پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ۱۷:۳۶
۸
۰
نسخه چاپی

نمایش‌های شهرستانی دغدغه مندترند!

احسان ملکی راد معتقد است: تئاترهای شهرستان با وجود کمبودها از لحاظ کیفیت و محتوا دغدغه‌مندتر و تکنیکی‌تر از تئاترهای پایتخت است و این یک اتفاق خیلی خوب و جذاب است. دیگر مانند گذشته از اصطلاح "تئاتر شهرستانی" استفاده نمی‌شود و به مرور این واژه کمرنگ می‌شود و از بین می‌رود.


احسان ملکی راد

کارگردان تئاتر «بازگشت» که از برگزیدگان بخش تئاتر ایران سی و هفتمین جشنواره فجر است در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه "شاید دلیل درخشش نمایش‌های شهرستانی در سال‌های اخیر، روی کار آمدن افراد جوان و فکرهای به روزتر است" ادامه داد: الان همه چیز در پایتخت ختم نمی‌شود، خوشبختانه دسترسی به جهان تئاتر راحت است و آدم می‌تواند از طریق مجازی با تئاتر دنیا آشنا شود و خودش را به روز رسانی کند.

ملکی‌راد درباره جشنواره امسال گفت: بجز سال گذشته، چند سالی است جشنواره با برنامه‌ریزی خوبی پیش می‌رود. همچنین امسال آثار برگزیده با حساسیت دقیق‌تر انتخاب شده‌اند و چهره‌های جدیدتری در بین آن‌ها دیده می‌شود، امیدوارم اتفاقات خوبی در جشنواره امسال رخ دهد.

او با بیان اینکه "در رابطه با کمک هزینه‌ها هنوز با ما صحبتی نشده است و فقط شماره حساب از ما گرفتند" خاطرنشان کرد: بنابراین نمی‌دانم نسبت به سال‌های گذشته تغییراتی در کمک هزینه‌ها ایجاد شده یا قرار است با همان دلار سه هزار تومان محاسبه و پرداخت شود.

این کارگردان در ادامه درباره مشکلات مالی که در تئاتر «بازگشت» وجود دارد، گفت: فضای کار ما فضای سنگین و پرهزینه است و در توان مالی حوزه هنری استان لرستان که ما در آنجا کار کردیم، نبوده است. ما در حال حاضر نیز از لحاظ مالی مشکل داریم اما در میان گذاشتن این موضوع با مسئولین بی فایده است.

ملکی راد با بیان اینکه "لرستان تنها استانی است که چهار اثر سهمیه‌ای و یک اثر خیابانی در فجر دارد"، افزود: خدارو شکر در سال‌های اخیر اتفاقاً خوبی برای نمایش‌های این استان افتاده و کارها مورد پسند داوران بوده‌اند و توانستند جوایزی را از آن خود کنند. در پنج سال اخیر تئاتر لرستان در بین دیگر استان‌ها سر زبان‌ها بوده و کارهای این استان دیده شده است. امسال نیز بیشترین شرکت کننده را در جشنواره دارد.

این کارگردان تئاتر در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: در جشنواره تئاتر فجر مباحث تولیدات تئاتر در سال‌های گذشته مطرح بود، اما برداشته شد و بیشتر به بحث مرور و اجرای عمومی نمایش‌ها پرداخته شد. این اتفاق خوبی است که نمایش‌ها حتماً به اجرای عمومی بروند اما برخی استان‌ها و شهرستان‌ها با کمبود سالن‌های اجرا روبرو هستند، همچنین در تهران شرایط نوبت اجرای عمومی سخت است. نمایش‌ها یا باید در سالن‌های خصوصی اجرا شوند که خیلی هزینه بر است یا باید در انتظار سالن‌های دولتی که تعدادشان محدود است، بمانند. به نظرم وجود یک بخش تولیدی در فجر، شاید خیلی بهتر باشد.

ملکی‌راد در پایان در پاسخ به این سوال که آیا تمایل دارد در تهران نیز اجرای عمومی داشته باشد، گفت: من تمام کارهای خود را در تهران نیز به اجرای عمومی برده‌ام. شرکت در فجر شاید علاوه بر جنبه مسابقه‌ای یک ترفند تبلیغاتی برای دیده شدن است، ضمن اینکه تمام تئاترهای کشور در این جشنواره می‌توانند کار آن‌ها را ببینند.

انتهای پیام




+ 8
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری