پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ ۱۴:۵۴
۵
۰
نسخه چاپی

تصویب طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران

اعضای شورای شهر تهران در جلسه امروز طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران را به تصویب رساندند.
تصویب طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران

به گزارش تیتربرتر در جریان یکصدوبیست و سومین جلسه شورای شهر تهران، بررس طرح ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون در شهر تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

حجت  نظری درباره طرح اشاره شده توضیح داد: یک فوریت این طرح در جلسات گذشته به تصویب رسید و در نهایت به کمیته مشترک شورا ارجاع داده شد و در نهایت این طرح به کمیسیون فرهنگی آمده و در نهایت در این کمیسیون نیز به تصویب اعضا رسید و امروز و بعد از آن تقدیم هیئت رئیسه شد و در صحن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص کلیات طرح اشاره شده تصریح کرد: در این طرح با توجه به شرایط اقتصادی تمهیداتی برای دستفروشان و ون‌های سیار پیش‌بینی شده است چرا که ما اعتقاد داریم منابعی که از این بخش تامین می‌شود باید در حساب شهرداری تهران واریز شود اما متاسفانه این اتفاق انجام نمی‌شود و به همین منظور ما این طرح را مورد توجه قرار داده‌ایم.

نظری ادامه داد: گاها افرادی نیز در این بخش فعالیت می‌کنند و از واریز وجه اخذ شده از ون‌ها و فعالیت در این حوزه به خزانه شهرداری ممانعت می‌کنند و در این بخش ما شاهد تخلف هستیم و در این طرح ما می‌توانیم تخلفات گذشته را برطرف کنیم.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سد معبر تخلف است و در هیچ کجای دنیا دستفروشی جرم محسوب نمی‌شود اما سد معبر را ممنوع کرده‌اند و ما نیز با این موضوع موافق هستیم اما قطعا می‌توانیم با فراهم کردن شرایط مناسب به سمت کسب درآمد پایدار در بخش دستفروشی و ون‌های سیار قدم برداریم و در این رابطه با عدالت رفتار کنیم.

وی ادامه داد: امیدوارم اعضا شورای شهر تهران در نهایت به کلیات این طرح رای بدهند و ما بتوانیم با جذب نظر شهرداری و صنایع مشاغل اقداماتی را برای ساماندهی دستفروشان و ون‌های سیار انجام بدهیم. قطعا با تصویب این طرح، نرم‌افزاری نسبت به رزرو و اجاره موقت برای فعالیت ون‌های سیار پیش‌بینی خواهدشد و ما می‌توانیم به سمت کسب درآمد پایدار در این بخش گام برداریم.

به گزارش تیتربرتر، سید حسن رسولی به عنوان یکی از مخالفین طرح اشاره شده بیان کرد: در بند 2 ذیل ماده 55 قانون شهرداری‌ها دستفروشی به عنوان یک شغل مزاحم و عاملین آن را به عنوان سدمعبر دانسته و بیش از 5 دهه قبل قانون آن به تصویب رسیده است و وظایفی نیز برای شهرداری مشخص شده است که با این پدیده و عوامل ناهنجار آن در شهر برخورد کند.

وی تصریح کرد: از طرفی صاحبان مشاغل دارای پروانه کسب از اتحادیه مربوطه اقدام به پرداخت عوارض کسب و پیشه به شهرداری تهران می‌کنند و اساسا این عوارض به عنوان درآمد پایدار از این افراد اخذ می‌شود.

خزانه‌دار شورای شهر تهران ضمن مخالفت با طرح اشاره شده گفت: بنابراین قانون شهرداری‌ها اجازه نمی‌دهد که این افراد فعالیت کنند هر چند که با توجه به پدیده دستفروشی و توضیحاتی که به لحاظ اجتماعی و اخلاقی موضوع مورد موافقت است اما از لحاظ قانونی این طرح تایید نخواهد شد.

شهربانو امانی یکی دیگر از موافقین طرح اشاره شده اظهار کرد: بیش از 53 سال پیش و در سال 1347، قوانین دستفروشی تصویب شده و آن را به عنوان یکی از مشاغل مزاحم معرفی کرده است اما با گذشت 53 سال می‌طلبد که ما نسبت به تغییر این قانون اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: با تغییر شرایط شهرنشینی و فضای شهری قاعدتا قانون گذشته نیز باید تغییر کند و مشکل امروز ما واقعیتی است که باید آن را بپذیریم و ما نمی‌توانیم صورت مسئله را پاک کنیم و باید به سمت تصویب قوانین جدید گام برداریم.

عضو شورای شهر تهران همچنین از اعضای شورای شهر تهران خواست نسبت به تصویب این طرح رای مثبت بدهند.

ناهید خداکرمی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در مخالفت با طرح اشاره شده بیان کرد: من فکر نمی‌کنم با مصوبات متعدد بتوانیم مشکلات را حل کنیم چرا که در سال 85، مصوبه‌ای در شورای شهر تهران تحت عنوان مصوبه شورای ساماندهی دستفروشان داشته‌ایم که قاعدتا این مصوبه به صورت کامل اجرا نشده است. بهتر بود قبل از اینکه ما طرح اشاره شده را مطرح کنیم، تحلیلی از مصوبه قبلی شورای شهر تهران در خصوص ساماندهی دستفروشان می‌داشتیم.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مشاغل سیار از بعد حقوقی تعریف خاصی را ندارند و انتظار می‌رفت که اعضایی که طرح اشاره شده را مطرح کردند تحلیلی را نسبت به مصوبه قبلی شورا می‌داشتند و در نهایت در این زمینه اظهار نظر می‌کردند.

الهام فخاری یکی دیگر از موافقین طرح اشاره شده تصریح کرد: کمیته ساماندهی در سال‌های گذشته در شورای شهر تهران شکل نگرفته بود و در نهایت در دوره پنجم این کمیته تشکیل شد و جلسات متعددی را نیز با کمیته اجتماعی برگزار کرده است. ما می‌توانیم با تصویب طرح اشاره شده شرایط لازم را برای فعالیت مشاغل سیار در شهر تهران بر اساس قوانین و مقررات داشته باشیم.

به گزارش تیتربرتر، در نهایت و پس از اظهارات موافق و مخالف کلیات طرح اشاره شده با 12 رای موافق و 7 رای مخالف از 19 رای اخذ شده به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

/




+ 5
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری