی کوتاه نخواهیم آمد.

دکتر رنجبر با اشاره به تشکیل کمیته بررسی وضعیت داوطلبان گروه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از روزهای اول اعلام نتایج، یادآور شد: در فرایند بررسی وضعیت داوطلبان علوم پزشکی این دانشگاه در کمتر از ۱۲ روز وضعیت همه متقاضیان این گروه تعیین تکلیف شد و متقاضیانی که به سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی مراجعه کردند، پس از ارائه توضیحات خطای سیستمی به وجود آمده در روند اعلام نتایج را پذیرفتند و برای تحصیل در رشته محل‌های جدید مراجعه و ثبت‌نام کردند و اکنون یک ترم تحصیلی خود را در دانشگاه گذرانده‌اند و یا به رشته محل قبلی خود بازگشته‌اند. اما عده‌ای از این داوطلبان اصرار داشته و دارند که در رشته محل‌هایی که در اثر اشتباه و خطای سیستم حائز قبولی شده بودند، پذیرش شوند و همچنان این موضوع را از طریق مجلس و مراجع دیگر پیگیری می‌کنند.

دکتر رنجبر افزود: تعداد معترضین در حال حاضر بیشتر از ۲۰۰ نفر نیست و تعداد زیادی از همین معترضین نیز هم اکنون در رشته محل دیگری در حال تحصیل هستند، اما همچنان اصرار دارند که در رشته محلی تحصیل کنند که حائز شرایط لازم نبوده‌اند و این موضوع را از طریق کمیسیون‌های مجلس دنبال می‌کنند. تعدادی از این افراد نیز طی دو هفته گذشته با مراجعه به دانشگاه خواستار پذیرش در رشته محل‌هایی که نمره قبولی آن را داشتند شده و دانشگاه آنها را به رشته محل‌هایی که واجد شرایط بوده‌اند معرفی نموده است.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این ادعا که "دانشگاه باید به هر نحو ممکن از این افراد ثبت نام می‌کرد"، گفت: مدیریت دانشگاه در اصل با این اقدام مخالفتی نداشته و ندارد مشروط بر آنکه مجلس و دولت برای افزایش ظرفیت واحدهای دانشگاه آزاد همکاری لازم را به عمل آورند به نحوی که هم این عزیزان و هم هزاران داوطلب دیگری که تراز بالاتری از ایشان کسب کرده‌اند، امکان ثبت نام در همان رشته محل‌های ۱۱ مهر را داشته باشند. در این خصوص سخنگوی محترم کمیسیون اصل نود را به گزارش رئیس محترم سازمان سنجش آموزش کشور به کمیسیون ارجاع می‌دهم. علیرغم پاسخ‌های متقن و دقیق دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه مدارک و مستندات لازم به کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، سازمان سنجش آموزش کشور و سایر مراجع قانونی و ارائه گزارش کارشناسی سازمان سنجش و آموزش کشور در این زمینه سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در مصاحبه خود چنین اظهارات غیر کارشناسی را بیان می‌کند و دانشگاه آزاد اسلامی را در موضع عدم پایبندی به قانون قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر رنجبر اضافه کرد: در رابطه با پایبندی دانشگاه آزاد اسلامی به قوانین کشور می‌توان به موضوع قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۰/‏۶/‏۱۳۹۲‬ مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که علیرغم پاسخ صریح مجلس شورای اسلامی درباره استفساریه تعمیم این قانون به دانشگاه آزاد اسلامی و عدم مشمولیت دانشگاه آزاد اسلامی ذیل این قانون، این دانشگاه به صورت داوطلبانه قانون سنجش و پذیرش را اجرا می‌کند، بنابراین اظهار این موضوع که دانشگاه آزاد اسلامی خود را فرا قانونی دانسته یا به قوانین کشور پایبند نیست، غیرمنصفانه و در راستای رفتارهای سیاسی و انتخاباتی است.

قائم مقام رئیس دانشگاه در امور آموزش عالی و ساماندهی پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان مولود انقلاب اسلامی و میراث امام راحل (ره) که اکنون با هدایت‌های مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) راه خود را ادامه می‌دهد؛ همواره مجری دقیق قوانین موضوعه کشور بوده است و از هیچیک از قوانین و مقررات تخطی نکرده است. بنابراین جا دارد این برادر نماینده در مصاحبه‌ها و اظهار نظرات خود از ارائه مطالب غیردقیق، غیرمستند و با سوگیری‌های خاص که امکان تشویش اذهان عمومی را فراهم می‌کند، خودداری کنند.

انتهای پیام




+ 6
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری